Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredro
Hej

Har sökt runt lite och såg att fler hade samma problem men vet inte riktigt om det är samma fel.

Fick underkänt på handbromsen, så jag bytte allt, båda vajrarna, fästet på bakaxeln, nya skivor där bak, beläggen och även fjädrar till dessa.

Den fungerar bra när man backar men ej framåt.

Så jag tror det har något med beläggen o göra att de inte trycker utåt på rätt sätt. T ex, hålen som finns på beläggen där fjädrarna sitter i, vilken av dessa ska man använda? Jag tror jag satte på de yttersta.

Ska besiktiga inom 2 veckor.

Tack för all hjälp. Har inte meckat med bilar innan och detta byte av handbromsens vajrar var första gången.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Biltemabackar? Isåfall byt då dom ofta är felakapta.
Den korta fjädern ska sitta i dom runda hålen och förbinda h-plattan den långa ska sitta i dom fasade. Se till att expandern inte är kärv och att fästet på baka eln är hel
av Fredro
Tack för tipsen.

Ska man chansa på att köpa ett par på biltema igen (dessa var från biltema) eller är de på mekonomen bättre o mycket dyrare?

Ska ta en titt så att fjädrarna sitter rätt. Är expandern den delen som sitter längst ut på vajern? Alltså den som putter upp backen?

Tack ännu en gång
av JohnB
Tror nog att det blir till å slanta original handbromsbackar, kostar 200 mer än biltema om jag minns rätt så det är inte så stor skillnad. Jag hade samma problem som dig på min S60 där tidigare ägaren monterat biltemas backar. Dom såg ut som nya men handbromsen fungerade ändå inte bra nog. Jag löste det med dessa http://www.skruvat.se/Justeringskit-han ... 87318.aspx men dom passar nog inte din bil. Biltemas backar har fel radie så anliggningsytan blir för liten. Så det hjälper inte att köpa en uppsättning till på biltema.
/John
JohnB skrev:Tror nog att det blir till å slanta original handbromsbackar, kostar 200 mer än biltema om jag minns rätt så det är inte så stor skillnad. Jag hade samma problem som dig på min S60 där tidigare ägaren monterat biltemas backar. Dom såg ut som nya men handbromsen fungerade ändå inte bra nog. Jag löste det med dessa http://www.skruvat.se/Justeringskit-han ... 87318.aspx men dom passar nog inte din bil. Biltemas backar har fel radie så anliggningsytan blir för liten. Så det hjälper inte att köpa en uppsättning till på biltema.
/John
Jag har skrivit om detta tidigare, Biltemas backar fungerar aldeles utmärkt, MEN, Dom är lite feltillverkade. Dom är några mm för korta (själva plådelen) så när man justerar handbromsen drar man ut viren för långt så der blir för dålig hävarm i leden. Avhjälpes enklast med en svetsloppa i staget mellan backarna och att se till att backarna (plåtdelen) ligger emot (eller så nära som möjligt) stoppet vid leden. Man får "justera" lite med en vinkelslip eller fil så skivan går på. Se bara till att skruva tillbaka justeringen bakom askfatet helt innan du börjar. Så blir där "kanonbroms". Jag har gjort så på flera bilar av olika märken, ibland istället för att byta bromsbackarna. Lite "fusk" kanske, men det fungerar.

Mvh
Lennart
av JohnB
Det finns ju liknande hemmafixarlösningar som att stoppa in lite plåtbitar i staget osv. Problemet blir väl att man måste riva allt och stoppa in mer material eftersom backarna slits. Anledningen att jag valde lösningen från skruvat är att den kostade 80kr istället för 600:- för att köpa originalbackar + att jag har möjligheten att justera varje hjul individuellt då det inte går på min bil. Lennarts lösning med svetsloppan känns ju ändå som en bra medelväg då det kommer att sitta fast om man gör det ordentligt och det går ju att bygga på mer svets om man vill eftersom. Står man däremot inför att köpa nya backar på Biltema eller att köpa original skulle jag inte tveka en sekund på att köpa original som funkar då prisskillnaden bara är några hundra och jag slipper allt jävelskap med att rätta till biltemas fel. Beror väl på hur mycket man värderar sin egen tid :) .

/John
JohnB skrev:Det finns ju liknande hemmafixarlösningar som att stoppa in lite plåtbitar i staget osv. Problemet blir väl att man måste riva allt och stoppa in mer material eftersom backarna slits. Anledningen att jag valde lösningen från skruvat är att den kostade 80kr istället för 600:- för att köpa originalbackar + att jag har möjligheten att justera varje hjul individuellt då det inte går på min bil. Lennarts lösning med svetsloppan känns ju ändå som en bra medelväg då det kommer att sitta fast om man gör det ordentligt och det går ju att bygga på mer svets om man vill eftersom. Står man däremot inför att köpa nya backar på Biltema eller att köpa original skulle jag inte tveka en sekund på att köpa original som funkar då prisskillnaden bara är några hundra och jag slipper allt jävelskap med att rätta till biltemas fel. Beror väl på hur mycket man värderar sin egen tid :) .

/John
Du behöver bara "lägga i svets" en gång, sedan justera du som vanligt efterhand som det slits. Gör man det noga och ser till att backarna går ända emot stoppet, behöver du inte tänka på det mer under den bilens livslängd med normal körning. Våra bilar börjar ju bli till åren och med den körning vi har med dom är nog dom flesta borta om bara några år. En väl genomförd renovering (som jag gjorde) med nya bromssköldar, bromsbackar, monteringssatsen, skivor, ok, väl smörjat i leden, båda handbromsvajrarna och fästet till vajern på bakaxeln (allt från Biltema) ska det hålla resten bilens livslängd. Jag kör c:a 500mil om året och räknar med (om inget händer med mig eller bilen) att försöka hålla "liv i den" i 5 kanske 7år till. Då har den rullat c:a 46000mil och då blir jag pensionär vi behöver bara en bil.

Mvh
Lennart
av Fredro
Skaffade original backar nu + nya fjädrar för säkerhetens skull.

Någon som kanske vet vart det finns en "gör det själv" i Göteborg där man kan hissa upp bilen så att hjulen är fria? Vet att det funnits på OKQ8 men vissa har tagit bort detta.

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]