Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hey xenon666,jag har hittat en sida i danmark vdr oljatryck http://www.volvosnak.dk (titt på motor,gearkasse og bagtøj) och (manglende olietryk på volvo xc70 2,5t 2004),kan väre felen på dinn volvo.....vh gälleryd (danskan) :D
Hej tack för alla bra svar, kollade den danska sidan, verkar som det kan ligga nått i det som står där. Fick låna oljetrycksmätare av verkstaden idag för att mäta upp trycket, men vart sitter oljetryckskontakten? Vad skall det vara för tryck normalt? Skall även ta och kolla oljesilen, den kunde tydligen kleta igen också.
Testade tipset med att ta en påse och trä över hålet till oljestickan och där sög det in och inte blåste ut, vilket verkar vara okej eller?
xenon666 skrev: Testade tipset med att ta en påse och trä över hålet till oljestickan och där sög det in och inte blåste ut, vilket verkar vara okej eller?
Jo då är det okej med vevhusventilationen..

Men satan vilket oljud du hade från motorn, Något är definitivt skadat invändigt i motorn.
Tidigare ägare kanske inte var lika snabb som du att fylla på när oljenivån var för låg vilket har resulterat i skador.
Mmmm låter ju inget bra, den är ju servad enligt bok på Volvo. Enligt en lokal verkstad skall halvsyntetisk rensa mer än helsyntetisk och när jag fyllt på halvsyntet dom två sista gångerna så har det rensat bort skit som kanske har tätat till någonstans så att den inte fått bra smörjning. Men nu är det riktig olja i, men verkar ju som att det är motorbyte som gäller då tyvärr, usch nu blir jag så deprimerad :(
xenon666 skrev:Enligt en lokal verkstad skall halvsyntetisk rensa mer än helsyntetisk och när jag fyllt på halvsyntet dom två sista gångerna så har det rensat bort skit som kanske har tätat till någonstans så att den inte fått bra smörjning
Vad en bilverkstad säger om motorolja ska du inte lyssna på då dom till 99% helt saknar utbildning på det området.
Att en "halvsyntetisk rensar mer än en helsyntet" är rent svammel det är många faktorer som spelar in när det gäller hur rengörande en olja är och att du fyllt på med halvsyntet har ingen som helst påverkan på hur mycket sludge som lossnat i din motor..

Nästa gång du är där kan du be dom förklara skillnaden mellan mineralolja, halvsyntet ,helsyntet och sedan postar du svaret här.
För att få dom ännu mer förvirrade kan du fråga vad Hydrocracked, PAO och Ester är för något...
Ställde ungefär samma fråga i Mekonomenbutiken, vilket slutade med att jag fick undervisa dem om skillnaden melllan Grupp III, IV och V.
Väldigt få har koll, så myterna frodas. Jag tror också att oljebolagen, i vart fall vissa, inte har något emot detta.
svda skrev:Ställde ungefär samma fråga i Mekonomenbutiken, vilket slutade med att jag fick undervisa dem om skillnaden melllan Grupp III, IV och V.
Väldigt få har koll, så myterna frodas. Jag tror också att oljebolagen, i vart fall vissa, inte har något emot detta.
Många gånger är oljebolagen själva inte överens om vad som är tex helsyntet, Se bara konflikten som uppstod mellan Castrol och Mobil pga dom hydrocrackade motoroljorna.
Hejsan !
Tror att du har problem med reduceringsventilen för oljetrycket till kolvkylningsventilerna.
Den sitter bakom det bakre remskyddet, bredvid spännrullen till kammremmen.
Går att byta utan att ta bort remmen,lite klippande i det bakre remskyddet bara.
Kulan i red.-ventilen är av plast,brukar spricka, den nya är av metall.
Detta är nog oljetrycksproblemet.
Problem nr:2, knacket i motorn är nog vvt-enheten på kamaxeln som inte får olja så att
den orkar "spänna" upp sig pga dåligt oljetryck.
Prova med att först byta red.-ventilen,vvt-enheten kan kanske ha klarat sig.
Vvt- enheten kostar några tusen ny.
Värt att prova tycker jag, mycket billigare än motorbyte.
MVH/ Bengt
Tack bengtw, kanske kan vara detta om jag har tur, blev även tipsad om att jag kunde tappa bilen på olja och fylla upp med diesel och köra några sekunder så att motorn fick rensas, sedan fylla på olja igen och se om det släpper, kan man se om kulan i reduceringsventilen har spruckit?
Var sitter denna vvt enheten du skrev om? någon som har bild eller ritning på vart den sitter?
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]