Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoSunil
Tja, jag har en B20 av den gamla modellen (den med tum) som jag håller på renovera för att sen slänga i min 242 -75 men jag har lite funderingar.
När jag skulle sätta ditt ett av vevaxelöverfallet så sprack skiten så kan man ta vevaxelöverfall från b20 som sitter i 242 även fast det är millimeter på den och kan man ta ventillyftarna och stödstängerna också från den?

åsså har jag en annan fundering min polares farsa sa att om jag sätter i en äldre B20 i min 242 så kommer jag behöva byta nåt i växellådan efter som att nåt är olika (kommer inte ihåg vad han sa för del) mellan den nya modellen och gamla på B20 stämmer det?

Med Vänliga Hälsningar Linus
Användarvisningsbild
av Hasse63
HUR lyckasdes du med att spräcka överfallet??? :shock:

Överfallen i blocket är individer som har sin speciella plats, de är linehona på plats så det går inte att ta ett överfall från någon annan motor. Ett överfall på miljonen passar. följden blir att du klämmer lagret för hårt eller för löst eller snett. Din b20 är med andra ord kass så vida du inte kostar på att linehona om alla.

Du kan sätta dit vilken B20, B18 du vill. Han tänker nog på splinesen i växellädan med det behöver du inte bry dig om.
:wink:

Ventillyftare är individer de också som hör till den nock den är inkörd på. hamnar de på fel plats så slits kam och lyftare ner snabbt.
Har du en beg kam som ser fin ut så köp nya lyftare. har du en Ny kam så gäller nya där med. Har du blandat ihop dina lyftare så kör nya... Glöm inte inkörningspasta och köp inte lyftare som kostar typ 65 kr styck det är skit.
av Rådlös
Frågor om detaljer passar från den ena eller andra modellen löser du enklast så här: Gå in på en reservdelsfirmas sida. Sök upp den aktuella detalj du har. Notera katalognummer, många gånger detsamma som Volvos detaljnummer. Leta sedan upp katalognummer på den del du vill ersätta med. Är det samma katalognummer på dom båda delarna, så passar dom. Detta förutsätter naturligtvis att du tittar i samma katalog eller reservdelsfirma. Du behöver alltså inte köpa något från den tilltänkta firman, bara använda deras katalog för detaljnummer.
Du kan med lite ihärdighet klarlägga flera detaljer, bromsdelar, transmissionsdelar, andra motordelar etc. etc. Flera firmor har även så kallade sprängskisser på många detaljer på nätsidorna. Det underlättar vid montering om man inte greppar hur en detalj skall sitta.
av VolvoSunil
Jag spräckte den för jag sa fel tryck på momentnyckel till polarn när han skulle dra åt dom :( okej men då har jag fått lite mer kött på bena :D så det billigaste och smidigaste jag kan göra nu är att kassera den där motorn och lyfta ur den nyare B20 som sitter i och beställa nya ram och vevlager plus kolvringar eller?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Japp... tyvär.

From. 74 är det lite andra grejer, men det ser du då du köper delarna. 8-bultad vev och förstärkningar i blocket, finna även datum på höger sida längst ner.
ö
Se min länk nedan... Verkstadshandböcker mm mm mm :wink:
av VolvoSunil
Tack för alla svar hittills :D Mycket trevliga saker på din länk där Hasse det kommer användas :wink: men jag har lite mer funderingar tex visst är det inget problem att sätta ditt den äldre modellen av toppen på en nyare b20 block? för det ända jag vet som är skillnad på dom är större ventiler på den nyare och nåt med kanalerna eller va det nu var.

En annan sak jag funderar över är vad alla nummer som är linstansade på blocket betyder egentligen det står 49 8184 och 26497 och sist 1000214 jag misstänker att det sista har nåt med toppen att göra fast jag kan ha helt fel så klart :D

å sist va äre nåt jag har glömt till min inköps lista till den nyare B20 som jag nu ska meka med istället för den gamla som jag pajade :oops:

Ram och vevlager, Fördelarlock, Rotor, Packningar, Tändstift, kolvringar. Nya Tändkablar har jag och en den äldre modellen av toppen och sen så kommer jag rengöra förgasaren och självklart ny fin olja i motorn, förgasaren och växellådan. så har jag glömt nåt om jag ska göra en uppfräschning? :)
av Rådlös
Åtminstone förr i världen fanns det så kallade helrenoveringssatser, på bl.a Biltema och dåvarande Micro. Dom innehöll allt som behövdes av lager, ringar och packningar etc. etc. Detta förutsätter att du inte har överdimensioner på kolvar och cylindrar. Men det går ju att mäta upp innan du köper någon färdig sats.
Om du avser att behålla bilen för överskådlig framtid, så kan du ju fundera på en modern och bättre fördelare. 123 Ignition t.ex. Det blir ett helelektroniskt brytarlöst tändsystem. Du byter alltså ut den gamla (förmodligen slitna) och får en helt fabriksny och fräsch.

Samtidigt med tips och goda råd här lägger jag in den här länken också: http://www.bok.nu/Jim_Lundberg/Motorrenovering En erkänt nyttig bok.
Användarvisningsbild
av Hasse63
B18 topp passar på ett B20 block, dock är förbräningsrummen anpassade B18 och därför mindre/smalare och ger spickningar. slipa av de vassa kanterna och ev. så slipa f-rummen efter B20 packingen som du måste använda. (förklarande bild kan postas vid intresse)

Eller är det B20 topp med 42/35 ventiler du har då behöver du inte göra något.

B18 har 40/35
B20 69-71 har 42/35
och 72-76 har 44/35

Kamaxeln hur är den likaså lyftarna? Kamdrivningen? Stödlagret i svänghjulet?
Är fördelaren i bra skick så klarar du dig med originalet. känn om den är klapp genom att krycka/dra fördelaraxeln i sidled, för glapp ger ryckig gång vid jämn gas och vandrande tändkurva.

:wink:

PS: 49 8184 säger att motorn tillhör 140-serien och att det är en A-motor med Stromberg
av Fordtransit
Hej! jag har en Ford transit 78 med Volvo b20 motor.
Jag har problem på vinter den sårtstartar, men ner motoren är varm så den igen startar bro.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]