Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Kupefläkten slutar inte fungera pga eventuellt dåligt tryck i ac-systemet, så glöm det tills vidare.
Låt en verkstad kolla felkoder istället och gå vidare därifrån.
Användarvisningsbild
av js1
Att det saknas kylmedia ger ingen felkod.
av hanstriceps
Märkligt! Satte ihop bilen igår igen efter att jag bekräftat att den lilla tempgivaren inte snurrade. Tänkte att det är lika bra att den sitter ihop tills jag fixat en ny givare.

När jag startar bilen på morgonen idag fungerar AC:n plötsligt igen. Även start nummer 2. Däremot återkommer felet vid tredje starten för dagen. Är detta ytterligare symptom för att det är denna givaren som är boven i dramat tro?

Ett klargörande bara - kan det rimligen vara brist på köldmedia som gör att inte fläkten går? Styr dessa delar varann? Jag inbillar mig att trots ett heltomt system så går ändå fläkten, dock utan kyla naturligtvis. Stämmer det?

Får fortfarande dedär repetitiva orange blinkningarna på styrenheten några gånger när det inte fungerar..
av jboren
Du har rätt, kupéfläkten ska gå oavsett om du har köldmedia i eller inte.
Men blinket du får på panelen är ju för att kompressorn inte startar, p.g.a. dåligt tryck eller ev. dålig eller ingen signal
från kupégivarna som ska signalera vilken temp det är i kupén.
De sitter ovan huvudet på förar och passagerarsidan har jag fått det förklarat.
Tycker dock att de inte borde vara med i spelet om du inte kör Auto utan väljer temp och fläkthastighet manuellt.
Men jag är inte säker.
F.ö. så blinkar mina knappar med vid start men sen kommer kylan.
Han som fyllde köldmedia förra sommaren sa att det berodde på att ena kupégivaren var trasig.
Detta medförde att auto/fin reglering av temp. troligen inte skulle funka som det var tänkt men att kylan kommer ändå.
Användarvisningsbild
av taxi
Han har en v70, alltså en tempgivare till höger om ratten.
Felkodsblinket har med största sannolikhet att göra med kupefläkten, den kan i alla fall inte sätta kod på ac-systemet i sig.
Dessutom fungerar ju ac när fläkten går, så än en gång: släpp alla tankar på ac.
Och till trådskaparen: skriv att fläkten inte går när det händer, när du skriver att ac slutar fungera när du menar kupefläkten blir det rörigt för alla som försöker hjälpa dig.
av hanstriceps
taxi skrev:Han har en v70, alltså en tempgivare till höger om ratten.
Felkodsblinket har med största sannolikhet att göra med kupefläkten, den kan i alla fall inte sätta kod på ac-systemet i sig.
Dessutom fungerar ju ac när fläkten går, så än en gång: släpp alla tankar på ac.
Och till trådskaparen: skriv att fläkten inte går när det händer, när du skriver att ac slutar fungera när du menar kupefläkten blir det rörigt för alla som försöker hjälpa dig.
Kalas! Ledsen för sent svar här, har varit i väg på lite äventyr och ska nu tvingas åka i varm bil igen.. Eller?

Det verkar alltså som att felet kan ligga i kupefläkten? Är nästa rimliga steg att plocka loss denna, göra rent och mäta om den får ström? Sitter den över gaspedalen ungefär?
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, ja, jag skulle börja med att titta på fläkten. Jag skulle nog inte ens försöka göra rent eller smörja upp nåt utan bara köpa ny fläkt helt enkelt. Dina felkoder kan nog bekräfta att det är fläkten som felar, så det hade ju varit bra om man kom åt dom. Men volvo tar 1000-1500 kr för ECC-koder, så det kanske är billigare att köpa en fläkt som nästa steg i felsökningen..?
Den sitter innanför handskfacket.
taxi skrev:Hej, ja, jag skulle börja med att titta på fläkten. Jag skulle nog inte ens försöka göra rent eller smörja upp nåt utan bara köpa ny fläkt helt enkelt. Dina felkoder kan nog bekräfta att det är fläkten som felar, så det hade ju varit bra om man kom åt dom. Men volvo tar 1000-1500 kr för ECC-koder, så det kanske är billigare att köpa en fläkt som nästa steg i felsökningen..?
Den sitter innanför handskfacket.
Okidoki! Ser att de ligger kring 800 - 1000 kr begagnade, eller ska jag ta i och köpa en ny?

Tycker ni förresten att jag ska släppa tempsensorn helt i detta läge? Satsa på att byta fläkten först? Jag menar, när jag fick loss den och gjorde rent den så fungerade det ju trots allt ett tag till..

Ska den alltid snurra när man vrider på tändningen?

PS. Fasen va grymma ni är här förresten, stort tack. Hoppas jag ska kunna ge tillbaka av någon kunskap på något annat område..
av Kena
Rekommenderar att du läser av felkoder så behöver du inte skruva sönder hela bilen för att hitta felet. Finns ju att köpa felkodsläsare vilket jag rekommenderar för de som skruvar själv. Den sparar man in första gången man använder den, typ.
Användarvisningsbild
av taxi
Annars blev jag positivt överraskad idag, SRS-koder på mekonomenverkstad för 300 kr! Och saab-handlaren skulle ha 675 kr. Och volvo 1300 kr, lite skillnad..
Missljud -22 V60 T6

Låter videon jag länkar till nedan tala[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]