Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av quaker
Håller på att byta bromsdelar bak på 945:an och när jag försöker rycka av skivan så upptäcker jag ett "litet" spel (hur skriver man) radiellt ?? på själva drivaxeln!!så skall det väl inte vara? !!
vet ej hur mycket men kanske 0.5 mm.. man kan höra att det klickar?? skall detta åtgärdas o kan jag göra det själv? detta är en importbil med extra allt men vet ej om det är diffad klump, Känner inte för att lämna in den på volvo för att göra detta.
fast man måste väl öppna kåpan vid diffen för att skruva åt axeln eller? och är det farligt att åka med detta?
av quaker
neej nu blev det fel :???: det är nog axiellt.
alltså axeln går att rycka in-ut i längdriktningen,,,
Användarvisningsbild
av päpplet
Låter som att du har ett dåligt hjullager. Eller så sitter bultarna till lagret löst. Dom sitter bakom skivan och det är bara dom som håller fast hela drivaxeln
av osla
du behöver inte in i klumpen nå alls, det är lagret som glappar och det sitter med den fyrkantiga plåten innanför skivan och den sitter med fyra bultar. testa dra åt och se om det blir bättre eller så får du byta lagret och då drar du ut hela drivaxeln från bakaxeln. det enda som drivaxeln sitter på inne i klumpen är splines
av quaker
Hej!
ok va bra jag trodde absolut det värsta. Vet någon ett ställe i GBG-partille där man kan lämna in axeln för ur och i pressning av det nya lagret?
Eller kan man lämna axeln hos volvo så hjälper dom en för en summa?
av osla
behövs inte ens pressas har jag för mig, brukar gå att slå på det
av quaker
vet inte hur jag skall gå vidare med detta problem, men skall försöka hitta en skaplig verksta som kan hjälpa mig med lagret iallfall.
Sedan var jag o besikta med beröm godkänt på bromsarna! och detta med icke orginal reservdelar . Alltså feltemas handbromsbackar, (hela bromskitet) men jag ville ändå nämna att det visst funkar
jag var visserligen tvungen att spänna vajern vid kardantunneln men, det kan ju va en dålig vajer också...
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Jag var lite otydlig - jag har gjort likt klippet […]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]