Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har ett problem med min bil som jag gärna skulle vilja fixa och därför skriver jag här och ser om någon vet vad det kan vara. Bilen är en Volvo S70 2.4 glt med 170 hk, årsmodell 2000 som har gått 21000 mil.

Problem 1: Bilen går ryckigt ibland vid acceleration men mest vid jämn och hög hastighet. Ibland märker man inga ryck i från bilen och ibland så rycker det till väldigt ofta.

Problem 2: Bilen startar inte ibland (händer ungefär 4-6 gånger i veckan ibland mer och ibland mindre). När man kommer till bilen och vrider om nyckeln så startar bilen men dör direkt och om man testar att starta några gånger efter igen så startar den inte alls men startmotorn försöker få igång den. Och sitter man kvar och väntar i 1-2 minuter så startar bilen helt normalt och går igen. När man inte får igång den så lyser ETS-lampan och Motorlampan.

Jag har hört runt lite men ingen vet exakt vad detta kan vara och de tror det kan vara rätt mycket olika saker. Jag har testat att byta tänd stift och haft inne bilen på Volvo för uppgradering av spjällhuset men inget av dessa har gjort någon skillnad. Jag har även haft inne den och läst av felkoder men inga felkoder hittades.

Så jag hoppas att någon kanske kan veta vad detta är för jag börjar bli riktigt trött på det. Tack på förhand.
Kan vara defekta kablage eller ärgade kontaktstycken också, du får kanske luska runt lite med multimeter och elektronikrengöring inte 5-56 för den är mest fuktutdrivande.

Mvh GK
Börja med den enklaste åtgärden, rengör gasspjället om det inte är gjort. Sedan nollar du felkoder och väntar till de ets lampan lyser igen. Då läser du av felkoderna och återkommer hit till vännerna på forumet och berättar vad det stod.
Hej tack för era snabba svar. Gasspjället är ganska nyligen rengjort och jag har kollat till det och det ser rent ut. Och ETS-lampan lyser endast när bilen inte startat och sedan när bilen startar så slocknar ETS-lampan. Ska kolla över lite kablar och kontakter och hoppas man hittar felet.
Att tro kan bli dyrt, det är bättre att veta. Jag tror det är gasspjället som är kass, byter du det utan att först läsa av felkoder och det inte var det som var felet, ja då blev det både dyrt och fel. Läser du av felkoder och hör med någon som vet, ja då byter du/de förmodligen rätt del som är trasig och alla blir nöjda och glada.
Ditt fel nr 2: P1670 Volvo Immobilizer Control Module Communication Error/Code Error
Alltså bilen har inte kontakt med chipet i nyckeln.

Ditt fel nr 1: P0220Throttle unit internal Fault
Och signalfel från gasspjället...tyvärr
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]