Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MattiasD skrev:
mobe skrev:Du borde läsa de olika rapporterna istället för att posta en partisk.
Partisk? Jag kan inte se att t ex Asma och Algeriförbundet skulle dömma ut europdiesel om det inte var sant. Vad skulle de tjäna på det?
Man får vara ganska naiv om man inte begriper att organisationer som strider för sin sak inte är objektiva till 100% utan tar fram det som gynnar deras intresse.
Precis som du Matias D, när du påstår att det som kommer från de som har intressen i oljeindustrin enbart förmedlar lögn och osanning...

All nyansering i debatten för allt framåt , fanatism från vilket läger det än kommer ifrån förstör för alla !
mobe skrev:Diesel har varit, är och kommer vara mutsig det förnekar jag inte. Problemet är att Sverige kommer inte rädda världen. Medans andra länder häller en hink med olja/dag i vattnet och Sverige ett glas. Då kan man undra vart det är lättast och gör mest nytta att halvera.

Ta båt industrin som exempel finns inga regler om partikelfilter osv. Företaget maerks släpper årligen ut lika mycket svaveldioxid som 9 miljarder bilar/år tolv gånger mer än vad det finns bilar på planeten. Typ det ända dem gjort är att dem ska köra på ett annat bränsle när dem närmar sig hamnar där många människor bor. Så vi i Sverige kan nog köra på europadiesel+ med gott samvete i jämförelse.

Partiklar är främst en lokal fråga. Spyr en båt ut partiklar ute på havet är skadligheten mindre än om en bil släpper ut betydligt mindre partiklar, men nära där människor är och lever. Koncentrationen späs ut ganska fort så just i partikelfrågan handlar det mer om var du är än hur mycket.

Men självklart är det ett stort miljöproblem med det andra. Jag bryr mig bara inte så mycket om jorden eller träden, det är utsläpp mot MÄNNISKOR jag stör mig på.
crumpets skrev:jag tror att volvo hade velat anställa dig som konsult.
Eller inte...

crumpets skrev:Men självklart är det ett stort miljöproblem med det andra. Jag bryr mig bara inte så mycket om jorden eller träden, det är utsläpp mot MÄNNISKOR jag stör mig på.
Bor du också nära några Europavägar? :wink:
mobe skrev:Diesel har varit, är och kommer vara mutsig det förnekar jag inte. Problemet är att Sverige kommer inte rädda världen. Medans andra länder häller en hink med olja/dag i vattnet och Sverige ett glas. Då kan man undra vart det är lättast och gör mest nytta att halvera.

Ta båt industrin som exempel finns inga regler om partikelfilter osv. Företaget maerks släpper årligen ut lika mycket svaveldioxid som 9 miljarder bilar/år tolv gånger mer än vad det finns bilar på planeten. Typ det ända dem gjort är att dem ska köra på ett annat bränsle när dem närmar sig hamnar där många människor bor. Så vi i Sverige kan nog köra på europadiesel+ med gott samvete i jämförelse.
Om jag hade kunnat montera Adblue på min v70 till ett rimligt pris och fått skattelättnad för det så hade jag gjort det utan att tveka. Visst ska vi ta hand om vår natur. Men sålänge resten av världen skiter i vilket så kan vi skapa lagar så strika att det är böter på att lägga en brakskit. Det behövs en världsförändring. Jag anser att sverige drar sitt strå till stacken med råge. Nu är bollen hos resten av världen lite känner jag. Jag tror vi står för 0.2% av utsläppen i sverige. Jag tycker inte detta är särskilt mycket? Eller är det bara jag? Think outside the (swedish)box ;D
Sådär tänkte jag också förut. Men efter att ha funderat på det lite mer och tänkt likadant inom andra områden så blir det rätt solklart att vi trots att vi bor i ett så litet land som vi gör ska göra så gott vi kan.

