Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#650476
Hej, är riktigt förbannad nu på Göteborgs stads parkeringsbolag i Göteborg.

Har en miljöbil och parkerat på en miljöbilsparkering i Göteborg.
Blev då lappad och skyldig att betala en kontrollavgift trots att jag får stå gratis där i 2 timmar.

Bestred självklart denna avgift, och fick svar idag att parkeringsvakten kan intyga att han/hon inte sett något miljöbilstillstånd i framrutan.

Till det hela hör att miljöbilstillståndet sitter där och har gjort så hela tiden. Det är en självlysande gullapp. För att missa denna måste man vara skapligt blind.

Hur ska jag göra??
På nått sätt känns det fel att betala denna kontrollavgift då jag har betalat för att få parkera gratis (miljöbilstillståndet kostade för att få det utfärdat).

Kan inte P-bolaget (Göteborgs stads parkering) ha bättre koll på sina datasystem att de kan se att de utfärdat ett miljöbilstillstånd till denna bil??

Jag har ju skriftligen fått miljöbilstillståndet av dem samt klistrat dig märket i framrutan...

Hoppas att ni kan ge tips på hur jag kan gå vidare!
#650729
ricopet skrev:Bestred självklart denna avgift, och fick svar idag att parkeringsvakten kan intyga att han/hon inte sett något miljöbilstillstånd i framrutan.!
Här fotograferar de alla bilar för att kunna "bevisa" att de saknar parkeringstillstånd.

Har du någon som kan vittna om att tillståndet satt där både innan och efter det aktuella tillfället?
#651226
mikebike:
Min far kan intyga att tillståndet suttit där både före och efter, men hur trovärdig är en familjemedlem?

Update:
Har pratat med Göteborgs stads parkeing AB igen, men blir hänvisad till HOJAB.
HOJAB hävdar att parkeringsvakten intygat att denne inte sett min självlysande klisterlapp i vindrutan, utan om jag vill får jag bestrida detta beslut genom att skriftligen säga till HOJAB att de ska ta ärendet till tingsrätt.

Hur går man vidare, är det värt?
Antar att kostnaderna för att ta det till tingsrätten ligger mellan 500 - 1 500 SEK, vilket innebär att det kommer kosta mig pengar även om jag vinnner målet och slipper betala 400 SEK.

Som jag förstår det står det ord mot ord mellan mig och p-vakten, vilka chanser har man?
Ska jag betala, känns inte bra att låta det gå till inkasso...

/R
#651234
Kolla efter den andra parkeringstråden här på forumet. Jag ska upp i rätten på fredag, jag har en chans att vinna. Om jag fattat rätt så kommer jag om jag förlorar att behöva betala 450 (tingsrätten) och 400 (kontrollavgiften). Jag skulle bestrida och kräva fotobevis från dem.
#658406
Update,

Kan meddela att jag fick ett brev i veckan från Göteborg stads parkering AB att de avskrivit p-boten. Detta efter att jag ringt upp dem och förklarat läget (Alltså inte pratat med Hojab denna gången).

Gick som sagt bra tillslut!
#673450
ricopet skrev:Update,

Kan meddela att jag fick ett brev i veckan från Göteborg stads parkering AB att de avskrivit p-boten. Detta efter att jag ringt upp dem och förklarat läget (Alltså inte pratat med Hojab denna gången).

Gick som sagt bra tillslut!
Härligt! Betala missbedömda P-botar är ingenting man vill göra precis.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]