Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Detta klonkande ljud, är det något som drabbat alla 960 ägare här på forumet?

Jag själv tycker inte jag kan påtala något störande ljud i framvagnen, förutom ett knarrande ljud vid dämpning som förmodligen har med genomslagsgummit/bussningar/dämpare att göra. Jag har aldrig lagt märke till något klonkande ljud... :???:

Däremot, gillar jag inte känslan i ratten när man kör på ojämn grusväg (Potthål och dylikt) då den vibrerar otroligt mycket i samband med att bilen dämpar ojämnheterna. Detta är något jag inte upplevt på någon annan bil jag ägt, och det gör mig lite frågvis på vad problemet kan vara?
av Volvokarl
metalHJ skrev:Detta klonkande ljud, är det något som drabbat alla 960 ägare här på forumet?

Jag själv tycker inte jag kan påtala något störande ljud i framvagnen, förutom ett knarrande ljud vid dämpning som förmodligen har med genomslagsgummit/bussningar/dämpare att göra. Jag har aldrig lagt märke till något klonkande ljud... :???:

Däremot, gillar jag inte känslan i ratten när man kör på ojämn grusväg (Potthål och dylikt) då den vibrerar otroligt mycket i samband med att bilen dämpar ojämnheterna. Detta är något jag inte upplevt på någon annan bil jag ägt, och det gör mig lite frågvis på vad problemet kan vara?
Exakt det där problemet har jag också. När jag kör iväg med min bil så kör jag över ett par sådana där "sänka hastigheten pucklar" och då blir det ett rejält "flonk", alltså inte ett "klonkljud" . Man föreställer sig att stötdämparen eller rättare sagt fjädern lättar från koppen ?? Det är aldrig något klonkljud när man pressar hårt i någon kurva eller så som kommer sig av dåliga stabilisatorstag. Det knarrar till och "flonk, knirr"

Det där vibrationfenomenet har jag också upplevt men inget jag någonsin känt med andra bilar på den vägen. En rätt så taskig skogsgrusväg jag körde på förra sommaren och när jag smög fram där så blev det enorma vibrationer i ratten, farsan trodde den höll på att gå sönder, det var ungefär som om den saknade hela bussningar i hela framvagnen. Sen när jag kom ut ppå asfalten så susade jag fram, ingenting.....
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag kan ju skriva vilka oljud jag har i min 960 -92 34 000 mil :D . Det smäller till rejält i vänstersvängar. Detta kommer från en krängningshämmarlänk som är REJÄLT slut. Min ratt skakar på samma sätt som tidigare beskrivits. Och så har jag en massa knirr, knarr från inredningen. Annars väldigt tyst, fin och komfortabel kärra.

Börja skriv vilka olika årsmodeller ni har. 960 finns med två olika typer av framvagnar. Den fick ny framvagn -95.
av 945S
lennart lundberg skrev:Hej 945S!

Hur gör du när du fickparkerar? Ta frågan mer som ett skämt.
Ja det var ju en utmärkt fråga. Vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag skrev det där. :-)

Ang. Klonkproblemet borde man nog börja med att ta reda på exakt i vilken situation ljudet uppkommer. Sen när man lärt sig att reproducera fenomenet kan man ta hjälp av en assistent som lyssnar och tittar vid däcket och upphängningen när man långsamt utför klonkmanövern. Förutsatt att det går att klonka vid nästan stillastående givetvis.
av metalHJ
Jag åker 960 -91. En tidig version med andra ord :)

Som både volvokarl och eccy243 skriver, så känns det väldigt bekant. Jag har liknande fenomen på min, och framvagnen skulle säkert behöva en totalrenovering. Men samtidigt kan jag jämföra med min gamla 240 eller farsans 940, som båda gått bra mycket längre men ändå inte har dessa missljud eller konstiga känsla i ratten. Däremot är min inredning tyst och fin ;) Och detta "knirr, knarrande" stör mig inte lika mycket som ratten, då jag känner mig ganska övertygad om att det i kombination handlar om kassa bussningar och slitna dämpare när det gäller knirr knarr ljudet. Men rattvibrationerna däremot, vet jag inte riktigt vad jag ska tro att det handlar om... För samtidigt verkar det som ett "standard" fel på 960, så slår vi alla våra kloka huvuden ihop bör det ju vara relativt lätt att hitta en lösning.

Skiljer det mycket på framvagnen i 960 kontra en 940?
Användarvisningsbild
av eccy243
metalHJ skrev: Skiljer det mycket på framvagnen i 960 kontra en 940?
Det är exakt samma framvagn. Möjligen att de sitter lite kraftigare grejer i 960n, men de "ser" lika ut. På dom tidiga alltså.
Senast redigerad av 1 eccy243, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag glömde ju skriva ett oljud som jag har. När jag rattar när bilen står stilla, så känns det som om hela framvagnen "hoppar". Men det hugger inget i ratten. Det är bra nivå servoburken.
av 945S
Om det är samma framvagn kanske klonket uppkommer i 960 pga ökat slitage. De väger väl mer där fram än 940 kan jag tänka mig.
Stabilisatorstag verkar vara exakt samma:
940: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=56760
960: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=56760
även spindelled:
940: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=56758
960: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=56758
och styrled:
940: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=56713
960: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=56713
Även styrstag verkar vara samma. Styrleden verkar det dock hänt någonting med på 960 vid -95, om Biltema är att lita på.

edit: även stötdämparna fram är samma, men bara t o m 1994. Biltema har inga fjädrar alls till 960.

Om problemet går att framkalla när bilen står stilla borde det vara en smal sak att ta reda på var det kommer ifrån tycker jag. Sätt en medhjälpare vid ratten och gå ut och lyssna och titta på framvagnen.
av Volvokarl
En liten update till en gammal tråd. Blev nyligen kuggad på att rattaxelknuten kärvade. Den ska bytas men har sprayat den med olja tills vidare o nu när den oljan har sjunkit in o smort upp knuten upplever jag , förutom att den "har servo igen" att knackljudet som kommit då och då efter vägbulor försvunnit. Får se sen om det där "rattlandet" på knaggliga vägar också upphört. Rattaxelknuten kostar 1500-1600 kr men sitter öppet till på en 960 i alla fall

Ja rattlandet borde ju inte försvinna om den är glapp i.o.f.s och om det är den som skapar det ?
av TourettesGuy
Ja har en 965´a 3,0 -97...klonkljudet är sannolikt spindelleden som är lite bli glapp på nån sida..var det för mig, lät som en sten studsade upp under bilen ibland om man kör tex i ett gupp el ibland då man girar åt nåt håll... Krama om framhjulen när dom är i luften och vicka på dom...minsta lilla glapp kan orska detta kraftiga oljud när bilen vikt ligger på. Ca 300kr för ny spindelled...
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]