Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Hemulen skrev:Stämmer din digitala mätare så har du nog orsaken till den extra förbrukningen av drivmedel,läst att tempmätaren i bilen kan visa normalt fastän termostaten är felaktig inom vissa gränser.Du ska inte behöva köra så långt innan du mäter,borde räcka med ca 5 kilometer. Kan vara "problemas" att köpa delar på Ad vilket dom bör uppmärsammas på. :wink: . Sedan det där med tomgången,om du bara rörde kontakten till tempgivaren för motorstyrningen så måste det vara glapp eller kabelfel där,eller stiften i givaren blivit krökta. Går en sladd till tändboxen och en till bränsleboxen,i värsta fall kan du lossa kontaktstycket vid,bakom tändspolen och avbrottsmäta,leta upp kontaktstycket till tändboxen och göra likadant där,men det vet du nog.
Nu sist när jag bytte packningen till ventilkåpan och det var jag inte i närheten av motortempgivaren. Ska kolla att mäta från kontaktstycket och "rycka lite" i kablarna, så får vi se vad som händer. Det ser i alla fall bra ut i både kontakt och givare. Angående termostaten, så går mätaren upp precis som den ska, så det hade jag inte en tanke på att kolla egentligen. Skulle mäta fram ett ställe att sätta en termokontakt för elfläkten till AC-n. Min kära svåger (förre ägaren) satte en "vanlig" kylare när det "pajade" efter ett möte med ett rådjur för många år sedan. Han körde utan elfäkt tills AC-n lade av. När sedan jag "började strula" med det satte jag en "manuell" koppling vid kylaren. Nackdelen är ju att man får stanna och öppna huven när det börjar bli varmt ute. Har tänkt på att "dra in" en kabel, men ska prova detta först.
Bytte termostaten i går (till 91°). körde in runda, och nog "känns" det bättre. Motorn blev så varm (82° på termostathuset) så jag kunde inte mäta på givaren (kortärmad sportskjorta = brännmärke på underarmen). Tomgången sjönk med nästan 200rpm. Ligger nu på c:a 750, ska bli spännande att se på förbrukningen framöver. Tankade igår 1,35l/mil. Vågar man gissa på att "vi" är nära en lösning? Tempmätaren "står" likadant som innan, men motorn är definitivt varmare.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Bara hoppas soppaförbrukningen går ner nu...borde göra det...
Hade felkod 2-3-2 i går morse (lambdareglering), "nollade" och den har inte kommit tillbaka. Den går "snålt" när den är kall nu, det har den inte gjort innan, så den vekar få mindre bensin när den är kall i alla fall. Det kan ju inte vara termostatens fel i alla fall Är det lambdasonden som strular i alla fall? Ska kolla "värdena" på tempgivaren (får skaffa längre kablar för skinnet på underarmen har inte läkt än) efter helgen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Hemulen skrev:Re: Bränsleproblem B234F
tor 14 jun 2012, 07:25

Hemulen skrev:
Bara hoppas soppaförbrukningen går ner nu...borde göra det...
Hade felkod 2-3-2 i går morse (lambdareglering), "nollade" och den har inte kommit tillbaka. Den går "snålt" när den är kall nu, det har den inte gjort innan, så den vekar få mindre bensin när den är kall i alla fall. Det kan ju inte vara termostatens fel i alla fall Är det lambdasonden som strular i alla fall? Ska kolla "värdena" på tempgivaren (får skaffa längre kablar för skinnet på underarmen har inte läkt än) efter helgen.

Mvh
Lennart
Nu är det dags att damma av denna tråd igen. Har varit inne och "fuskat" på andra trådar ett tag. "Tog tag" i min "gamle kämpe" igen igår. Var och tankade i förra veckan (den har stått still hela semestern). Fick i 43,5l, kört 31mil.... 1,4l/mil... Ingen hödare.... Har dock kollat tempgivaren, och den visar rätt värden (enligt Haynes boken, dock till B280 motorn). Hittade inga exakta värden i trådarna till B234F motorn, men det ska väl vara samma om det bara är LH 2.4. Eller?
Jag "lusläste" i går kväll en massa trådar och inlägg om Lambdasonden och kom fram till att om den "reglerar" mellan 0.1V och 0,6V betyder det att motorn går snålt och boxen ger mer bränsle. Rätt eller fel? Var hos en kompis som har en 245 -89 ståendes som jag får "plocka" katten och Lambasonden på. Ska försöka göra det i veckan (ska visst vara fint väder) så får vi se hur det går.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den tempgivare för systemet som sitter under treans insug, har den svart kontaktstycke vilket är korrekt eller blått som inte är korrekt. Din BTR kan vara defekt. Lambdasonden skall vid mätning pendla snabbt mellan 0.1 och 0.9 Volt, kollas bäst med en analog voltmeter. OBS att Lambdan inte börjar reglera förrän förvärmningen gjort sitt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
gnestakalle skrev:Den tempgivare för systemet som sitter under treans insug, har den svart kontaktstycke vilket är korrekt eller blått som inte är korrekt. Din BTR kan vara defekt. Lambdasonden skall vid mätning pendla snabbt mellan 0.1 och 0.9 Volt, kollas bäst med en analog voltmeter. OBS att Lambdan inte börjar reglera förrän förvärmningen gjort sitt