Sen är det ju faktiskt så att usa är det land som hårdast drivit frågan om avgaskrav, inte Sverige.
MattiasD skrev:
Sunschreem skrev: Du lär snarare få mer pulver under huven och samt lägre förbrukning. Förhoppningsvis lär den vara lite billigare. Hoppas det kommer till bollnäs snarast! Anledningen att vi hade mk1 från början och inte eu-diesel som resten av europa var att vi ville ha svavelfritt diesel och att sveriges politiker ansåg den vara för skitig. Och du kan tänka dig vem som får betala mellanskillnaden när vi ska ha "speciellt" framtagen diesel åt oss. Idag så skiljer det inte något märkvärdigt mellan de olika. Bortsett från preem som tycker träd hör hemma i tanken ;) Själv tankar jag på statoil varje gång, men verkar som jag snart kan tanka på jet då :D Go europadiesel!
Billigare blir den bara om Statoil vill subventionera fuldieseln från europa. Bränslet har en högre beskattning än MK1.

På äldre dieselbilar blir skillnaden i hälsofarliga utsläpp stor. Jag ser att du har en bil från 98 så du borde verkligen inte tanka Statoils fuldiesel. Du har en biltyp vars hälsofarliga avgaser dödar 1000-tals människior varje år bara i Sverige, så du borde visa lite omtanke för andra.
Intressant! Hur många tusen talar vi om, 2-3-4000? Det är folkmord du pratar om!
Får nog spärra in Sunschreem för gott...

Kör man snåldiesel så gör man väl tillräckligt. Använder så lite bränsle som möjligt och kör på det som
finns på macken.
Fartdåre skrev:/.../Hur många tusen talar vi om/.../
Dieselbilar bidrar till att människor faktiskt dör. Men det finns fler utsläppskällor som orsakar problem. Diesel är inte det enda. Bensin, etanol och el medför också negativa konsekvenser. Kolla denna undersökning som visar konsekvenserna orsakade av några stora utsläppskällor (ej bilar) i Europa. Man borde åtminstone sträva efter så rent dieselbränsle som möjligt om man nu ska använda diesel. NOx är NOx och SO2 är SO2.

Hämtat från: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46#p630346
Camel skrev:/.../Det dör årligen många människor av utsläpp t.ex. NOx och SO2. Denna undersökning (2001) visar konsekvenserna orsakade av några stora utsläppskällor i Europa. Jag tycker iaf att de kan anses vara dramatiska. I undersökningen avses utsläpp från kraftverk. Men NOx från t.ex. dieselbilar eller bensinbilar skiljer sig inte från den NOx som ett kraftverk släpper ut. Bara mängden skiljer. /.../
(Klicka för större bild)
Bild
Camel skrev:
Fartdåre skrev:/.../Hur många tusen talar vi om/.../
Dieselbilar bidrar till att människor faktiskt dör. Men det finns fler utsläppskällor som orsakar problem. Diesel är inte det enda. Bensin, etanol och el medför också negativa konsekvenser. Kolla denna undersökning som visar konsekvenserna orsakade av några stora utsläppskällor (ej bilar) i Europa. Man borde åtminstone sträva efter så rent dieselbränsle som möjligt om man nu ska använda diesel. NOx är NOx och SO2 är SO2.

Hämtat från: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46#p630346
Camel skrev:/.../Det dör årligen många människor av utsläpp t.ex. NOx och SO2. Denna undersökning (2001) visar konsekvenserna orsakade av några stora utsläppskällor i Europa. Jag tycker iaf att de kan anses vara dramatiska. I undersökningen avses utsläpp från kraftverk. Men NOx från t.ex. dieselbilar eller bensinbilar skiljer sig inte från den NOx som ett kraftverk släpper ut. Bara mängden skiljer. /.../
(Klicka för större bild)
Bild
Usch bäst jag blir inspärrad då :D

Fatta vad diesel det går åt om vi ska spärra in alla "miljöbovar" ;D

Ahhhh riktiga män luktar diesel ;)

Bäst vi stänger av ringfors med, reaktor två går bra har jag hört ^^
Sunschreem skrev:Bäst vi stänger av ringfors med, reaktor två går bra har jag hört ^^
Det blir ju inte så bra eftersom politikerna tänkt att lösa världens utsläppsproblem med införande av elbilar... :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]