Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har tagit startgas och sprutat kring insuget men märkte inga varvtalshöjningar, det jag kan misstänka är att de är något läckage före lamdasonden.

Hur kollar jag om vevhusventilationen är igensatt?
Borde den inte motorn gå sämre då?
För motorn går ju ändå bra..
Kolla ändå så att ingen vacuumslang eller slang till tomgångsmotor eller vevhusvent är sprucken eller av!

Vevhusventen kollar du enklast genom att lossa oljepåfyllningslocket, lossa vacuumslangen som går mellan oljefälla och insug uppe
vid insuget och blås sedan med munnen eller typ en cyckelpump i vacuumslangen, använd INTE tryckluft!!!
Om du nu lägger handen över oljepåfyllningen ska det kännas när du blåser i vacuumslangen, gör det det är det i alla fall inte helt
igensatt utan troligen helt okay!
Jag ska prova senare att kolla vevhusventilationen, men jag tror inte att det är de.

En grej jag la märke till att grenrörs-packningen är dålig, det är sotigt run tvåans cylinder, så jag ska byta den.
Sen ska jag byta katalysator med farsans bil ( han har samma årsm) och prova göra en avgasmätning.
Isac94 skrev:Jag mätade lamdasonden först på tomgång då var den kring 0.5, sen varvade jag upp och den låg kring 0.8.
på slutet ville den inte sjunka från 0.8 även på tomgång. vet inte om det är fel?
Vad för mätinstrument hade du när du mätte lambdasonden? Jag föredrar ett analogt instrument. När motorn har gått ett tag så att sonden är varm så ska spänningen pendla mellan ca 0,2 och 0,8 volt. Vid högre varv så sker pendlingen snabbare. Helst ska man mäta med oscilloskop men det har jag aldrig gjort. Om inte spänningen pendlar så är själva sonden starkt misstänkt.
Isac94 skrev:testade både 2 och 6:an inge felkoder.

Jag mätade lamdasonden först på tomgång då var den kring 0.5, sen varvade jag upp och den låg kring 0.8.
på slutet ville den inte sjunka från 0.8 även på tomgång. vet inte om det är fel?

Jag mätade givaren som sitter under 1:a och 2 cylinder. Enligt boken skulle den vara mellan 200 - 150 ohm när motorn är varm, och min visade just över 200 ohm efter jag har varmkört ett tag.
Det är systemets tempgivare som är intressant inte den för instrumentet. Den du skall kolla är den under 3ans insug.
Den har 2 stift som går till varsin termistor, dessa termistorer har gemensam jordpunkt i godset. Om du måter mellan stiftet får du det sammanlagda värdet av termistorerna. Om du mäter mellan ett av stiften och motorns gods får du värdet för just den termistor som är ansluten tiil stiftet.

Mvh GK
Jag använde en vanligt multimeter
Med digitala siffror? De brukar inte hinna med, jag föredrar att köra med en analog (med visare) när jag ska mäta lambdasonden.

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.