Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker RTI är OK men inte mer än så, och de flesta fördelarna har att göra med att den är inbyggd och kan kommunicera med bilens andra system (typ inget ljud på blinkerns i samband med röstkommandon osv). Men kan ändå inte komma ifrån känslan av att det känns som en 90-tals produkt, t.ex. vid uppdateringar där man får ett antal DVD skivor och måste ha motorn igång under hela uppdateringen, som kan ta upp till 5 timmar. Så, inbyggt är bra, men hade kunnat vara mkt bättre känns det som (tycker iof inte att andra märken imponerar så värst mkt mer heller på den fronten).
av ricopet
Jag har RTI i min V60 och tycker den fungerar riktigt bra. Skönt också att slippa ha en lös navigator som man så lätt glömmer att ta bort när man parkerar med risk för inbrott i bilen.

Har nu beställt en ny V40, och har valt RTI/Navigation även i den.

Så jag är nöjd med navigationen, sedan är klart att en portabel kan man ju lätt byta ut...men 2 st fria kartuppdateringar ingår iaf. Fick mina skivor idag, så skall ladda nya kartor till helgen tänkte jag.

/R
av moffe
Undrar när jag får min karta updatering...?
När man läser här att andra redan fått sin.
The additional map update for your Volvo RTI navigation system is expected to be available as of June and will be shipped upon availability
Men till topicen så jag brukade tycka tidigare att inte behövde man gps i bilen när man kunde ha en bra tomtom eller någon annan gps.
De kanske är bättre på alla vis, men nu är det skönt när man har GPS inbakat i bilens system. Behöver int gömma den eller ta med sig när man lämnar bilen. Sedan fungerar den fint i tunlar och där man tappar täckningen, det är nästan det bästa med RTI.
Jag tycker att den fungerar så bra som man kan kräva av en gps i bilen, några negativa grejer finns det men inte några stora problem.
Lite snabbare skulle den kunna vara(men det kan vara beroende på sensus) och sedan kamera varningen, vill ha riktningen inkluderat. Så störande när den plingar hela tiden. Trevligt när man kör i tunnel och vägar ovan har flera kameror, då plingar den 2 gånger per kamera.
Priset får också ett minus men så är det bara på nästan alla bilar. Tur att vi får åtminstone två års updatering till kartorna.
Kan jämföra med Audis system(tidigare, vet ej hur det är nu) kostar skjortan, typ 2000-3000kr updatering. Sjukt! Du kan köpa ny TomTom istället :D
Tur att man kan hitta dessa kartor på nätet :twisted: *fast nu behöver jag inte fundera mera på det*

Så min åsikt är att den är bra. Om jag skulle köpa en ny volvo skulle den 100% säkert ha RTI :-)-)
av pergrein
Tanga skrev:Droopy: Dealen baserades på DRIVe, momentum och teknikpaket så RTI'n kunde jag inte göra så mycket åt även om jag hade velat.
RTI ingår inte i Teknikpaketet utan endast i Hi-Tech paketet men de är kanske det du menar?

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av skyrazer
Personligen är jag väldigt nöjd med min RTI. Kul detaljer med utstickande byggnader med mera :-). En annan smart funktion är ju det att man kan ladda in egna POI:s så ofta man vill tack vare deras gränssnitt.
Röststyrning som fungerar är också ett stort plus!
Enda som jag spontant tänker på är att dom kunde gjort vägledningssystemet (tal) bättre. Just nu blir "hon" blir väldigt tjatig med sitt "Om fem hundra meter sväng till vänster" "Om två hundra meter sväng till vänster" "sväng till vänster", kör man snabbt hinner hon inte avsluta en mening innan hon påbörjar nästa och det låter lite roligt.
Kunde helt enkelt plockat bort i alla fall varannan väguppdatering. (Löste det problemet med att stänga av rösten och bara kolla när jag är osäker)

Nu skall tilläggas att det ingick i bilen när jag köpte den som ny men jag ångrar det inte.
Gramin brukar köra med två röstvägledningar per sväng. Det går det också. Här blir det vanligtvis tre. Men jag kör ju diesel, så jag hinner höra allihop... :)

Någorlunda fotorealistiska bilder på korsningar och avtag finns på vissa navigatorer, men inte i Volvos RTI. Listor på trafikproblem finns det också en del som har, grupperade efter vägnummer. I Volvos måste man kolla på kartbilden, vare sig man vill eller ej.
av Afraithe
Har just köpt mig en V60 T3, den har bara 5" Multimedia systemet utan RTI, vet inte riktigt om jag ska "uppgradera" till 7" och RTI eller bara köpa nån 7" Android platta och använda som GPS med fast installation istället. Nån skrev att uppgradering från 7" utan RTI till RTI låg på 12000:-, det tycker jag nog inte att det är värt, med tanke på att jag får en liknande eller bättre GPS lösning för ca 3000:- (Samsung Galaxy 7") + montering.

Nån som gjort en "uppgradering" och vet vad det hamnar på ungefär?
av Steff 99
Det känns som att gå tillbaka till 80-90 talet där man hade lös stereo och annat monterat på instumentbrädan, men vi är ju olika!
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Nu har jag avverkat första långturen med nya bilen och RTI.
Och jag tycker att den fungerar mycket bra.
Att programmera med röstkommandon kommer nog spara många liv och det fungerar förvånansvärt bra.
Saknar några POI men det är lätt att fixa.
Fartkameravarningen jag lagt in vet inte kamerornas riktning men det är nog jag som tagit fel fil.

zoom-funktion på ratten, röststyrning och ljudstyrning av stereon är det jag gillar bäst.

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]