Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2010: S80 med herlig 5-sylindret: 2.5T-motor (231hk), da jeg kjøpte bilen ny
fra min lokale forhandler her i Sverige som jeg bor - og denne motoren faktisk
var den mest lønnsomme å velge, meget bra med rabatter. Motoren er utrolig
komfortabel, og sammen med 6-trinns automatkassen - er dette en komfortbil
og cruiser til de grader, utrolig deilig på langkjøring. Og ekstra herlig å kjøre
i Norge, da denne bilen kostet kr: 720.000 i norske kroner i 2010 (når jeg betalte
under halvparten i svenske kroner). I dag selges ikke lenger denne motoren
i Norge, det er deilig å være norsk i Sverige ja - hipp hurra.. 8)
Xc70 my12 d5 med polestar. Har kört denna trevliga kärra sedan augusti förra året. Tyckte från början att motorn kändes bra ock med rätt ok tryck. Nu nästan nio månader senare känns den rätt trött och rå. Så fick för två veckor sedan för mig att testa polestar igen som jag hade på den förra xc:n. Funkar rätt ok även denna gång, en bra bil blev lite bättre. Men, fy tusan hoppas jag inte nästa gång det blir bilbyte hoppar på en diesel igen utan ist tar en t6:a! Och inte lyssnar på bilkrängarens snack om att en bensinare tappar värde etc. Hoppas volvo kommer fram med en drivlina som passar deras i övrigt kanon fina bilar. Varför denna motorstorlek? Fanns inget större, men som sagt ångrar d5 och skulle inte tveka att byta till en t6. Har inga större behov av bränsle ekonomi då jag har ganska få privata mil. Byter när det kommer en ny generation xc70 eller motsvarande. Få rnog även tillägga att automatlådan och utväxlingen känns gammalmodig. I övrigt är det min 4:e xc som håller något år till.
XC90 D5 med lite tilläggskraft...
Är inne på min tredje dito och har nu börjat tröttna på drivlinan som jämfört med konkurrenterna släpar efter.
Det verkar dock inte som att Volvo stoppar i något nytt i närtid, så jag letar annat fabrikat. Just nu ligger Touareg bra till, som har en fantastisk drivlina. 245hk med mkt bra vrid och en 8- stegs automat där all kraft inte sliras bort.
Jag valde en V70 DRIVe -11 Momentum. Jag har den som tjänstebil och pendlar dagligen ca 20 mil landsväg i tjänsten vilket gör det till en bra bil för mig. Tyst, billig i drift och lagom utrustningsnivå.

Skulle jag välja ny bil idag skulle det förmodligen bli en V70 T4F eller Ford S-Max (eftersom tillökning väntas till sommaren).

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]