NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blastabone
Har lagt märke till att min bil regenerar väldigt ofta på sistonde, kanske var 4:e mil eller något sådant. Sen igår när jag var ute och körde så varvade inte bilen mer än 3000 varv. Efter lite googlade så antar jag att den har hamnat i "limp mode" eller vad det heter.

Jag vet ju att till 90% så är det partikelfiltret jag måste byta. Ska man åka in till Volvo och betala en förmögenhet, eller ska man be någon som är duktig att byta det och beställa hem ett partikelfilter från skruvat.se? Vad måste man göra efter man har bytt, måste man "nolla" systemet så den fattar att det sitter ett nytt filter i?

Tack
av Gourmand
Börja med att demontera filtret och rengör det med hetvatten och högtryck, glöm inte spola baklänges. Filtret bli i princip som nytt. Om det ändå måste bytas , så köp via Ebay, t.ex och anlita nån mindre privatverkstad som ombesörjer bytet åt dig. Det är inget komplicerat i detta
av getsome
Eller så tar du en 16-18 mm lång träborr och borrar 3-4 st hål genom filtret , monterar tillbaka och kör problemfritt.
Hamnade själv i limp mode efter en omkörning för 1 vecka sen och läste ut bilen med Vida och mycket riktigt DPF fullt , provade nolla koden men den gick in limp mode efter 20 mil igen , har nu kört ca 30 min med 4 st 18 mm hål borrade genom filtret utan problem och en bil som känns 10 hk piggare. Läste även av difftrycket på givaren med dessa hål borrade och den ger ett litet difftryck som jag tror bilen accepterar som normalt och inte sätter felkoder/limp mode. Min är en 2005:a 2.0D , har du en 1.6 så börja med 3 hål. Är filtret ändå kasst så är det iaf värt ett försök. Vet inte om du måste nolla DPF räknaren samt ECM för att få bilen i normalt läge igen (min felkod vägra försvinna tills jag nollställde räknaren för DPF) , när det sen gäller sot så kommer det väldigt lite rök vid fullvarv , inget alls på mellanvarv och tomgång.
Användarvisningsbild
av mobe
getsome skrev:Eller så tar du en 16-18 mm lång träborr och borrar 3-4 st hål genom filtret , monterar tillbaka och kör problemfritt.
Hamnade själv i limp mode efter en omkörning för 1 vecka sen och läste ut bilen med Vida och mycket riktigt DPF fullt , provade nolla koden men den gick in limp mode efter 20 mil igen , har nu kört ca 30 min med 4 st 18 mm hål borrade genom filtret utan problem och en bil som känns 10 hk piggare. Läste även av difftrycket på givaren med dessa hål borrade och den ger ett litet difftryck som jag tror bilen accepterar som normalt och inte sätter felkoder/limp mode. Min är en 2005:a 2.0D , har du en 1.6 så börja med 3 hål. Är filtret ändå kasst så är det iaf värt ett försök. Vet inte om du måste nolla DPF räknaren samt ECM för att få bilen i normalt läge igen (min felkod vägra försvinna tills jag nollställde räknaren för DPF) , när det sen gäller sot så kommer det väldigt lite rök vid fullvarv , inget alls på mellanvarv och tomgång.
Och på Bilprovningen?
av getsome
Även om dom gör ett opacitetstest så går bilen genom då en Peugeot eller Ford med samma motor och utan DPF har exakt samma K-värde gräns som min 2.0D och jag vet att dessa bilar brukar visa 0 när dom väl mäts (har en bekant på en bilprovning som mätt ett par bilar åt mig och alla visade 0 )
av Gourmand
Nu gör ju partikelfiltret trots allt en viss nytta och är den Peugeot/Citroen-uppfinning som nog gjort mest för att dagens moderna dieslar har fått ett sådant genomslag.
Det finns verkstäder och även firmor som är specialicerade på att rengöra de äldre partikelfilter som ej är "underhållsfria" och då till en bråkdel av det som de auktoriserade Volvo-verkstäderna begär för att byta. Anlita en sån firma, är mitt råd. Alternativt köp ett nytt på den öppna reservdelsmarknaden, byt själv eller låt en vanlig bilverkstad göra jobbet. Även detta till ett avsevärt lägre pris än t.ex. Bilia. Framförallt, gör inte partikelfiltret till ett större problem än vad det behöver vara.
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]