Mvh GK
Jag har B234-motorn vet ej om det är skillnad på den toppen och den "vanliga" (förutom 8 ventiler då). Har aldrig haft en "vanlig" 740. Ska kolla när jag ska plocka katten och lambdan på 240-in i veckan. På "min" sitter knacksensorn under 3-ans insug, Tempmätargivaren (2 runda stift) under 2-ans insug och tempgivaren till bränsle och tändning under 1-ans insug (2 små flata stift). Är jag (eller bilen) helt ute och "reser" eller sitter där en givare till bakom eller vid knacksensorn som jag missat? Jag kollade för säkerhets skull i går kväll (du och andra har skrivit att den sitter under 3-ans insug) men såg inget annat. Plockade (för säkerhets skull) bort kontaktstycket under 2-ans insug, då gick tempmätaren ner till noll. När jag mätte på på stiften (ganska varm motor visade den c:a 200 på vart och ett och c:a 400 mellan båda. Ska kolla färgen i kväll. I morse när körde så visade voltmätaren c:a 0,5V i c:a 2 - 3km sedan pendlade den mellan c:a 0,1 och 0,6V resten av resan. Justerade förresten gasspjället och gasspjällskontakten också igår. Jag "tajtade till" så gasspjäller stängde mer och justerade kontakten efter. Gasspjället lossnade ju från spjällaxeleln för ett tag sedan och då ville jag inte "sätta" det för "tajt", det kan ju fastna på vintern. BTR-en kollade jag (bränsletrycket) i vintras och det låg på c:a 2,2kg på tomgång med vacum och ganska precis 3kg utan vacum. Ska väl vara normalt, enligt Haynes i alla fall.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade lambdan på vägen hem. Efter några 100 meter började voltmätaren "röra sig". den "vandrade" sakta mellan 0,35 och 0,55, efter drygt 1km "lossnade" den och började pendla mellan 0,1 och 0,6. Aldrig över 0,7. När jag kom hem kollade jag på givarna. Det är som jag skrev ovan. Givaren till styrboxarna sitter under 1-ans insug, Kollade värdena, 0,18 och 0,19kohm på vart och ett av stiften och 0,35 om jag mäter på båda. Slog sedan på tändningen och kollade felkoder. Fick 2-2-4. Fel i tempgivaren. Tänkte "svarta tankar" en kort stund, innan jag kom på att jag glömt sätta tillbaka kontakten. Så nu vet jag med 100% att jag är på rätt givare. Givaren är svart. Var och plockade bort katten på 240-in, den var inte likadan som till 740-in. Lambdasonden såg ut som den inte var lika gammal som bilen och "oskarvad" så hoppas den är ok. den var väldigt sotig och med en "hel kåpa" med några springor, inte som den jag har nu (biltemas) som är "full av hål". Ska kolla så det inte skiljer, vet ej årsmodellen men "han trodde" det var en -89-a. Hur ser man snabbt om det är LH 2,2 eller 2,4? Spelar det någon roll med lambdasonden. Jag vet att det finns en tidigare modell med kortare kabel och lambdan i främre avgasröret. Är det LH 2,2 kanske ? Fortsättning följer

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Hur är tomgångsmotorn? Har du ett distingt klonk i den?
Den kan ge symptomen du beskriver samt hög förbrukning!
Har för mig att jag läst någonstans att det skulle finnas ett "felsökningsprogram" eller liknande för tomgångsmotorn. Att man via diagnostik boxen kunde "styra" motorn. Någon som vet ? Hade "nere" motorn för "rengöring och koll" för drygt ett år sedan och då var den ren och fin och funade bra (kollade med ett 9V batteri)
Kollade tempgivaren i morse (kall +11°), 3,11 och 3,20kΩ var för sig och 6,20kΩ genom båda, så det fungerar. "Tajtade upp" gasspjället lite till och "satte" spjällkontakten "ännu tajtare". Verkar som den går bättre, mer "distinkt tomgång". Får se när jag hinner byta lambdan. Sen är det nästan "bara" boxen kvar. Jag tycker jag "varit överallt" och "rotat" dom sista 2 åren, fixat många fel, men ändå är bensinförbruknningen på (tycker jag) för hög nivå (sist 1,4l/mil)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Det är inte så att det pyser från bromsservon efter avstängning?
Och en grej till byt den biltemasond du har mot en bosch.
Har haft mkt problem med biltemas lamdasonder
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 24
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon