- sön 10 jun 2012, 11:51
Mvh
Lennart
lennarte skrev:Bytte termostaten i går (till 91°). körde in runda, och nog "känns" det bättre. Motorn blev så varm (82° på termostathuset) så jag kunde inte mäta på givaren (kortärmad sportskjorta = brännmärke på underarmen). Tomgången sjönk med nästan 200rpm. Ligger nu på c:a 750, ska bli spännande att se på förbrukningen framöver. Tankade igår 1,35l/mil. Vågar man gissa på att "vi" är nära en lösning? Tempmätaren "står" likadant som innan, men motorn är definitivt varmare.Hemulen skrev:Stämmer din digitala mätare så har du nog orsaken till den extra förbrukningen av drivmedel,läst att tempmätaren i bilen kan visa normalt fastän termostaten är felaktig inom vissa gränser.Du ska inte behöva köra så långt innan du mäter,borde räcka med ca 5 kilometer. Kan vara "problemas" att köpa delar på Ad vilket dom bör uppmärsammas på.Nu sist när jag bytte packningen till ventilkåpan och det var jag inte i närheten av motortempgivaren. Ska kolla att mäta från kontaktstycket och "rycka lite" i kablarna, så får vi se vad som händer. Det ser i alla fall bra ut i både kontakt och givare. Angående termostaten, så går mätaren upp precis som den ska, så det hade jag inte en tanke på att kolla egentligen. Skulle mäta fram ett ställe att sätta en termokontakt för elfläkten till AC-n. Min kära svåger (förre ägaren) satte en "vanlig" kylare när det "pajade" efter ett möte med ett rådjur för många år sedan. Han körde utan elfäkt tills AC-n lade av. När sedan jag "började strula" med det satte jag en "manuell" koppling vid kylaren. Nackdelen är ju att man får stanna och öppna huven när det börjar bli varmt ute. Har tänkt på att "dra in" en kabel, men ska prova detta först.. Sedan det där med tomgången,om du bara rörde kontakten till tempgivaren för motorstyrningen så måste det vara glapp eller kabelfel där,eller stiften i givaren blivit krökta. Går en sladd till tändboxen och en till bränsleboxen,i värsta fall kan du lossa kontaktstycket vid,bakom tändspolen och avbrottsmäta,leta upp kontaktstycket till tändboxen och göra likadant där,men det vet du nog.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
. Sedan det där med tomgången,om du bara rörde kontakten till tempgivaren för motorstyrningen så måste det vara glapp eller kabelfel där,eller stiften i givaren blivit krökta. Går en sladd till tändboxen och en till bränsleboxen,i värsta fall kan du lossa kontaktstycket vid,bakom tändspolen och avbrottsmäta,leta upp kontaktstycket till tändboxen och göra likadant där,men det vet du nog.
- By kvillebäck