Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Hur är tomgångsmotorn? Har du ett distingt klonk i den?
Den kan ge symptomen du beskriver samt hög förbrukning!
Har för mig att jag läst någonstans att det skulle finnas ett "felsökningsprogram" eller liknande för tomgångsmotorn. Att man via diagnostik boxen kunde "styra" motorn. Någon som vet ? Hade "nere" motorn för "rengöring och koll" för drygt ett år sedan och då var den ren och fin och funade bra (kollade med ett 9V batteri)
Kollade tempgivaren i morse (kall +11°), 3,11 och 3,20kΩ var för sig och 6,20kΩ genom båda, så det fungerar. "Tajtade upp" gasspjället lite till och "satte" spjällkontakten "ännu tajtare". Verkar som den går bättre, mer "distinkt tomgång". Får se när jag hinner byta lambdan. Sen är det nästan "bara" boxen kvar. Jag tycker jag "varit överallt" och "rotat" dom sista 2 åren, fixat många fel, men ändå är bensinförbrukningen på (tycker jag) för hög nivå (sist 1,4l/mil)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Det är inte så att det pyser från bromsservon efter avstängning?
Och en grej till byt den biltemasond du har mot en bosch.
Har haft mkt problem med biltemas lamdasonder
Bromsservon, nej. Den är ok. Lambdan, ja. Håller på (begagnad).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
"Tajtade upp" gasspjället lite till och "satte" spjällkontakten "ännu tajtare".
Det gjorde verkligen "susen". Den går mycket bättre vid "stadskörning". Typ när du kör sakta på hög växel. Väldig skillnad, och det är inga mm det rörde sig om. Jag skruvade ut skruven till den inte låg emot stoppen, skruvade tillbaka tills jag hörde att den gick emot. Öppnade spjället med tummen och släppte tillbaka ett antal gånger så hör man skilnaden i "klangen". Får se till vintern när det blir kallt om det var "för tajt". Spjällkontakten "klickar" precis när jag rör spjället. Fårse om det blir lambdasondbyte i helgen. Den kan inte sitta för j--gt, jag satte ju i Biltemas för 2 år sedan. Kände en "minimal" läcka vid stålringen framför katten efter jag bytt allt avgas efter katten. Ska fixa det också.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har bytt lambdan idag. Det var inga problem, den lossnade fint. Mätt båda med ohmmätaren. Den som satt i (Biltemas) har ett motstånd på 5,6Mohm och den som jag satte dit är på 1,6Mohm, det är ju en stor skillnad. Jag mätte dom liggande jämte varandra, så om båda var hela så skulle dom ju ha samma värde. Vilket värde är rätt? Det kanske är fel båda? Den "nya" verkar "starta" tidigare (bättre förvärmning), men den visar från minus 0,15V - plus 0-70V. Hur kan den visa minus? Lånade hem en Flukte (tror jag den heter) från jobbet (svindyr) så den borde ju visa rätt. Man kan välja hur många decimaler man vill ha, så den "fladdrar inte så mycket (vi hade ingen analog). Jag har satt den på två decimaler. Den visade inte minus när jag körde hem från jobbet igår, innan jag bytte lambdan. Den visar alltså minus 0,15V vid motorbroms när det skulle vara 0V Någon förklaring någon, jag tycker det verkar konstigt i alla fall.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade ohm värdet på lambdan när jag kom hem från jobbet idag, den visade 760kohm. Jag vet inte vad det betyder, men där är ju inget avbrott i alla fall. Det var ingen skillnad om jag "jordade" i motorn eller karossen.
Bosch numret på styrboxen är i alla fall 0 280 000 549.
Fortfarande pendlar voltmätaren mellan minus 0,1V och plus 7,5V ungefär. Någon förklaring ? Kommer strömmen från styrboxen eller "genererar" lambdan strömmen själv ? Har för mig jag läst något sådant någonstans, att den skulle generera ström på skillnaden i syreatomer. Är kanske fel ute, men frugan säger att jag har hela huvudet fullt av "onödigt vetande" ibland. En del bra saker fastnar också ibland, men det är nog mer sällan...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag avvaktar ett tag. Ska kolla hur den går med lambdan. Du kan kanske maila mig om vad du vill ha för den. "Dom" vill väl inte man gör "affärer" i forumet. Det verkar som "småmissarna vid jämn gas har försvunnit. Sedan ska jag besiktiga den. jag vet inte om dom kollar avgasvärdena vid en "förenklad reg.besiktning" Jag kan kanske be dom göra det.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Det verkar som "småmissarna vid jämn gas har försvunnit. Sedan ska jag besiktiga den. jag vet inte om dom kollar avgasvärdena vid en "förenklad reg.besiktning" Jag kan kanske be dom göra det.
Var och gjorde reg.besiktning idag. Körde fram på Drop-in, en kille kom ut och frågade vad jag ville, du kan inte besiktiga, den är utanför perioden. När han fick reda på vad det gällde, (reg. bes. för förstärkningar för ökad dragvikt) så gick det snabbt. Ute med godkända papper på 5 minuter (knappt). På vägen di går en ganska otrafikerad bred och fin landsväg med fri sikt, där "drog jag upp" "den gamle" på kort tid i drygt 180 "knyck" 2 gånger med kraftiga inbromsningar för att "rensa ut" motorn (och katten), men framför allt så hade bromsarna börjat att "hugga" igen. Så nu tar dom fint igen. På vägen hem från Bilprovningen körde jag förbi en JET-mack, kunde inte hålla mig. Hade bara kört 10,5 mil sedan förra tankningen, brukar köra det dubbla. Tänkte se om jag kunde få en "indikation" om vilket håll det går efter byte till en beg. lambda sond. den vill fortfarande "smårycka" vid jämn gas när den blir riktigt varm. FICK I 12,2 LITER. Förbrukning 1,16l/mil. Nu j---drar är VI på gång, eller vad tror ni. Synd han inte hade tid att kolla avgasvärdena på bilprovningen.

