Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Qualia skrev:Jag hade PPS på min XC60 ssamt deras glas behandling. Enligt de ska det hålla 18månader, knappt 8månader senare och en vinter var nästan all skydd borta.. och deras glasbehandling räckte ca 2månader sen var den helt förbi..
Men jag var tvungen prova något nytt..
köpte nyss "Permanon Aircraft Supershine Brilliant Concentrate" väldigt lätt att lägga på, går att lägga på allt även glas.. enligt PERMANON så ska det hållas 8månader beror på skötsel.
Men vilket glans efteråt, nu har jag dock inga bilder.. Vindrutan torkare behöver man dock inte använda mera när det regnar.. den sveppar... vi får se hur länge den håller.. våga inte rekommendera ännu pga att den är bara på en vecka.. berätta mer sen..
Var köpte du denna "Permanon Aircraft Supershine Brilliant Concentrate" någonstans? Jag gillar när mina rutor svättas av regn :) Har kört med biltemas "rain-of" och får väl säga att de funkar bra i några tvättar till priset av ca 50kr (som räcker till ca5 bilar)
Tja..
jag köpte den på shinearama.co.uk . Beställdes på måndag . fick den redan på torsdag med Feedex. Väldigt smidigt..
Passade även på beställa andra bilvårds produkter .. Men Permanon Aircraft var dock den dyraste.. var tvungen att prova något nytt..
Jag tog 500ML.
finns även på http://www.nanotechsst.co.uk << tyckte deras frakt var för dyr.. så jag valde shinearama.
Jag körde den på allt, lack, vindruta,plast.. precis enligt deras beskrivning. Den är väldigt lätt att arbeta med..
Snart en vecka. Ska följa upp det vidare, få se vad de står för..

/mvh Kalle
Angående Zirconite kan jag bara säga besvikelse! Har testat den nu sen några månader tillbaka o jag måste säga att den håller inte måttet!
Har köpt både förseglingen och "efterbehandlingen" och den tappar glans och avrinning riktigt snabbt.... Den är ju ganska billig att inhandla om man gör den själv, jag hade ju aldrig betalt flera tusen för att få den pålagd! Lite synd när man läser om den att den ska hålla i upp till 6 år... Nja kanske 6 månader på sin höjd! Nu är jag väldigt petig plus att man har svart klarlack så redan där är förutsättningarna låga.... Man jagar hela tiden det bästa medlet och den bästa hållbarheten. Men min trotjänare silver One har tagit plats nu ovanpå Zirconite o jävlar vad bra det blev!
Även om den kräver återbehandlingar tätare så är den kanon! Men en fråga till er där ute, hur är fireglaze? Har läst att den slutar pärla tidigt men det skiter jag i, jag vill ha det lätttvättat och bra glans :) är det värt att testa ytterligare ett medel?
fisse skrev:Angående Zirconite kan jag bara säga besvikelse! Har testat den nu sen några månader tillbaka o jag måste säga att den håller inte måttet!
Har köpt både förseglingen och "efterbehandlingen" och den tappar glans och avrinning riktigt snabbt.... Den är ju ganska billig att inhandla om man gör den själv, jag hade ju aldrig betalt flera tusen för att få den pålagd! Lite synd när man läser om den att den ska hålla i upp till 6 år... Nja kanske 6 månader på sin höjd! Nu är jag väldigt petig plus att man har svart klarlack så redan där är förutsättningarna låga.... Man jagar hela tiden det bästa medlet och den bästa hållbarheten. Men min trotjänare silver One har tagit plats nu ovanpå Zirconite o jävlar vad bra det blev!
Även om den kräver återbehandlingar tätare så är den kanon! Men en fråga till er där ute, hur är fireglaze? Har läst att den slutar pärla tidigt men det skiter jag i, jag vill ha det lätttvättat och bra glans :) är det värt att testa ytterligare ett medel?
Jag har testat lite olika medel under åren, men den senare tiden så har jag kört med Glare! som är samma-lika eller väldigt snarlikt FireGlaze. Den är sedan länge väl rabatterad, och ska enligt uppgift kunna hålla 6 år. Som vanligt så fungerar det ju inte...men den klarade vintermånaderna utan egentligt bekymmer trots tvätt med både kallavfettning och HD-grön nästan varje vecka. Det har inget annat medel grejat som jag har provat tidigare. Jag lägger på något "bra" varje vår och vinter, och under sommarmånaderna vill jag gärna toppa med något mysigt vax bara för att...

Glare! pärlar i princip inte alls. Avrinning är det, men absolut inte bland det bästa man har sett. Ytan ger dock en viss wetlook blänk på min silverfärgade bil, och det är det få lackskydd som gör...dess resultat liknar med andra ord ett bättre vax, men med betydligt längre hållbarhet.

Från Glare-serien har jag KnockOut, Spider, Micro Finish och Professional Polish (från det grövsta till det finaste). De två senaste har jag jobbat mest med själv, och jag tycker att de är lättjobbade och ger som tidigare skrivet ett bra och hållbart resultat.

Det finns ju en uppsjö av medel, och det är alltid kul att testa nya märken, modeller.
Glares prislappen är helt ok nu från att tidigare varit rent utsagt "svindyrt". Kolla bl.a in http://www.waxdog.se där jag köpte mitt Glare! ifrån.

Lycka till.
Tack Manor för snabbt o bra svar! Ja det kan ju vara något att testa :) Jag undrar
bara om man kan lägga lackskyddet direkt eller måste man förbereda först med något? Har du testat Sahara? att tvätta utan vatten? Låter toppen men funkar det? Priserna på Glare verkar vara riktigt bra! Blir nog o köpa och testa! :)
Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]

230fk går snålt

Verkar faktiskt som problemet är hittat Chipe[…]