Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fartdåre
#647309
Det beror på att RAV-4 inte har korrosionsskydd anpassat för den nordiska marknaden. De byggdes som
enhetsmodell i Japan för distribution över världen. Idag byggs de också i nordamerika med lite bättre spec.
Militären har haft dom för utprovning i omgångar men fått nedslag på korrosionen.


Har hållit på en del med Honda, och måste säga att på de englandsbyggda är rostskyddet mkt bra. Det rostar
lite grand här o var men sticker inte iväg och kexar hur som helst. Samma med de flesta europabyggda japan bilar.
Den lilla kontakt jag har haft med Volvos moderna bilar har inte varit bra. Bilar byggda några år in på 2000
talet har haft stora frasiga rostbubblor på trösklar och skärmar. Sett dörrar på -04 -05or som varit alldeles knottriga
under lacken av kryprost. För att inte tala om diverse elfel, navigatorer som tappar minnet eller funktioner som
kommer o går sporadiskt. Armaturer som läcker in vatten. Ni vet ju...

Det verkar som att alla europeiska märken dras med liknande kvalitetsproblem. Vissa mer än andra.
Det som verkar vara den största skillnaden är just rostskydd. Vissa rostar ordentligt efter 7-8 år, andra inte.
Känns som BMW och sedan Mercedes är de säkraste korten om man skall köpa något nytt från trakten...

Skulle kunna tänka mig att köpa en Volvo som nybil och byta in efter 2-3 år, men som det verkar blir det japanskt
eller koreanskt nästa gång.
Hyundai ligger bra till. Verkstäderna som servar säger att det är tur att de servar andra märken också, annars
skulle det inte gå runt. Har tydligen låg felprocent.

Min lista, om jag skall gå efter ekonomi och driftsäkerhet, ser ut så här: Honda, Hyundai, Subaru, Toyota.

Blir min ekonomi väldigt god blir det BMW, Mercedes eller kanske en Porsche... Är lite svag för XC70 också...
av mbc
#647319
Fartdåre skrev:Det beror på att RAV-4 inte har korrosionsskydd anpassat för den nordiska marknaden. De byggdes som
enhetsmodell i Japan för distribution över världen. Idag byggs de också i nordamerika med lite bättre spec.
Militären har haft dom för utprovning i omgångar men fått nedslag på korrosionen.


Har hållit på en del med Honda, och måste säga att på de englandsbyggda är rostskyddet mkt bra. Det rostar
lite grand här o var men sticker inte iväg och kexar hur som helst. Samma med de flesta europabyggda japan bilar.
Den lilla kontakt jag har haft med Volvos moderna bilar har inte varit bra. Bilar byggda några år in på 2000
talet har haft stora frasiga rostbubblor på trösklar och skärmar. Sett dörrar på -04 -05or som varit alldeles knottriga
under lacken av kryprost. För att inte tala om diverse elfel, navigatorer som tappar minnet eller funktioner som
kommer o går sporadiskt. Armaturer som läcker in vatten. Ni vet ju...

Det verkar som att alla europeiska märken dras med liknande kvalitetsproblem. Vissa mer än andra.
Det som verkar vara den största skillnaden är just rostskydd. Vissa rostar ordentligt efter 7-8 år, andra inte.
Känns som BMW och sedan Mercedes är de säkraste korten om man skall köpa något nytt från trakten...

Skulle kunna tänka mig att köpa en Volvo som nybil och byta in efter 2-3 år, men som det verkar blir det japanskt
eller koreanskt nästa gång.
Hyundai ligger bra till. Verkstäderna som servar säger att det är tur att de servar andra märken också, annars
skulle det inte gå runt. Har tydligen låg felprocent.

Min lista, om jag skall gå efter ekonomi och driftsäkerhet, ser ut så här: Honda, Hyundai, Subaru, Toyota.

