Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#656325
Lucif3r skrev:
Vojje skrev:Året-runt-däck är ej tillåtna som vinterdäck.

Konstigt då att jag har åkt med odubbade(året-runt-däck) i snart 10år, blivit stoppad i kontroller massor av gånger, samt har haft besikning under vinter-halvåret utan att få någon påpekning.
En bekant till mig körde med urdubbade dubbdäck under vintern, han åkte på böter.
Möjligt att dina åter-runt-däck är godkända som vinterdäck, men mer troligt att polisen inte har koll alt. inte orkar bry sig/kolla upp om just dina däck är accepterade.
SBP kontrollerar i sort sett endast mönsterdjup.
#656371
Självklart får man köra med vinterdäck som dubben är bortplockade på under vintern, däcket är ju fortfarande ett Vinterdäck, finns inget som säger att dubb måste finnas i det (finns ju t.om en del som säljs utan dubb om man vill, hål för dubb är där, men man får dubba själv om man vill då).
#656562
Vojje skrev:
Amarace skrev:Självklart får man köra med vinterdäck som dubben är bortplockade på under vintern
Man kan ju tycka det, men varför blev Lucif3rs bekant bötfälld ??:-/

Om han visar den böteslappen så vi ser exakt vad det är denne bekant fått böter för så kanske vi kan säga varför denne blev bötfälld, men att det var för att denne körde med vinterdäck på vintern var det då inte.

Sen blandas det ju ihop begrepp här.

Vinterdäck är just vinterdäck, finns med och utan dubb, och även som dubbfria, sen finns det sommardäck, men åretruntdäck är ju ett svävande begrepp.
Ett vinterdäck utan dubb kan man ju säga är det, för man får ju köra med det året runt, likaså ett dubbfritt, ett sommardäck är det ju däremot inte, inte heller så kallade terängdäck som har M+S märkning, men inte är ett godkänt vinterdäck.

O sedan, som skrevs innan att ett dubbdäck utan dubb skulle vara sämre än ett sommardäck på vintern, herregud säger jag bara, hur ofta är det dubb behövs i praktiken?? Det är ju däckets egenskaper i övrigt som gör det till ett vinterdäck, så självklart fungerar ett dubbdäck utan dubb utmärkt på vintern, men där det är isföre får man ju anpassa sig efter grepp, precis som med dubbfria däck.

(o för att slippa allt krångel så kör man en bil som är 30 år eller äldre ;) )
#656601
Amarace skrev: Om han visar den böteslappen så vi ser exakt vad det är denne bekant fått böter för så kanske vi kan säga varför denne blev bötfälld, men att det var för att denne körde med vinterdäck på vintern var det då inte.
Kan ju hänt att det blev ett missförstånd och boten egentligen avsåg ngt helt annat.
#656638
Vinterdäck skall vara märkta med en snöflinga. Har däcket det och har tillräckligt mönsterdjup är det godkänt.
Dubb eller inte...
Finns ingen specifik märkning avseende dubbdäck. Det är gummiblandning och mönstret som avgör även om
det specifika däcket har varit dubbat från början. Ofta finns samma däck att köpa som dubb o friktionsdäck.

Har någon fått en bot på detta så överklaga direkt.
#656640
Fartdåre skrev:Ofta finns samma däck att köpa som dubb o friktionsdäck.
Nu är det ju inte så att ett friktionsdäck är ett, så att säga, odubbat dubbdäck även om de skulle ha samma produktnamn.
Istället för dubb är friktionsdäcket begåvat med s.k. sajpningar d.v.s. tvärgående skåror.
#656642
Vojje skrev:
Fartdåre skrev:Ofta finns samma däck att köpa som dubb o friktionsdäck.
Nu är det ju inte så att ett friktionsdäck är ett, så att säga, odubbat dubbdäck även om de skulle ha samma produktnamn.
Istället för dubb är friktionsdäcket begåvat med s.k. sajpningar d.v.s. tvärgående skåror.
Tack..!
Poängen är att ett dubbat däck också ibland finns att köpa odubbat och att det ändå är ett godkänt vinterdäck. Hur däcket är konstruerat var ju
inte ämnet...Skillnaden mellan friktions o dubbdäck vet nog de flesta!
#656659
Om du tittar på samma däcksmodell som säljs med o utan dubb är det ett "friktionsdäck". Det är ändå ett godkänt
vinterdäck om det är märkt med en snöflinga och har tillräckligt mönsterdjup.
Mönstrets uppbyggnad är ointressant i hur lagligt det är på vinterväglag. Och. Jo! Dubbdäck har alltid "sajpningar". Det har alla
däck utom slicks. Däck som är konstruerade för att ej dubbas har däremot många fler "sajpningar". Mina sommardäck har "sajpningar".


Benämningen "Friktionsdäck" är just bara en benämning. Ingen teknisk eller laglig term. Det krävs inget specifikt
mönster för att få kalla däcket för något. Man säger i allmänhet "friktionsdäck" för att beskriva ett dubbfritt vinterdäck.
ALLA däck genererar friktion mot underlaget. Dubbat eller odubbat vinterdäck är det som gäller i praktiken.
Dubbarna spelar ingen roll för lagen utom där det är dubbdäcksförbud...
Finns det ingen flinga på är det inget vinterdäck*punkt*

Det är bara att kolla runt på nätet om du vill läsa på lite.

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]