Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Vill man så går det att se i efterhand att bilen gått med "fel" mjukvara även om man laddat tillbaka orginalet. Men det är inget som ÅF klarar av. Men skulle bilen råka ut för ett märkligt haveri kan det bli aktuellt med en lite nogrannare analys av bilens styrenheter.
av perhall
Guru skrev:Vill man så går det att se i efterhand att bilen gått med "fel" mjukvara även om man laddat tillbaka orginalet. Men det är inget som ÅF klarar av. Men skulle bilen råka ut för ett märkligt haveri kan det bli aktuellt med en lite nogrannare analys av bilens styrenheter.
Är det så? Jag trodde de kunde se det hur lätt som helst. Om de vill alltså. De har ju ingen anledning att kolla det vid en vanlig service, meken går ju på ackord och vill inte lägga ned 2 min på att kolla det varje gång...

Att Volvo centralt kan se det tvivlar jag inte alls på...
PH
Användarvisningsbild
av Guru
Stämmer mjukvarorna när bilen kopplas upp mot VIDA så märks inget. Men det går att se på checksummor och annat "hokus-pokus" som vi som inte jobbar med exakt det begriper och som VIDA inte reagerar på... Så har jag uppfattat det men det är inget jag tar gift på! Är ju några här på forumet som laddat tillbaka orginal mjukvara med sin PPC och där ÅF inte reagerat vid felsökning.

Vet dock fall i England där en person som trimmat sin Focus RS (5-cyl Volvomotor, dvs Volvo är intresserade då något pajar) som laddat in orginal mjukvara efter haveriet fick stå för fiolerna själv eftersom Ford/Volvo enkelt kunde visa att kunden själv laddat mjukvaror. Bilen hade en senare utgåva av mjukvara än vad den hade fått vid senaste officiella laddningen. Surt sa räven...
av Soft
Slik jeg har forstått det, skrives det et "flagg", eller merke hver gang det gjøres en reflashing av ECU.
Dette er ett tall som kan leses ut via ODB! Typisk "2", eller "5" ellr så.
Noen som leverer tuning ala BSR leverer også med mulighet til å slette denne infoen fra bilen.
Användarvisningsbild
av Guru
Soft skrev:Slik jeg har forstått det, skrives det et "flagg", eller merke hver gang det gjøres en reflashing av ECU.
Dette er ett tall som kan leses ut via ODB! Typisk "2", eller "5" ellr så.
Noen som leverer tuning ala BSR leverer også med mulighet til å slette denne infoen fra bilen.
Det är mer komplicerat än så. Ska höra mig för och försöka förstå hur det fungerar...
av S4060
Jag va på Bilia idag och frågade angående Polestar-chipning. Som någon/några redan sagt så finns inget sådant chip till 2013 modellen ännu. Det kommer men man vet inte riktigt när..
Användarvisningsbild
av crumpets
Sa bilia verkligen att det kommer till t5? Det är ju inte bara 2013 som saknas. Det finns inte heller till någon årsmod T5.

Ska man se hur de gjort tidigare kan man se att d3/2.4d fått den effekt som motorn max anses klara, 225hk. Samma som D5. Det finns samma sak här, 2.0T går att polestarchippa men då är det till 240hk. Detta indikerar att polestar/volvo anser att den motorn bara klarar av 240hk. Dvs: T5 lär aldrig få polestar.
av S4060
crumpets skrev:Sa bilia verkligen att det kommer till t5? Det är ju inte bara 2013 som saknas. Det finns inte heller till någon årsmod T5.

Ska man se hur de gjort tidigare kan man se att d3/2.4d fått den effekt som motorn max anses klara, 225hk. Samma som D5. Det finns samma sak här, 2.0T går att polestarchippa men då är det till 240hk. Detta indikerar att polestar/volvo anser att den motorn bara klarar av 240hk. Dvs: T5 lär aldrig få polestar.
Du verkar ha bättre koll än gänget på Bilia, tyvärr :)

jag kanske får sluta hoppas och tro helt enkelt.
av JE Jr
Nja, alltså D3/2.4D/D5 225Hk är ju en trimmad variant, har inte funnits nån motor i produktion med den effekten.

Däremot är det ju jättesmidigt att köra in 240Hk i 2.0T, den kalibreringen finns ju redan framtagen för produktion med den motorhårdvaran i form av T5. Ingen extra cert lär behöva göras heller så det är en väldigt billig "trimning" för Volvo/Polestar. Bara öppna upp mjukvarusystemen att tillåta 2.0T motorer att laddas med T5 mjukvara egentligen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Förvisso. Jag tror dock fortfarande att man anser att gränsen går vid 240 för den motorn. Annars borde man ju bara ha utvecklat ett gemensamt trim för T5 och 2.0T. Men är tiden extremt knapp kan det ju förstås vara så att det bara är en ren slölösning.
Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]