Mvh
Lennart

PS. Kollade Även tomgångsmotorn (som det beskrevs i en annan tråd) och det fungerade fint. Växelspaken vibrerade inte ens, fast det var ganska brant. varvräknaren höll sig på 8 - 900rpm.
Användarvisningsbild
av lennarte
PS. Kollade Även tomgångsmotorn (som det beskrevs i en annan tråd) och det fungerade fint. Växelspaken vibrerade inte ens, fast det var ganska brant. varvräknaren höll sig på 8 - 900rpm.
Kollade med "den metoden i backen" fungerade fint, men nu har det börjat strula igen. Den "rycker" värre än vanligt och tomgången "konstrar". Jag har voltmätaren inkopplad då och då till lambdan och har kommit på att volten inte "går ner" när jag motorbromsar alltid och tomgången ligger på c:a 1500rpm ibland. Jag gjorde testet med att "klämma" slangarna till tomgångsmotorn, ingen som helst reaktion. Vad är det som "styr" tomgången om tomgångsmotorn inte fungerar? Ska kanske justera gasspjällskontakten, den blev kanske lite för "tajt"
Somliga dagar känner man ar "gräva ner" bilen någonstans. och köpa något annat. Hade det bara inte varit för båten, så hade jag klarat mig med en mindre bil.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Kollade med "den metoden i backen" fungerade fint, men nu har det börjat strula igen. Den "rycker" värre än vanligt och tomgången "konstrar". Jag har voltmätaren inkopplad då och då till lambdan och har kommit på att volten inte "går ner" när jag motorbromsar alltid och tomgången ligger på c:a 1500rpm ibland. Jag gjorde testet med att "klämma" slangarna till tomgångsmotorn, ingen som helst reaktion. Vad är det som "styr" tomgången om tomgångsmotorn inte fungerar? Ska kanske justera gasspjällskontakten, den blev kanske lite för "tajt"
Somliga dagar känner man ar "gräva ner" bilen någonstans. och köpa något annat. Hade det bara inte varit för båten, så hade jag klarat mig med en mindre bil.
Nu har den gått bra ett par dagar igen, så nu är jag lite gladare :D. Fortfarande är det så att den "rycker" lite vid jämn gas, det blir värre när den blir "genomvarm" (alltså efter en mil eller så). Då dyker ett annat "fenomen" upp också (se ovan). Jag har voltmätaren i konstant nu. När jag släpper gasen och motorbromsar så går voltmätaren inte ner till 0V alla gånger. För det mesta gör den det, men dom gånger den inte går ner till 0V blir tomgången högre (c:a1300rpm) när jag "frikopplar". Gasar jag på igen så är det 0V nästa gång. Tomgångsmotor?

Mvh
Lennart
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 24
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]