Blir min ekonomi väldigt god blir det BMW, Mercedes eller kanske en Porsche... Är lite svag för XC70 också...
Jobbarkompisen valde tjänstebil, han valde en ny hyundai santa fe, han körde från hallen lite småvägar sen ut på motorvägen då blev det ett rökmoln, kylarslang hoppade av.
Efter några veckor var det batteritorsk, sen tändes airbaglampan mm.
Nu har han haft den nåt år, åkt bärgare 4-5 gånger, hur många ggr den är på verkstan vet jag inte men det känns som han har lånebil för det mesta.
Det funkar ju bra han får lånebil och felen blir ju avhjälpta men det kommer nya hela tiden.
Han har kvar sin volvo v70 som han köpte ny 2004, ska familjen nånstans tar dom volvon, den kan man ju lita på säger han.
av llesrof
#647356
Jo, det finns ju skräckhistorier om alla bilmärken. Jag tror ändå att Huyndai är en bra och driftsäker bil om man nu kan tänka sig asiatiskt.
av PTV
#647368
Började Volvo banan med en 850 GLT automat som verkade vara byggd att vara för evigt.Överhuvudtaget aldrig sönder trots att den levde ett hårt liv med ca 35 000 mil på mätaren när den såldes.Såg den nyligen och den nya ägaren var mycket nöjd och den hade då passerat 40 000 mil.Nästa bil blev ju då en S70 T5 och den verkar i skrivandets stund vara ännu bättre och mycket bekvämare.Den bara går och går med normal service.

Hade några Saab som var riktiga skit bilar.Ford ska vi bara inte tala om.Sämre bilar får man leta länge efter.Honda var rätt så hyfsade men reservdelspriserna var rena skämtet.En Hyundai som verkade vara gjord i en leksaksaffär rent kvalitetsmässigt.Opel var en pinsam historia i mitt bilägande.Fy fan säger jag bara.Mazda var klart kvalitetsmedvetna även om det kändes som att köra ett vardagsrum från sextiotalet.Himla tråkig bil som faktiskt rostade mer än man skulle kunna tro.BMW 525 skulle man ju ha.Tyvärr sönder väldigt ofta med dyra reservdelspriser.

Så för stunden så verkar ju Volvo vara byggd för folk som vill köra bil och inte besöka den på en lokal verkstad. :D
av kamilenski
#647419
Kollade på senaste Mazda 6 och Avensis kombi. Verkar snygga som fan. Och inte så dyra. Inga jättelånga garantier. Men om dessa bilar inte går sönder?
av Fartdåre
#647434
mbc skrev:Jobbarkompisen valde tjänstebil, han valde en ny hyundai santa fe, han körde från hallen lite småvägar sen ut på motorvägen då blev det ett rökmoln, kylarslang hoppade av.
Efter några veckor var det batteritorsk, sen tändes airbaglampan mm.
Nu har han haft den nåt år, åkt bärgare 4-5 gånger, hur många ggr den är på verkstan vet jag inte men det känns som han har lånebil för det mesta.
Det funkar ju bra han får lånebil och felen blir ju avhjälpta men det kommer nya hela tiden.
Han har kvar sin volvo v70 som han köpte ny 2004, ska familjen nånstans tar dom volvon, den kan man ju lita på säger han.

Hyundai bygger Santa Fe i USA. Det är väl därför...
Användarvisningsbild
av crumpets
#647695
Googla fram folksams maskinskaderapport. Där får du svart på vitt hur ofta alla märken krånglat de senaste åren. Volvo klarar sig betydligt bättre än snittet. Finns dock ännu bättre märken. MB och toyota vill jag minnas låg i topp.
av kamilenski
#647700
crumpets skrev:Googla fram folksams maskinskaderapport. Där får du svart på vitt hur ofta alla märken krånglat de senaste åren. Volvo klarar sig betydligt bättre än snittet. Finns dock ännu bättre märken. MB och toyota vill jag minnas låg i topp.
Ska kolla.

Edit.
Hittar bara detta.

http://www.teknikensvarld.se/2011/09/26 ... kinskador/
#647805
Vi säger så här: är det någon som haft en bil oavsett fabrikat som rullat 50.000 mil utan ett ända fel och 100% rostfri?! i så fall har vi hittat den bästa bilen:)

Frågan den bästa bilen är egentligen helt osvarbar eftersom man inte kan göra en sådan jämförelse mellan olika bilar, först måste dom ju utsättas för samma påfrestning under samma tid i likvärdiga förhållanden dessutom förhållande till rådande konstruktionsuppbyggnad, nånstans där får man ju börja om det ens ska vara möjligt
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]