Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av offwhite
På 940:n så finns det ju bara en lucka man enkelt öppnar själv, och åtminstone i min bil sitter det bara ett enkelt tanklock utan låsning.
Går det att slanga bensin ur 940-modellerna? Måste jag köpa låsbart tanklock för att den ska vara ifred?
Eller, passar "spiralen" från biltema?

Vill kunna tanka fullt eftersom jag kör på trippmätaren men det är ju inte kul att bli av med 75 liter bensin om någon får för sig att "låna" från mig!
av Rådlös
Ett bättre sätt om man vill ta hämd, etanolkonvertera och tanka E85 i stället. Då blir tjuvarna förmodligen stående någonstans. Helst ute i skogen en mörk och kall/regning natt. Är det ett mopedgäng med gamla sortens tvåtaktare, så skär förmodligen motorn efter en liten tid. Vanlig motorolja eller 2-taktsolja blandar sig inte med etanol.
av Volvoist
Låsbart tanklock finns att köpa,dock inte billiga.Tror jag gav 200-300 kr för ett sådant hos bildelsfirmorna.
Men känns ändå som en billig försäkring.
Om spiral passar kan jag inte svara på men om så skulle både spiral och låsbart lock göra att du nog kan känna dig trygg.
Användarvisningsbild
av Vix
Försökte slanga min 945 -92 efter jag krockat den. -Helt omöjligt. Fick inte ner slangen efter böjen på tankröret.
Tanken rymmer väl bara 60 liter? haha.
Jag hade låsbart tanklock som jag tappade nycklarna till. Från biltema och det funkade bra. Lätt att bryta upp med hammare och skruvmejsel men det duger. Kostar en hundring.
av offwhite
Är det så svårt att slanga så känns det knappast lönt att köpa vare sig tanklock eller slang.

Det står 75 liter i volvos egna manual, och 75 liter fick jag i den, kanske skiljer sig mellan 944 och 945?
Användarvisningsbild
av JovEN
offwhite skrev:Är det så svårt att slanga så känns det knappast lönt att köpa vare sig tanklock eller slang.

Det står 75 liter i volvos egna manual, och 75 liter fick jag i den, kanske skiljer sig mellan 944 och 945?
Har hört att det är en först en standard 60 liters tank+en liten på 15 liter, men har faktiskt inte kollat upp riktigt hur tanken ser ut på min (96:a).
Kan väl tänka mig att det kan ha något med faceliften som kom -96 (eller sent -95, osäker)
av Nicolai
Varken låsbart tanklock eller spiral stoppar ett par bensintjuvar med "rätt" verktyg. Jag hade dessa två skydd på en gammal 244 men möttes ändå av en tom tank; låset var uppbrutet och spiralen utsliten med fula märken runt tankluckan som följd.
Användarvisningsbild
av Vix
offwhite skrev:Är det så svårt att slanga så känns det knappast lönt att köpa vare sig tanklock eller slang.

Mysko... Har aldrig fått i mer än 60 lit. på helt tom tank, och då har det runnit över. På min stod det 60. På alla mina 240, 740 och 940 har det varit. Kanske blev ändrat någon gång.

Kanske går slanga om man har styvare slang, men hade rätt styv plastslang. Jag hade nog ändå skaffat låsbart. Det skrämmer alltid bort någon från att ens försöka.

Edit; Läste lite på wikipedia och den fanns med både 60 och 75 liters tank.

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]