Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loppan78
HiTek skrev: Haha, nej då. Men i motorrummet gör jag det. Speciellt med fästen så som övremotorfäste då det är viktigt att det sitter som det ska där inne :)
Även om jag har en momentnyckel så har jag då aldrig brytt mig om att använda den till det övre motorfästet. Det är absolut inte viktigt med precis rätt moment på den skruven. Det är bara att dra den med förstånd.

Tycker inte att man ska "överdriva" måstet att anvämda momentnyckel överallt bara för att Volvo har satt ett moment.
Många saker går alldeles utmärkt att dra utan momentnyckel men vill även tillägga att det även finns många saker där det är väldigt viktigt med rätt moment eller vinkeldragning.

Tycker bara att t.ex i detta fallet så behövs det inte någon momentnyckel och det var igenetligen dumt av mig att skriva momentet.
Vill inte få alla hemmapulare att tro att dom måste skaffa en momentnyckel bara för att byta det övre motorfästet.

Men som sagt detta är min åsikt.
av llesrof
Heatseeker skrev:Har man inte ens någon hylsnyckelsats så kanske man inte ska ge sig på någon sådan operation!
Det har du ju förbaskat rätt i. Det skulle vara svårt, för att inte säga omöjligt, att genomföra denna operation utan hylsnyckelsats. Det är ju inte så att man skruvar bort dessa grejor med med fingrarna. Så utan hylsnycklar skulle inte jag heller ge mig på detta :mrgreen:
av llesrof
Dagens jobb var att byta det övre motorfästet på vrålåket. Det spännande med bilars konstruktion är att för att lossa en del, som till synes sitter rätt smidigt till, så måste man lossa en annan del för att komma åt att antingen få loss den första delen eller för att komma åt en dold skruv som håller fast den. Och den andra delen man lossat för att få loss den första delen, ja, den får man inte heller bort eftersom en tredje del sitter ivägen, till exempel en kamremskåpa. Och så håller det på. Till slut står man där med hela fickan full av underliga skruvar. Att man river sig på dammiga och vassa saker hör till så det behöver jag knappt ens nämna. Jag har fortfarande ont i fingrarna efter att ha lossat de sylvassa slangklämmorna till magnetventilen jag bytte för ett par veckor sedan. När jag ändå hade skitat ned mig och rev runt så kollade jag även oljan i växellådan. Det gör man ju inte allt för ofta. Den var i vilket fall som helst klart röd och luktade inte kattpiss. Den får hänga med några tusen mil till.

Jag har ännu inte provkört efter bytet av motorfästet men det får strax bli en sväng till sortergården. Eventuellt blir det till att gå därifrån :-)
av llesrof
Jag har provkört lite under dagen och det blev en märkbar förbättring. Bilen känns mycket bättre vid gaspådrag och vid gasuppsläpp, speciellt när man i låg hastighet släppt gasen för att sedan ge gas igen.
Användarvisningsbild
av Shudnawz
Följdfråga;
Bytte du hela fästet med (som man får det från Volvo eller Mekonomen tex.), eller pressade du ut bussningen? Isåfall, vilken ny bussning använde du?
Är i färd med att skaffa ny bussning själv, och beställde precis den här, och hoppas att jag ska få bukt med några vibrationer i framvagnen.
Användarvisningsbild
av Perc
Powerflexbussning lär ju inte direkt minska på vibrationerna. Tvärtom.

Om man inte har tillgång till press är det absolut enklast (och inte särskilt dyrt ens) att byta hela övre fästet. Köp Volvo original eller Lemförder, det är bara kartongen som skiljer. Se till så du får det nyare fästet med kantig bussning.

Det är bara att bulta av och bulta på igen. På en turbomotor är det någon promille krångligare eftersom tryckröret är ivägen litegrann när man ska ha bort tändstiftskåpan, men det är bara att lossa dom två skruvar som håller röret på plats så man kan flytta det några centimeter åt sidan.

Till herr trådskapare rekommenderar jag inköp av någon lämplig verktygssats med fasta nycklar, hylsor (kvarttum och tre-åtting) och bits. En sån borde alla ha.
Användarvisningsbild
av Shudnawz
Perc skrev:Powerflexbussning lär ju inte direkt minska på vibrationerna. Tvärtom.

Om man inte har tillgång till press är det absolut enklast (och inte särskilt dyrt ens) att byta hela övre fästet. Köp Volvo original eller Lemförder, det är bara kartongen som skiljer. Se till så du får det nyare fästet med kantig bussning.
Vibrationerna infaller vid vissa hastighetsintervall bara, och min kompis herr Mekaniker har tyckt att det övre motorfästet är mer eller mindre tras, så jag börjar med att testa polyuretan (trots allt en aaaning billigare än hela kittet från Volvo), för att se om det blir bättre eller bara katastrof. I värsta fall blir det nytt original, och sen behåller jag polyuretanbussningen och hela det gamla fästet för en eventuell sportkonvertering senare.
Press har vi tillgång till, så att byta bussningen ska inte vara några problem.
Användarvisningsbild
av Perc
Powerflexbussningen är väl delad i två halvor som ska pressas in från varsin sida, förslagsvis med bulten och två stora brickor. Den gamla borde man kunna såga sönder med ett bågfilsblad och plocka ut. Att få in en ny originalbussning som är i ett stycke är jobbigare.

Sen finns det ju ett ökänt undre fäste också, mellan växellådan och främre balken. Jag beställde nyss ett sånt, ska byta då jag orkar.
Användarvisningsbild
av Shudnawz
Perc skrev:Powerflexbussningen är väl delad i två halvor som ska pressas in från varsin sida, förslagsvis med bulten och två stora brickor. Den gamla borde man kunna såga sönder med ett bågfilsblad och plocka ut. Att få in en ny originalbussning som är i ett stycke är jobbigare.
True that, men med verkstadspress slipper man riskera sågmärken och annat tråk i fästet. Tror inte ens att man kan köpa lösa originalbussningar, de vulkas väl in i fästet har jag för mig?
Perc skrev:Sen finns det ju ett ökänt undre fäste också, mellan växellådan och främre balken. Jag beställde nyss ett sånt, ska byta då jag orkar.
Nytt för mig, bökigt att komma åt?
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]