Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zoren
En idiotfråga.... :oops:

Meken bytte även främre packboxarna vid kamremsbytet. Finns det en möjlighet att han satte kamaxeldrevet fel när han återmonterade det på kamaxeln eller går det inte att montera det fel???

Sören

Ps. Har inte lämnat in bilen till meken än....
av TerSve
Jag har hört att kammärkning inte stämmer alla gånger. Ibland så måste man kolla att 1:ans cylinder står i topp manuellt. Indikatorklocka eller en skruvmejsel i tändstiftshålet. värt ett försök, Lycka till
av TerSve
Jag menar förstås vevaxelns märknig. Om veven är fel så blir kammen fel så blir tändingen fel så blir det lite avgaser så funkar inte turbon. Teorimekande är kul. Bättre än korsord
av nofear745
Det går inte att sätta varken kamdrevet lr vevaxel kugget fel. Jag skulle tippa på att det är nån kugg fel på kamrem.
av zoren
nofear745 skrev:Det går inte att sätta varken kamdrevet lr vevaxel kugget fel. Jag skulle tippa på att det är nån kugg fel på kamrem.
Hallå igen! Nej jag har inte fått in bilen på verkstaden än då meken har häcken full.... :(

Testade igår att "pystrimma" bilen för att se om det blev ngn skillnad.....det blev det!! :twisted:

Men turboeffekten kom inte förrän vid 3000 rpm........

Tidigare innan problemet med effekten började så drog turbon på väldigt låga varvtal men nu utan pystrimmet är den som en bil utan turbo.

När den var ok så rörde sig ekonomimätaren inte alls lika mkt som den gör nu (utan pystrim) den går nästan på full skala då den kräver mera gas.......med pystrimmet gick den långt över skalan då turbon laddade....för att till slut bryta tändningen eller vad det är den bryter...

Ngn som kan ha ngn aning om vad det är som strular på kärran??

På återseende! 8)
Senast redigerad av 1 zoren, redigerad totalt 0 gånger.
av ante240
köp en graderad turbotrycksmätare innan du börjar laborera med pystrim. kan bli dyrt annars!! å andra sidan så ser du ju hur mycket du laddar utan pystrim.
av zoren
ante240 skrev:köp en graderad turbotrycksmätare innan du börjar laborera med pystrim. kan bli dyrt annars!! å andra sidan så ser du ju hur mycket du laddar utan pystrim.

Jag tog bort "trimmet" direkt efter testet.....att jag testade vara bara för att se om det fanns ngt turbodrag kvar över huvudtaget :)

Tänker inte ha den trimmad...vill bara ha den tillbaka i originalskick där jag var nöjd med effekten.

//Sören
av ante240
Du kan kolla så att Wastegate locket sitter kvar, ta bort downpipen så borde du se om locket sitter kvar. vet att dom brukar sitta löst eller vara borta. när du körde med pystrimmet då laddar turbon somen fulltryckare. då kanske inte hålet är tilräckigt stort för att släppa förbi avgaserna.
Jag lärde mig the hard way att det finns ett oljeventilationsrör som går från turbon och som sätter igen efter en viss tid. Symptomen på detta är dålig turboeffekt, blårök ibland efter tomgångskörning, och om inget görs åt problemet - en havererad turbo. Det kostade mig två turboaggregat innan jag via en reservdelssnubbe på Volvo (Skobes) fick tips om oljeventilationsröret. Han hade haft samma fel i sin egen 945:a.

Tomas
Användarvisningsbild
av sparris
Ante40

om pystrimmet visa att den laddar som en full tryckare kan inte stämma då han har problem med den inte laddar tidigt i varvtalregister.

jag har samma problem med min. kanske är vakumklockan till wastegaten? den kanske öppnar för tidigt vad vet jag? kanske databox som är fel
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]