- sön 20 maj 2012, 13:09
#647309
Det beror på att RAV-4 inte har korrosionsskydd anpassat för den nordiska marknaden. De byggdes som
enhetsmodell i Japan för distribution över världen. Idag byggs de också i nordamerika med lite bättre spec.
Militären har haft dom för utprovning i omgångar men fått nedslag på korrosionen.
Har hållit på en del med Honda, och måste säga att på de englandsbyggda är rostskyddet mkt bra. Det rostar
lite grand här o var men sticker inte iväg och kexar hur som helst. Samma med de flesta europabyggda japan bilar.
Den lilla kontakt jag har haft med Volvos moderna bilar har inte varit bra. Bilar byggda några år in på 2000
talet har haft stora frasiga rostbubblor på trösklar och skärmar. Sett dörrar på -04 -05or som varit alldeles knottriga
under lacken av kryprost. För att inte tala om diverse elfel, navigatorer som tappar minnet eller funktioner som
kommer o går sporadiskt. Armaturer som läcker in vatten. Ni vet ju...
Det verkar som att alla europeiska märken dras med liknande kvalitetsproblem. Vissa mer än andra.
Det som verkar vara den största skillnaden är just rostskydd. Vissa rostar ordentligt efter 7-8 år, andra inte.
Känns som BMW och sedan Mercedes är de säkraste korten om man skall köpa något nytt från trakten...
Skulle kunna tänka mig att köpa en Volvo som nybil och byta in efter 2-3 år, men som det verkar blir det japanskt
eller koreanskt nästa gång.
Hyundai ligger bra till. Verkstäderna som servar säger att det är tur att de servar andra märken också, annars
skulle det inte gå runt. Har tydligen låg felprocent.
Min lista, om jag skall gå efter ekonomi och driftsäkerhet, ser ut så här: Honda, Hyundai, Subaru, Toyota.
Blir min ekonomi väldigt god blir det BMW, Mercedes eller kanske en Porsche... Är lite svag för XC70 också...
enhetsmodell i Japan för distribution över världen. Idag byggs de också i nordamerika med lite bättre spec.
Militären har haft dom för utprovning i omgångar men fått nedslag på korrosionen.
Har hållit på en del med Honda, och måste säga att på de englandsbyggda är rostskyddet mkt bra. Det rostar
lite grand här o var men sticker inte iväg och kexar hur som helst. Samma med de flesta europabyggda japan bilar.
Den lilla kontakt jag har haft med Volvos moderna bilar har inte varit bra. Bilar byggda några år in på 2000
talet har haft stora frasiga rostbubblor på trösklar och skärmar. Sett dörrar på -04 -05or som varit alldeles knottriga
under lacken av kryprost. För att inte tala om diverse elfel, navigatorer som tappar minnet eller funktioner som
kommer o går sporadiskt. Armaturer som läcker in vatten. Ni vet ju...
Det verkar som att alla europeiska märken dras med liknande kvalitetsproblem. Vissa mer än andra.
Det som verkar vara den största skillnaden är just rostskydd. Vissa rostar ordentligt efter 7-8 år, andra inte.
Känns som BMW och sedan Mercedes är de säkraste korten om man skall köpa något nytt från trakten...
Skulle kunna tänka mig att köpa en Volvo som nybil och byta in efter 2-3 år, men som det verkar blir det japanskt
eller koreanskt nästa gång.
Hyundai ligger bra till. Verkstäderna som servar säger att det är tur att de servar andra märken också, annars
skulle det inte gå runt. Har tydligen låg felprocent.
Min lista, om jag skall gå efter ekonomi och driftsäkerhet, ser ut så här: Honda, Hyundai, Subaru, Toyota.
Blir min ekonomi väldigt god blir det BMW, Mercedes eller kanske en Porsche... Är lite svag för XC70 också...
Dura lex, sed lex
http://www.garaget.org/fartdare
http://www.garaget.org/fartdare