Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arzt
Lysande ABS-lampa. Initialt sporadiskt, nu kontinueligt.
Skaffat OBD-2, fick först 6 felkoder inkl i princip hela ABS-systemet, efter att ha raderat koderna, kört en sväng och kopplat upp igen, återkommer hö och vä bak.
Försöker få loss givarna bak, vä bak lossar bulten efter någon timmas arbete (värme, slag, 5-56 osv), men givaren sitter obeveklig kvar. Vä bak rör sig varken bult eller givare ur fläcken.

Måste bromsskivan bort för att kunna lossa givarna (bult på insidan)?
Förslag på hur man kan lirka ut givarna?
Hur stor är risken att lampan fortsätter lysa med nya givare?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Japp bort med skivorna och vålda ut dom med hammare och dorn;)
Nya på biltema 399:- paret
Användarvisningsbild
av taxi
Kanske för sent nu, men jag skulle mäta dom först för att utesluta fel i styrenheten.
Och som föregående talare sa, våld funkar för mig också. Var noga med att hålet för givaren är helt rent, så är det bara att trycka in nya sen!
av volvobaggen
Kasta inte bort pengar och arbete på hjulsensorbyte. Elefanten i rummet är styrenheten om du har en volvo från 1996-2001.

Styrenheten är en tidsinnstäld bomb som alltid går sönder. Jag vet inte hur dom lödade dessa styrenheter i Indonesien, men dom spricker alltid på kretskortet där pinnarna til kablaget har fäste. Du ser sprickorna med blotta ögat, och behövar bara en lödkolv och lite lödtenn för at fixa problemet för alltid.

Finns massor av info på forumet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mycket "alltid" där. :???:
Det är inte alls säkert att abs enheten är vad som strular. Det är ett vanligt fel, ja, men det betyder inte att det är den som felar per automatik.
Att kalla det en "tidsinställd bomb" är nog lite väl dramatiskt...
av volvobaggen
Man sparar sig för många nuvarande och framtida falska felkoder om man öppnar och lödar styrenheten.

Styrenheten är en slitdel från fabrik som med lite lödtenn kan uppgraderas til en evigt varande komponent av bilen.
av *pettson*
Det är långt oftare fel på sensorerna än det är fel på styrenheterna. Sensorerna brukar vara påverkade av fukt och se ut som sprängda ankor bak.
Fram är det 50/ mellan kablagefel på grund av utmattade kablage och givarfel.
SEN är det styrdonets tur 96,97 vissa 98.
Precis som ALLTID så gäller felsökning på komponentnivå innan byte.
av fredde86
Är det nån som vet om det är olika givare bak mellan en FWD och en AWD?
Jag har en V70r-00 AWD med fel på givaren i vänster bak.
av Arzt
Tack för bra och snabb respons!
En kort följdfråga angående demontering av bromsoken. Enl "Haynes" krävs nya bult vid remontering av oken, stämmer det? Kan man köpa lösa bult, eller krävs någon sorts monteringssats i så fall?

Bästa hälsningar!
Användarvisningsbild
av taxi
Jag återanvände först, utan loctite och dom lossnade på bägge sidor. Köpte nya bultar bara, inget mer. Så köp nytt, eller använd gänglåsning. Nya bultar kommer med gänglåsning påstruket.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]