- fre 06 jul 2012, 18:14
#659891
Visst kan man ha åsikter om postavgifter. Konstigt nog har man ALLTID åsikter, det är egentligen alltid för dyrt oavsett vad som skickas och man får det alldeles för sent var man än bor, för att inte tala om att man troligen får bära det själv sista biten?
Jag tror aldrig jag träffat på någon som är nöjd med priset iallafall eller för den delen väntetiden eller annat.
Jag har heller aldrig träffat på någon som privat vill köra till mej med t.ex ett topplock för låt säga 65kronor (som många verkar tycka är ett högt men skäligt pris).
Prylen ska då vara förpackad så den inte tar skada under transporten och den ska köras till mitt närmaste utkörningsställe oavsett vart du som säljare bor i landet.
För det är ju motsvarande tjänst som posten, fast privat. Du som mottagare av mina pengar ska dessutom tycka det är helt okej att vänta på mina pengar någon vecka medans dom cirkulerar i olika penningsystem inom banker och annat innan du som säljare får dom.
Konstigt nog så är det vad man säger är okej tills man själv ombeds stå för den tjänsten, då skulle det aldrig falla någon in att göra det jobbet eller den resan för dom pengarna.
Men sätter man sej in i avgifterna så blir dom mera begripliga. Jag har haft lyxen att få en bra genomgång av dom från en bekant.
Posten förhandlar med företag som skickar mycket.
Istället för att demonteringen ska sätta personal/personaltid, på att väga varje bit och ta exakt porto efter längd, vikt och form, så förhandlar man om enhetsfrakt.
T.ex. 0-5 kilo och en maxlängd oavsett form, för allt går inte att lägga i en förtillverkad låda. Sen blir det nästa porto osv. Det gör att en liten sak får löjligt högt porto ibland, men en större sak får ett bättre porto. Vad som är grundportot förhandlas efter hur snittpaketet ser ut på just den demonteringen.
Posten tar rejält med pengar för just tjänsten postförskott ovanpå detta sedan.
Ytterligare är det så att varje skrot faktiskt tjänar lite på portot som satts, mera eller mindre.
Men det har sina orsaker, så det är inte så svinigt som man skulle kunna tro, annars skullehelt enkelt varje del som inte hämtas på plats, bli dyrare än varje del som hämtas. Någon måste bära dom ökade kostnaderna och det blir inte säljföretaget.
En del skrotar har riktigt billigt porto och riktigt löjligt höga priser på sakerna istället.
Det är ju en bra affär för den skroten att ingen egentligen lyckas räkna ihop totalkostnaden man får innan man beställer, men är nöjda ändå.
Kunderna ser det iallafall olika när dom beställer. Man kan lätt trolla lite med portot så det ser bra ut.
En exempelräkning om hur det kan fungera: 300 i angivet porto för en drivaxel samt då 1200 i pris är en dålig affär sägs det.
Medans en skrot med låt säga 175 kronor i porto med en drivaxel för 1500 är en mycket bra affär. Sanningen är att sista alternativet är SÄMSTA affären totalt sett. Allt över dom runt, låt säga 180 kronor, är vinst.
Så kikar vi på alternativ 1 så är det 120 kronor i vinst på portot. Samt 1200 för delen. Det blir 1320 kronor för allt.
Alternativ 2 går minus 5 kronor i portot. Men han gör 1500 på delen. Det blir 1495 kronor totalt.
Bägge får naturligtvis inte det i ren vinst, det är bara en exempelräkning.
Kunden däremot tror sej göra ett fint klipp på axel två, han ger ju så lite i porto att det måste vara bästa affären, för prisskillnaden på delen, den beror garanterat på *kvalitetsskillnaden*. Sanningen är att bägge täcker upp sina omkostnader. Men synligt resp. osynligt.
Varför är det sådana avgifter då?
Varje gång du handlar på internet ska just dom delarna som skickas betala lön till en eller två packare som ser till att just du får ut dina saker hemma.
Dom har oftast endast som uppgift att packa saker. Hade det handlat om att alla hade standardkartonger i en storlek så vore där små kostnader egentligen, det tar ingen tid att processa det. Men så ser inte verkligheten ut. Så det tar tid och är omständigt att packa en hel del. Från smått till skrymmande.
Dom kronor som tjänas synligt eller osynligt, används till att täcka upp packpersonal och packmaterial med mera som ingen kund någonsin vill se specat på räkningen (packtid+ emballage för en motorhuv är låt säga: 20 minuters packtid med två personal för att den inte ska skadas vid leverans, plus en pall plus virke att stadga den med stående, eller någon som snickrar en träbur liggande för den, vad kan det kosta extra för just den huven, som INTE debiteras kunden fullt ut?).
Det är alltså inte pengar som går rent plus i verksamheten utan pengar som jobbar inom verksamheten för att se till så att alla kan få sina saker ända hem till sej till ett rimligt pris.
Nu.. kanske det är lite ljusare om varför det är *dyrt*.
Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem att hitta en torkararm.