Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena ! har nu bytt 2 hardyskivor.. båda har slitits ut på mindre än 2 veckor.. kan ju inte vara normalt även fast man sladdar lite alltså kanske två tre gånger har jag fått sladd.. Det borde den väl palla ? Vad tycker ni jag ska göra ? har en b230a med en m46 OD låda.. byta hela kardan till en "turbo kardan" vill ha tåligare iallafall..

Mvh Kallonen
Hmm kan ev. vara felmonterad? Äldre hardyskivor jag kollat på har ingjutna förstärkningstrådar på 3 ställen mellan 2 hål, och skivan ska monteras så att trådarna drar, inte trycker. Kan ju finnas nån märkning på gummit också, men jag vet att iallafall jag har mer än en gång kliat mig i huvet när jag legat under i mörkret o skiten m hardyskivan i handen. Man får tänka till åt vilket håll flänsen på lådan och kardan roterar. Skivan kan vara lite tjockare i gummit där trådarna är ingjutna. Alltså skivan är förstärkt på 3 ställen varvet runt, mellan 2 + 2 + 2 hål. Fattar nån vad jag menar :???:
Samma problem har drabbat en hel del, och diskusionen har poppat upp lite varstans på olika forum!
Just det här att skivan blivit felmonterad verkar vara den gemensamma nämnaren på problemet i de flesta fall! Huruvida
förstärkningarna ska sitta innan eller efter bultarna i rotationsriktningen, så att säga, minns jag inte! Men det borde ju vara lätt att
kolla genom att fråga på en Volvoverkstad?
Jag har lärt mig den hårda vägen att det enda rätta är att lokalisera förstärkningarna, och montera så dom drar - inte trycker. Har genom åren frågat div experter på olika ställen och alla har olika svar om märkningar etc. Även i böcker kan det stå olika och svårbegripligt, men så kan jag vara bra trög ibland :)
Bild
På bilden syns det tydligt att om motorn roterar medurs så monteras skivan så här. Här syns de förstärkta, dragande, partierna tydligt. Den lilla skivan är volvo 740, den stora är ___? hehe
jag vet att biltemas iallafall har en märkning som ser ut som en pil och har förmodat att bultarna ska in åt de hållet pilen pekar ? kan ju varit de här som är en bidragande effekt eller ? funderar starkt på att fråga en volvo verkstad ifall de har några sprängskisser eller så vad tror ni ?
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]