Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av östen
går det att handla över internet hos dom eller måste man köpa i butik?
av Soldier
Burken skrev:
Soldier skrev:
Burken skrev:jag betalade 70kr för en.. måste fått tokfel pris...lr har dom höjt priset duktigt..
VAR köpte du för 70:- då ???
DÄR http://www.rejmes.se/

:lol: :lol: :lol:
Rejmes i Örebro & Valdermarsvik tar 469:-/st för dom.

Fy fan vilket jävla ocker.... lär ju kosta max 20:- i tillverkning.

Fy fan för Volvo, dom är ju knappast bättre än andra märken.
Törstiga är dom åxå...

Nä, usch... börjar få nog. Blir nog en Mitsubishi snart igen, det är riktiga bilar det.

Fattar inte att det inte finns nån piratdelstillverkare som kränger kuggkransar, dom går ju hyfsat ofta på Volvo.
av Perra N
Har ni kollat med CDX, som tillverkar knutar?
av Soldier
Perra N skrev:Har ni kollat med CDX, som tillverkar knutar?
Bra tips... men tyvärr så säljer dom inte lösa ringar.

Ej heller någon av dom andra drivknutsförsäljarna/tillverkarna som jag ringt.

Jag vägrar pröjsa Volvo 940:- för två sketna metallringar, som max kostar 40:-/st att tillverka.
Kalla mig snål om ni vill, men nån måtta får det vara på ockret. (HMM)

Man kanske skulle börja tillverka såna ringar själv, och sälja till Mekonomen/Biltema-kedjorna ? :D
av Ducato
Det är i dag 28 Juli 2012, och vi är just klara med två dagars felsökande av ABS-systemet.
Enligt många goda råd på nätet, så omtalades alla möjliga fel, nästan utan att nämna kuggkransarna på framhjulen.
Jag och min son, har gått den LÅÅÅNGA vägen till en kostnad av runt 3000 kr.
På Göinge Bil i Hässleholm, felsökte de systemet och rapporterade till mig att det var avbrott i givaren i höger bakhjul.
Vi handlade in två nya givare, bytte först den på höger bakhjul, utan att lampan släckte efteråt.

Sen mätte vi signalen på bakhjulen, och kom fram till att vä. givare möjligtvis var defekt, och sedan vi hade fått 2 givare i samma paket, bytte vi även den. Lampan lyste lika förbannat. Nästa steg var att reparera abs-kontrollkortet enligt mycket bra anvisning från den norska Volvoklubben.

TYVÄRR klarade jag, med skruvmejseln förstöra en komponent, möjligtvis en diod som var kopplat till signalen till ett av hjulen.
MEN, det var många sprickor i lödningen, så det var ändå en tidsfråga innan detta hade lagt av. Försök på att löda om kontakterna gjorde vi ändå.
Då ABS enheten fortfarande fuskade, köpte vi en begagnad från en kille som hade haft samma problem på sin bil, men där var problemen en skadat kabel.
Med den nye kontrollenheten på plats, var det ny provkörning, men icke, ett hjul låste och lampan lyste glatt vidare.
Under tiden läste min son på för hårda livet, och vi kom fram till att vi fick ta eliminations- metoden. Hjul för hjul.
Framhjulen demonterat, och givarna samt signalen från ABS korntrollern uppmätt.
Motstånd i alla givarna va samma, 1100 kohm, volt vi påslagen tändning 2,4 Volt.
Sen blev kuggkransarna inspekterat, och där hittade vi en mycket rostig krans, samt en krans som av av, och hade inga kuggar på den ena halvan.

Över till grannen och lånade hylsnyckel 36 mm (rörmokare), på med gasolvärme, och av med den stora muttern.
Medan jag skruvade, körde min son till Bilema, först i Kristianstad där det var tomt på hyllan, sen till Lund, där det fanns i lager.
PRIS: 70 kr st!!!! + 150 kr i bensin.
Värmde kransarna och knackade på dem. (mera detaljer utesluter jag)
Ut på sista provkörningen, och efter 50 meter slocknade lampan!
Lättnaden var mycket stor! Testbromsade, och allt fungerade bra, igen.

Dyrköpt erfarenhet, men med litet mera kunnande om hur ABS fungerar och hur den är uppbyggd inklusive i priset.
Det blev en snaps efteråt.

Kostnaderna blev:
400 kr för bakre givare
100 kr bensin
80 kr inköp av E5 torx hylsor 1/4"
100 kr i bensin
1500 kr för ABS kontrollerenheten inkl. 2 beg men väl fungerande givare
100 kr i bensin
140 kr för kuggkransarna
150 kr i bensin
100 kr till två krafthylsor, 15 o 13 mm
30 kr i bensin
300 kr diverse
totalt 3000 kr.

Så, till er som får varning från ABS lampan, kolla kuggkransarna framme först, de ligger öppet och rostar!
Bakhjulskransarna ligger skyddat och rostar inte.
Bilen, 850 -96 mod. körd 35000 mil.

mvh
Ducato.
av Droopy
Ja, det var ju några år sedan jag bytte på den där -94an ( bdw varför ser man inte årtal på inläggen?) idag fins väl abs kransar lite varstans till 850 och det vanligaste fenomenet när spåren blir full i rost el de rostar av helt är väl att ABS lampan blinkar och ABSen låter vid HV-sväng, det är väl där det brukar börja.

Konstigt att inte firman kollade det först, det är ju ett vanligt fenomen, inte bara på Volvo.
av ToZsE
inte för att vara sådan men har du inte bytat drivknutar så köp två st drivknutar på Biltema det hade jag gjort deras knutar är bra till pris. Då får du juh nya kuggrin gar som är dit pressade redan. men vist har du pressverktyg å hittar billiga ringar så byt då bara ringarna.
Söker ni fortf abskransar så har ja 2 sprittans liggandes till V70 gen1 för en billig peng.
Pma vid intresse.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]