Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Volvo S-70 GLT årsmodell -99

Vintern -11 började det läcka olja och det var styrväxeln som var sönder sa den lokala verkstaden, jag uppsökte en lokal verkstad då min vanliga verkstad ligger i Småland och jag bor i Stockholm.

I mars -11 bytte de den, de köpte en ny från Mekonomen sa de, totalkostnad för byte blev 9800:-
De bytte även termostat o fyllde på glykol för den slanten.

Någon tid efteråt tyckte jag att det läckte igen då min garageplats fortfarande var blöt efter ny olja.
Jag kontaktade dem, typ i juni eller så -11. De kontrollerade saken och sa att läckaget berodde inte på dem utan på att det läckte någon annanstans runt styrväxeln. De sa att nu läcker den inte mer sa de efter att han varit under bilen nån minut, det kostade inget.

Jag har haft rätt mycket olja som runnit ut från den gamla styrväxeln så det var rätt grisigt under bilen men jag trodde dem utan att kontrollera mer.

När jag lämnade in bilen för den årliga servicen i Småland nu i juli -12 så bad jag killarna kolla om styrväxeln läckte då jag hade sett ett läckage igen nu innan sommaren, antagligen hade det läckt hela tiden men jag var för godtrogen och kollade inte innan.

Styrväxeln läcker sa de på verkstaden i Småland, de sa att ibland så är det en treårig garanti på sådana detaljer. De tyckte jag skulle kontakta verkstaden som hade bytt växeln för att höra efter.

Jag ringde Mekonomen idag men fick inget bra svar på frågan om garantilängden innan klockan blev 18:00.

Vad tycker ni att verkstaden har för ansvar i mitt ärende?

MVH//Anders
klart dom har skyldighet, de är väl inga tandläkare, stå på dig! 10 papp och läckage så snart, de kanske glömde montera den nya styrväxeln.

En fråga om läckaget, då jag själv har läckage i styrservon men vet inte var.

läckte de på höger eller vänster sida och bakom motorn mot torpedväggen eller framför motorn under själva pumpen?

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]