- lör 12 maj 2012, 15:40
#645131
Hallå,
nu vet jag inte helt var jag ska fortsätta felsöka. Har läst en del och prövat en del olika saker, och tror kanske det är kylvätsketempgivare eller nåt med bränslestyrning/tillförsel. Har lust å ventilera mina symptom med er först innan jag eventuellt ger med på byte av kylvätsketempgivare. Detta för att det ser krångligt ut att byta den för en amatör som mig + att det börjar bli "nog" med utgifter (flera tusen på verkstad vet jag inte om jag vill prioritera..)
Symptom först:
Svårstartad när den är kall. Får dock igång den efter några sekunder med startmotorn plus "hjälp" genom att gasa rejält en stund då den hostar igång. Startgas hjälper också. Nästa startförsök går oftast hur fint som helst, och då går den.
Men, jag upplever att när det är fuktigt väder så hjälper varken pedalgasning eller startgassprayning. Då får jag inte igång den.
Fakta:
245, 90-model, B230F
Nybytta tändstift, fördelare, tändkablar, luftfilter, generator.
Bytte bränslefilter för ett par år sen.
Har kollat:
* Bränslerelä. Tagit ur det och kollat, visuellt, kretskort och kontakter, ser fint ut. Kopplade också stiften i reläkontakten med en ledning (30, 87/2, efter instruktionsboken, då startar bränslepumpen, ger iaf ljud från sig).
* Diagnosboxen ger ingen felkod
* Sprayade startgas lite här och där i motorrummet för att se efter tjuvluft, märkte ingen skillnad i tomgången, men, känns lite osäkert, var ska man spraya liksom?
* Gamla tändstift var svartsotiga, plus ett som var fuktigt?
Så, nu skulle jag se på kylvätsketempgivare, (är det det samma som Termotidkontakt?), som jag läst kan vara en vanlig felkälla, men jag kommer ju nästan inte till fanskapet? OBS: Det såg ut som att det var fukt runt kylvätsketempgivaren, det var svart och fuktigt på motorblocket runt den.
Annars, ska bränslepumpen starta (ge ljud från sig) bara genom att man vrider på tändningen? Ska den gå "hela tiden" när motorn är i gång (det gör den)? Antar det, men vill bara kolla för säkerhets skull.
Vad tror ni? Är det kylvätsketempgivaren som är nästa mest sannolika problem? Eller är det nåt "enklare" jag borde kolla först?
mvh
Niklas
nu vet jag inte helt var jag ska fortsätta felsöka. Har läst en del och prövat en del olika saker, och tror kanske det är kylvätsketempgivare eller nåt med bränslestyrning/tillförsel. Har lust å ventilera mina symptom med er först innan jag eventuellt ger med på byte av kylvätsketempgivare. Detta för att det ser krångligt ut att byta den för en amatör som mig + att det börjar bli "nog" med utgifter (flera tusen på verkstad vet jag inte om jag vill prioritera..)
Symptom först:
Svårstartad när den är kall. Får dock igång den efter några sekunder med startmotorn plus "hjälp" genom att gasa rejält en stund då den hostar igång. Startgas hjälper också. Nästa startförsök går oftast hur fint som helst, och då går den.
Men, jag upplever att när det är fuktigt väder så hjälper varken pedalgasning eller startgassprayning. Då får jag inte igång den.
Fakta:
245, 90-model, B230F
Nybytta tändstift, fördelare, tändkablar, luftfilter, generator.
Bytte bränslefilter för ett par år sen.
Har kollat:
* Bränslerelä. Tagit ur det och kollat, visuellt, kretskort och kontakter, ser fint ut. Kopplade också stiften i reläkontakten med en ledning (30, 87/2, efter instruktionsboken, då startar bränslepumpen, ger iaf ljud från sig).
* Diagnosboxen ger ingen felkod
* Sprayade startgas lite här och där i motorrummet för att se efter tjuvluft, märkte ingen skillnad i tomgången, men, känns lite osäkert, var ska man spraya liksom?
* Gamla tändstift var svartsotiga, plus ett som var fuktigt?
Så, nu skulle jag se på kylvätsketempgivare, (är det det samma som Termotidkontakt?), som jag läst kan vara en vanlig felkälla, men jag kommer ju nästan inte till fanskapet? OBS: Det såg ut som att det var fukt runt kylvätsketempgivaren, det var svart och fuktigt på motorblocket runt den.
Annars, ska bränslepumpen starta (ge ljud från sig) bara genom att man vrider på tändningen? Ska den gå "hela tiden" när motorn är i gång (det gör den)? Antar det, men vill bara kolla för säkerhets skull.
Vad tror ni? Är det kylvätsketempgivaren som är nästa mest sannolika problem? Eller är det nåt "enklare" jag borde kolla först?
mvh
Niklas