Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#665915
Håller med om att Audi o BMW oftast är bättre ihopskruvade. Men det finns ju andra aspekter. Även de har en del kvalitetsproblem. Merca och BMW rostar MYCKET mer än Volvo t ex. Är mycket dyrare att försäkra. VI har i familjen en BMW 525 e60 (som jag bara kör ibland) 2004 som inte är ett dugg bättre ihopskruvad än en Volvo, pajar mycket oftare och är dyr att laga samt försäkra. Ingen rost på den än förvånansvärt nog. För min egen del tycker jag att en bättre ihopskruvad bil som rostar mer inte är en bättre lösning totalt sett. Det har varit ordentligt med rostproblem på VAG-bilarna de senaste åren också. Kolla nån som jobbar med sånt.../PH
av V60D5AWDPolestar
#666056
Hej,

Är nu uppe i 5000 i stort sätt problemfria mil med min V60D5 AWD med Polestar

Tummen upp:
Inre och yttre design.
Komfort (har 45 mil till stugan och kör nonstopp och kliver ur pigg och fräsch!
Förbrukning, ca 0,65l/mil vid ganska försiktig körning.
Haldex gen. V
Mellanregisterax.

Tummen ner:
Slirautomat i låga hastigheter.
Sned ratt
Knarr och gnek från B-stolpen. (började för 500mil sedan).

Samanfattningsvis så är jag mkt nöjd med V60n och tycker att jag har fått mkt bil
för pengarna. Det ända som kan få mej att inte välja en V60 igen är om Haldex
gen. V inte är bättre än vad som uppmärksammats här på forumet, eller att jag inte
står ut med en "sliromat" igen.
av Lövet
#666067
Perhall: VAGs rostskydd på förra A6, innevarande Passat, och innevarande A4 är verkligen katastrofalt. Varenda bil man ser med ett par år på nacken har lacksläpp, galvblåsor och rost. Katastrofalt! BMW är lyckligtvis betydligt bättre med E60 och E90 efter att ha haft ett par riktigt usla år med E39 och E46. Mercedes ska väl vara rätt okay från 2006-2007 nånstans och framåt.

Ingen av ovan har en chans mot Volvo då (förutom gamla S40/V40 som inte håller samma klass) där nästan varenda bil är rostfri även om de inte fått så mycket kärlek genom åren.

Ang hopskruvning så är min nuvarande faceliftade E61 den bästa jag haft. Absolut ingenting skramlar i bilen nånstans.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#666129
Min V60 rullar på kalas! Har gått ca 1150 mil till dagens datum, sen i mitten av december. Har skrivit innan om det som har bytts på garantin, men inget mer efter det. Går underbart! Får aldrig nog av draget när man kliver på fullt! :mrgreen:

Motor och drivlinan är den bästa jag haft någonsin. Har haft det mesta i Volvoväg, iallafall vad det gäller dom stora motoralternativen. T6 awd automat Polestar utklassar allt annat! :-)-)
av ZOOx
#666131
Kört 250 mil med V60:n nu. Mycket trevlig och bekväm att köra även med den lilla D2:an och automat. Tyvärr lider både jag och familjen av knirret från olika håll i kupén. Dök upp redan efter ca 80 mil... Hade inget alls av det i V70:n efter 6000 mil.
Lite ojämn ihopskruvning av skärmar och lister på utsidan.
Överlag en riktigt rolig, bekväm och snygg bil men tyvärr med lite för mycket detaljmissar för att jag ska vara 100% nöjd.
av perhall
#666178
Andreas: e60/61 blev mycket bättre med tiden. Gäller även V70N/S80 som kring 2000 var ganska risiga, ok 2002 och riktigt bra ihopskruvade på slutet.

Visst är det irriterande med alla dessa småfel, hade massor såna på S80 MY00 och BMW e60 MY04, i övrigt har vi haft många nya eller nästan Volvo och BMW, och ett par audi, utan problem.

Verkar vara olika hur rostproblem är lösta. Mercor från kring 2000 kan ha fått dörrar, skärmar etc. utbyta men är ändå jätterostiga. BMW e39 och e46 verkar ha klarat sig bra efter byte av delar. Däremot tror jag inte någon bil på marknaden alls når Volvo S80/V70N med rostskydd. De är i princip aldrig rostiga ens när de gått 40 000 mil och knappt är tvättade. En annan bil med riktigt bra rostskydd är Peugeot, en bil som sannolikt tvättas mer sällan och sköts om sämre än premiumbilar också... får se vad som händer med VAG-bilarna om några år, jag har ju svårt att tro att de ganska prispressade åtgärder med byta av delar och omlackeringar på visserligen bra och välrenommérade lackfirmor i Sverige och säkert andra lländer också ger samma kvalitet som ett bra fabriksrostskydd.../PH
av heckles
#675903
V60 Drive MY12. Fantastiskt nöjd med bilen, har bara haft några småsaker som jag stört mig på.
* Klena lyftare till bakluckan (främst vid kallare temp)
* Våldsstängning av huv
* Start/stopp slutade funka

I övrigt så älskar jag V60:n. Sjukt snygg bil med bra komfort och väghållning.
av mrbister
#675932
Förutom att kopplingen låter som en gungstol från tidigt 1900-tal med knallkorkar i ändläget så får jag väl räkna mig halvnöjd. Oljud som överröstar stereon på halv volym kommer jag aldrig att acceptera. Får väl revidera betyget efter återkoppling från verkstaden framöver.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#676739
Har haft min D3 Automat Momentum i ett år på Söndag.
Inga större problem på 3000 mil fast bilen ger lite att tänka på.
- Barnstol i baksätet fungerar men är en kompromiss av dålig sittkomfort för både barn och den i stolen framför.
- Aggresiv bältespåminnelse som säkert gav en poäng extra i EuroNcap kan jag leva utan.
- Reservdäck, vart tog de vägen?
- Lockupen på automaten är långsam, speciellt i långsam stadstrafik
- "Halvskinnet" i stolarna är att jämställa med rena textilstolar och inte i jämförelse med halvskinnet i V70'n

För övrigt så kändes V70N bilen riktigt gammal att sätta sig i när man vant sig vid V60
D3:an är inte marknadens starkaste men herregud vilket bra vrid med autmaten som växlar när vridmomentet är på topp :)
Stereon hade jag tänkt förse med subwoofer.....det behövs inte...
Styrning och väghållning, -Riktigt bra!
Handstree till Iphonen & tidur på dieselvärmaren uppskattas!
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#676851
Mattias F
Tut i lurandet från bältet blir betydligt bättre med en uppdatering av Sensus, vilket du borde fått vid servicen eller?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]