Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
När du nämner processorer, så är ju Intel Celeron en sämre kvalitet än Intel Pentium, men exakt samma processor.
Bara det att Intel Celeron klarar inte kraven som Intel Pentium har, då låser man ner klockningen på dom och döper dom till Intel Celeron istället.

Nu har jag ärligt talat ingen källfakta att hänvisa till om detta, men den person som sagt detta till mig litar jag på när det gäller datorer och dess komponenter.
Har någon "bevis" om motsatsen, så ska jag genast omvärdera detta uttalande.

Mvh/ Adde
av S60AWD2.5T
Man får inte alltid det man betalar för.
Dvs. dyrare är inte alltid bättre.

Jag jämförde Bilia mot Hans Persson och fann att H P var 7% billigare på alla mina reservdelar och tillbehör som fanns på min "att göra" lista.

Här är det exact sama produkter till ett lägre pris. Överens?
Jag föredrar dock Bilia då man får det man betalar för :lol:

Nej det blir Västerås och en matbit på Ikea medans tanten rastas. 8)
Allt betalt och klart tack vare mellanskillnaden.

Men tantens inköp blir ju minus i alla fall, kanske skall ta Bilia ändå....

På tal om CPU, hoppas min Volvo har bättre ändrahandsvärde...
Användarvisningsbild
av siviak
Håller med CarMan, man får vad man betalar för. I 99% av alla fall så är det så, det borde vara allmänt känt vid detta laget så varför har man en sån här situation som drar ut på 3(!) sidor med inlägg där en liten stackare bara vill veta var man kan hitta en billig kamremsats...
Användarvisningsbild
av CarMan
det här känns ju löjligt. jag kan presentera vad jag vet, sen får ni tro mig eller ej.
jag sitter inte med anteckninger om var jag fått alla info ifrån, sp jag kan inte svara.
om man som okunnig dyker över en "konstig" sak så kanska man i alla framtid komerihåg var man hörde det & hur "beviset" presenterades, men när det gäller sånna här allmäna saker som är gasna självklara för mig så kan man inte håla isar var man exakt fick reda på vilken kunskap.

(sen har vi viss sekritess i viss ärenden, så nis ka vara glada att folm yppar så mycke som dom gör på internett, det finns mycke info här på forumet som bryter mot den sekritess men skriver under...)

finns det nån här inne som på rak arm kan tala om vam som lärde dom höger regeln & kan lägga fram ett namn & datum /tillfälle)
av S60AWD2.5T
Kanske det blir så här när man generaliserar?

Angående kamrem köp det som ska vara.
Altså då helst orginal om du inte vet/antar att piratdelen håller samma kvalite eller är av välkänt märke.
Användarvisningsbild
av vetten
Vill bara tillägga att många kamremmar som byts av "amatörer" går sönder på grund av ren okunskap om hur noga det är att alla delar kommer på exakt rätt plats och att spänningen blir den rätta av remen, varken för hårt eller för löst :???: alla kuggar måste ligga på rätt ställe :shock: sen har jag väl haft tur hittills med biltemas remmar om nu kvalliten är så dålig som en del påstår :roll: men jag tror som sagt mera på dåliga mekar :(

vetten
av Addekarlsson
Kan bara svara för mig själv, och i mitt fall beror det inte på dålig mekaniker. Varför skulle jag lyckas med volvos egen rem, men inte med biltemas?
Näe, det där lät som en usel bortförklaring enligt mig.

Jag tror mer att det handlar om när/var man köper sin rem, eftersom piratdelar inte har samma krav som originalleverantörer. Därav att kvaliteten varierar enormt hos piratleverantörerna, och att man ibland får tag på bra grejjer, ibland helt usla grejjer.
När jag köpt en usel grej på ett ställe, så inte köper jag en ny likadan på samma ställe.

Och nej, jag tog inte åt mig, utan jag tyckte bara ovanstående inlägg var ett slag under bältet på alla som skurvar själva.

Mvh/ Adde (som helt ärligt tycker även denna tråd börjat spåra ur ganska kraftigt)
Användarvisningsbild
av vetten
DU TOG INTE åt dej :shock: MEN DU reagerade och jag tänkte inte att anklaga alla här på forumet att vara amatörer, NEJ :shock: skulle inte falla mej in, vad jag vill säga är att många av alla kamremshaverierna BEROR på DÅLIGA eller kanske mycket oerfarna mekar som tror att dom kan, jodå även JAG har gjort många MISSTAG under min mekarbana, nu är jag 57 och har mekat med motorer sen jag var 13 så visst :oops: jag har såklart gjort massor av misstag :oops: MEN av alla probkem som har kommit efter mitt mekande så har jag för det mesta rått för det själv :shock: och detta p.g.a. min egen OKUNSKAP, så jag vidhåller att dom flesta haverier som uppstått när nån icke kunnig har mekat själv så har han för det mesta rått för det själv och då talar jag av egen erfarenhet, ok, jag är inte heller ofelbar :oops: men jag kan åtminstånde ERKÄNNA :x Nej alla är ju nybörjare nån gång och alla gör vi FEL nån gång och eftersom ett kamremmsbyte är ett så pass känsligt ingrepp i en motor så märks det när man gör FEL, må vara att biltemas rem har lite större tollerans, om ni nu så vill för att bli nöjda, men jag är nog ganska säker på att den håller samma minimikrav som en orginalrem :twisted: jag har mycket svårt att tro att ett så stort företag och då specielt som biltema skulle sätta sina kunder i en så taskig sitts att dom fick DÅLIGA reservdelar :shock: då skulle dom ju knappast vara så stora som dom är idag :evil: ELLER :?: :!: är vi som konsumenter så jävla dumma så att vi väljer sämre kvalite framför bra funktion bara för att det är billigare :shock: JA :???: kanske ibland, men inte när det gäller en så för bilens viktig funktion som en kamrem, då är man ju både snål och dum som tillverkara :evil: eller är jag helt fel där också :?: :!: :!: :evil: kom förresten att tänka på det där som va häromåret, när biltema inte fick sälja ngk-s tändstift bara för att dom ville packa dom i egen kartong :lol:

vetten
Användarvisningsbild
av vetten
Vadå spåra ur förresten, på det här forumet spårar väl det mesta åt ALLA håll :lol: :lol: :lol:

vetten

Volvoverkstaden laddade in uppdateringen på […]

I morse fungerade det igen. Kan tänka mig att[…]

945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]