Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Sannolikt gamla avlagringar som fläkten dragit åt sig under resorna tor Malmö.
Såvitt jag blivit informerad ska det inte finnas ngt filter där.
Dax att städa K. :D
Hälsa din fru att vara försiktig med sugen. Lägsta hastighet om sådan option finnes.
av kamilenski
Det jobbet får hemhjälpen skötta.
;-)

Edit. Fick använda en tandpetare. Den var fylld med ludd!
Får låta bli att köra till LUDD Malmö ;)
av xxargs
kamilenski skrev:xxargs

Det är tvärt om. 4 Bar på sugsidan. 0,5 på trycksidan.
Men det kan bero på att kompressorn startar ej!
Den jobbar i 3 sekunder och står still i 10. Startar i 3 sekunder, står still i 3.

Men tack för beskrivningen ang medium. Jag gissar många får nytta. Då kan man få svar varför ingen kyla kommer då allt verkar funka.

säker på att du har koll på låg och högtrycksidan ??

tunna röret = högtryck, tjocka röret = lågtryck.

systemet skall aldrig i någon del når ned till bara 0.5 Bar övertryck - den skall alltid vara minst 2 bar (även om de under kort tid kan gå ned till ca 1.5 Bar under drift) - högtrycksidan kan ligga mellan 12 - 18 Bar övertryck medans AC arbetar och kondensorfläkten startar till full hastighet runt 16 bar övertryck.

något är galet om du bara har 0.5 Bar tryck på gasen och i flesta fallen så har skyddsbrytaren stängt av kompressorn då dess gräns för avslag brukar ligga runt 1.5 Bar övertryck och slår ofta inte på igen förrän trycket är lite över 2 bar igen.

om den är laddad med rätt uppvägd mängd köldmedie, så kanske du har stopp i systemet som i torkfiltret eller i expansionsventilen/strypningen - dock bör det vara minst 4 bar på högtryckslinan även i det fallet medans lågtrycksidan kan pumpas till lägre tryck om det är helt tätt..

en del AC - framförallt de med strypmunstycke (ej termisk expansionsventil) så har dom en lågtryckspressostat och en stor tarmpaket med en behållare någonstans (reciever) byggd med tjocka rör innan de går till kompressorn som blir kalla vid normal användning
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Fick använda en tandpetare. Den var fylld med ludd!
Någon förändring efter städningen?
av kamilenski
Vojje skrev:
kamilenski skrev: Fick använda en tandpetare. Den var fylld med ludd!
Någon förändring efter städningen?
Ingen förändring.
av kamilenski
xxargs skrev:
kamilenski skrev:xxargs

Det är tvärt om. 4 Bar på sugsidan. 0,5 på trycksidan.
Men det kan bero på att kompressorn startar ej!
Den jobbar i 3 sekunder och står still i 10. Startar i 3 sekunder, står still i 3.

Men tack för beskrivningen ang medium. Jag gissar många får nytta. Då kan man få svar varför ingen kyla kommer då allt verkar funka.

säker på att du har koll på låg och högtrycksidan ??

tunna röret = högtryck, tjocka röret = lågtryck.

systemet skall aldrig i någon del når ned till bara 0.5 Bar övertryck - den skall alltid vara minst 2 bar (även om de under kort tid kan gå ned till ca 1.5 Bar under drift) - högtrycksidan kan ligga mellan 12 - 18 Bar övertryck medans AC arbetar och kondensorfläkten startar till full hastighet runt 16 bar övertryck.

något är galet om du bara har 0.5 Bar tryck på gasen och i flesta fallen så har skyddsbrytaren stängt av kompressorn då dess gräns för avslag brukar ligga runt 1.5 Bar övertryck och slår ofta inte på igen förrän trycket är lite över 2 bar igen.

om den är laddad med rätt uppvägd mängd köldmedie, så kanske du har stopp i systemet som i torkfiltret eller i expansionsventilen/strypningen - dock bör det vara minst 4 bar på högtryckslinan även i det fallet medans lågtrycksidan kan pumpas till lägre tryck om det är helt tätt..

en del AC - framförallt de med strypmunstycke (ej termisk expansionsventil) så har dom en lågtryckspressostat och en stor tarmpaket med en behållare någonstans (reciever) byggd med tjocka rör innan de går till kompressorn som blir kalla vid normal användning
Jag har ingen koll på något :(
Ska fota imorgon och lägga ut bilden. Då kan folk avgöra vad montören kollade.
av kamilenski
Nu har jag kollat och fotat.
Han skruvade in mätaren i A och B.
A så han var lågtryck/sugsidan - 4 bar = rätt enligt honom. Dock borde den sjunka ned till 1-2 bar då kompressorn skulle igång.
B högtryck/trycksidan - 0,5 bar = Skulle ligga en bit över 8-12 bar med kompressorn igång.

Ingen av mätarna rörde sig dessa små stunder (3sek) då kopplingen drog.
Bild
Bild

Var hittar man preostaten? Eller båda. Låg och högtrycksgivarna?
Vill någon rita in med en pil?
Användarvisningsbild
av Vojje
Jisses vad trångt du har det där framme. Kan du ens hitta tändstiften bland all bråte?

Vet du överhuvudtaget hur tryckvakten ser ut? Var har du torkfiltret?
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Jisses vad trångt du har det där framme. Kan du ens hitta tändstiften bland all bråte?
Inte helt säker om det var seriöst menat... :lol:
av kamilenski
Tändstiften ligger där bak. I baksättet!
5 nya. Fina. Väntar med bytet då gräsklipparen krånglar ;-)

Det är tryckvakter jag undrar över!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards