Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beppe skrev:Möjligtvis ett aningen lugnande besked från verkstan. Växellådsoljan ser bra ut. Inga metallflisor.

Det var ju en bra nyhet iaf. Var det rätt mängd i lådan med? Då kan det vara något med kopplingen som strular, men det är inte så billigt heller. Om dom river bort lådan, kontrollera så att inte packbox mellan motor och växellåda läcker. Det kostar inte många kronor att byta om dom ändå måste riva ner.
Så, då var lyckan prövad hos Bilia. Föga förvånande så hävdar de bestämt att de inte har gjort något fel. Å andra sidan är jag inte tillräckligt insatt i de tekniska detaljerna så jag kan inte med 100% säkerhet säga att de verkligen har gjort fel.

Jag trodde att att den oljepump som jag skriver om hade någonting med oljan i vinkelväxeln att göra, men Bilia säger att en för låg oljenivå i vinkelväxeln omöjligt kan leda till att oljepumpen går sönder. Pumpen sitter i bakaxeln och har ingenting med vinkelväxeln att göra säger de. Är det så kan jag bara konstatera att jag blivit felinformerad. Vidare säger de att oljenivån i vinkelväxeln ska ligga en centimeter under nivåpluggen och överfylls växeln kan andra problem såsom läckage genom ventilation med mera uppstå.

Det är ju nästan så att jag börjar undra om det verkligen var för lite olja i växeln som den oberoende verkstan hävdade. Har de fyllt på för mycket olja och har detta lett till de problem som jag har nu? Hm, jag inser att jag utgår från att någon har gjort fel, men jag kanske bara har haft otur.
Beppe skrev:Så, då var lyckan prövad hos Bilia. Föga förvånande så hävdar de bestämt att de inte har gjort något fel. Å andra sidan är jag inte tillräckligt insatt i de tekniska detaljerna så jag kan inte med 100% säkerhet säga att de verkligen har gjort fel.

Jag trodde att att den oljepump som jag skriver om hade någonting med oljan i vinkelväxeln att göra, men Bilia säger att en för låg oljenivå i vinkelväxeln omöjligt kan leda till att oljepumpen går sönder. Pumpen sitter i bakaxeln och har ingenting med vinkelväxeln att göra säger de. Är det så kan jag bara konstatera att jag blivit felinformerad. Vidare säger de att oljenivån i vinkelväxeln ska ligga en centimeter under nivåpluggen och överfylls växeln kan andra problem såsom läckage genom ventilation med mera uppstå.

Det är ju nästan så att jag börjar undra om det verkligen var för lite olja i växeln som den oberoende verkstan hävdade. Har de fyllt på för mycket olja och har detta lett till de problem som jag har nu? Hm, jag inser att jag utgår från att någon har gjort fel, men jag kanske bara har haft otur.

Det att oljepumpen till Haldexsystemet sitter i anslutning till bakaxlen stämmer bra, likaså att den inte har någon förbindelse med vinkelväxlen.
En lite snabb förklaring. På en Volvo med Haldex har du helt skilda oljesystem i växellåda, vinkelväxel, Aockoppling/haldex enheten samt i bakaxlen.

Det med hur nivåerna ska ligga i respektive del har jag inte en aning om.
Men en liten undran. Har dom kommit fram till något fel vad det kan vara som är fel på din bil?
Det är tyvärr lite väntetid på verkstan så de har inte hunnit titta på bilen ordentligt. Bara konstaterat att växellådsoljan är okej. Lite drygt att vänta, men det är väl bara att stå ut. Inte riktigt läge att byta verkstad. Inte än i alla fall.
Nu har domen kommit. Byt svänghjul, koppling och låda.
Det är osäkert vad som är fel. Det låter från låda, men kan vara problem med svänghjul och koppling ocskå. Lika bra att byta allt när allt är nedplockat. Kommer att kosta närmare 40 000:-. Arbetet ej påbörjat, men jag har väl inget annat val än att låta verkstan göra jobbet...?
Hur vanligt är det egentligen att växellådan går sönder?
Beppe skrev:Nu har domen kommit. Byt svänghjul, koppling och låda.
Det är osäkert vad som är fel. Det låter från låda, men kan vara problem med svänghjul och koppling ocskå. Lika bra att byta allt när allt är nedplockat. Kommer att kosta närmare 40 000:-. Arbetet ej påbörjat, men jag har väl inget annat val än att låta verkstan göra jobbet...?
Hur vanligt är det egentligen att växellådan går sönder?

Du fick samma dom som jag då med andra ord. Mitt tips är att kolla runt lite efter delar. Jag fick ner priset till hälften på koppling och svänghjul, från samma tillverkare. Blir det en ny växellåda isf eller blir det en begagnad? När allt är ner plockat, bytt packboxen mellan motor och låda när du ändå håller på, kostar 200:-. Vad dom sa till mig så var det ovanligt, men jag börjar tvivla. Hur mkt hade den gått nu?
Det dryga är ju att ingen kan säga exakt vad felet är och då är det bara att byta ut allt. Så förmodligen kommer jag att betala 10 000:-till 15 000:- mer än vad som egentligen skulle behövas.

Bilar går väl samma väg som konsumentelektronik. Förr kunde man laga en trasig TV genom att felsöka ett kretskort och byta bara den konmponent som var trasig. För något år sedan var man tvungen att byta hela kretskortet och idag är det bara att köpa ny TV...

Ja, ja. Det är surt, surt att behöva hosta up med nästan halva värdet av bileländet för att få den lagad.

Vore intressant att se lite statistik på lådhaverier. Vi är uppenbarligen inte ensamma. Det kanske finns utrymme för fler företag som lagar trasiga lådor. Kan väl inte vara så svårt...
Beppe skrev:Det dryga är ju att ingen kan säga exakt vad felet är och då är det bara att byta ut allt. Så förmodligen kommer jag att betala 10 000:-till 15 000:- mer än vad som egentligen skulle behövas.

Bilar går väl samma väg som konsumentelektronik. Förr kunde man laga en trasig TV genom att felsöka ett kretskort och byta bara den konmponent som var trasig. För något år sedan var man tvungen att byta hela kretskortet och idag är det bara att köpa ny TV...

Ja, ja. Det är surt, surt att behöva hosta up med nästan halva värdet av bileländet för att få den lagad.

Vore intressant att se lite statistik på lådhaverier. Vi är uppenbarligen inte ensamma. Det kanske finns utrymme för fler företag som lagar trasiga lådor. Kan väl inte vara så svårt...
Nu har det gått ett par år sedan ditt haveri men jag kan säga att Volvo lådor M56 och M66 fortsätter att rasa. I mitt fall. Låg oljenivå i låda, inte en endaste droppe olja utanför lådan som indikerar på att oljenivån är låg.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]