Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hodjja
Hej!

Idag slutade bilen jobba. JAg stod i en korsning och gav lite gas när jag skulle köra iväg men då small det till lite sen drev den inte. När jag la i 1:an och släppte upp kopplingen hände ingenting. Det var ett sorts "rassel" bak vid baxaxeln. När jag rullar snabbre blir ljudet intensivare. Ljudet är som att kuggarna inte ligger rätt. Kan någon axel hoppat ur? Om ena hoppat ut driver väl inte någon av dom? Växellåda och koppling känns som vanligt. Det är likadant på alla växlar inkl. backen.

Någon som har tips och råd?

Tacksam för svar.
av Hodjja
Jag kom på en bra liknelse. Det är som när kedjan hoppar av på cykeln. Så kändes det. Sen när jag trampar (gasar) så rasslar det bara lite.

Motorn varvar som vanligt och hela den biten.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bra vore om du kunde lyfta upp bilen och kolla om det finns någon synlig ledtråd till vad som hänt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad som helst som inte ser normalt ut men en drivaxel som inte längre har kontakt med diffen kan ju ställa till med dina symptom.

Mvh GK
av Hodjja
Nu har jag kollat under bilen. Jag la in 1an och släppte upp kopplingen, bilen driver inte, alltså står still. Jag la mig under bilen och det jag såg direkt är att drivaxeln till höger bak snurrar, men inte på vänster sida.

Jag stängde av bilen och ryckte i drivaxlarna för att känna om dom känns lösa eller om det kändes konstigt men jag kände inge konstigt.

Kan det vara så att någon drivknut gått av?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Något i den stilen är troligt eftersom i det fall ena hjulet inte får någon kraft och då antagligen på grund av brott på den sidan så uppfattar diffen det som att denna sida skall ha all kraft och den hela sidan blir alltså utan kraft.

Mvh GK
av Hodjja
Hej!

Är inne på samma spår. Frågan är nu vart felet ligger? Vad kan har gått sönder? Är drivknuten det enda du kan komma på?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det enda sättet för att ta reda på felkällan är att börja riva den felaktiga sidan så kommer det nog att uppenbara sig.

Mvh GK

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]