Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rikardm
har en -96 965 2.5L automat tycker den varvar mycket vid långkörning 3000Rpm vid 110km/h känns lite väl högt med tanke på att min -98 945 turbo inte ens låg på 2500rpm i 110.någon som vet om de ska vara så?
av rd350
Det låter rätt då den "lilla" sexan har annan utväxling på slutväxeln. Kolla så lockupen går in som den ska och lita inte helt på varvräknaren den kan visa lite fel.
Användarvisningsbild
av Odin
Rikardm skrev:har en -96 965 2.5L automat tycker den varvar mycket vid långkörning 3000Rpm vid 110km/h känns lite väl högt med tanke på att min -98 945 turbo inte ens låg på 2500rpm i 110.någon som vet om de ska vara så?
Låter kanske långsökt men på min 960 bråkade lockup'en när jag hade dioder till bromsljusen.
Det blev krypströmmar som gjorde att den inte gick i. Misstänkte att det kunde vara något lurt, när jag såg att det var samma säkring på lockup'en som bromsljusen.
När jag bytt till lampor igen, så funkade lockup igen.
Bara en tanke...
Användarvisningsbild
av Odin
Rikardm skrev:hur kollar man om lockupen fungerar?
Det känns som en extra växling när du kör på högsta växeln i jämn fart. gasa upp till 110 och kör med jämn gas, om du sen gasar på lite försiktigt skall det inte vara något "slir" när den accelererar.
av Rikardm
Odin skrev:
Rikardm skrev:hur kollar man om lockupen fungerar?
Det känns som en extra växling när du kör på högsta växeln i jämn fart. gasa upp till 110 och kör med jämn gas, om du sen gasar på lite försiktigt skall det inte vara något "slir" när den accelererar.
har testat det nu och det verkar fungera som de ska tack för tipset och info
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]