Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mirren
Hej jag har en 745:a årmodell 92 med en B230-motor och en 530-topp. Nu skulle jag vilja byta kam i den men är inte världsbäst på att meka bil. Är det någon som kan berätta lite hur man gör? :roll: Tacksam för svar!
av Rådlös
Sök information om hur man byter kamrem, det finns flera instruktioner om det här på forumet. Kamaxeln sitter med så kallade lageröverfall, "halvmåneformade" metallbågar som håller fast kamaxeln. Lossa dom, men märk upp dom så att dom kommer tillbaka rättvända på samma plats.
När du ändå är igång med detta så byt kamrem och spännrulle samtidigt. Och det kan aldrig poängteras för mycket: NOLLSTÄLL MOTORN innan du lossar något. Eventuellt skall lageröverfallen dras med momentnyckel, men det låter vi någon mer kunnig svara på. Och naturligtvis byter du ventilkåppackningen också samtidigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Sök information om hur man byter kamrem, det finns flera instruktioner om det här på forumet. Kamaxeln sitter med så kallade lageröverfall, "halvmåneformade" metallbågar som håller fast kamaxeln. Lossa dom, men märk upp dom så att dom kommer tillbaka rättvända på samma plats.
När du ändå är igång med detta så byt kamrem och spännrulle samtidigt. Och det kan aldrig poängteras för mycket: NOLLSTÄLL MOTORN innan du lossar något. Eventuellt skall lageröverfallen dras med momentnyckel, men det låter vi någon mer kunnig svara på. Och naturligtvis byter du ventilkåppackningen också samtidigt.
Byter du kamaxel måste du kolla ventilspelet. Även om det är en orginal kam, så skiljer det på nockarna. Ska man vara riktigt noga ska man mäta spelet i lagringarna. I alla fall om det är en "pirat" kam. Annars är det inget svårt jobb. Köp gärna Haynes handbok om du är osäker, den är väl värd pengarna. Är man inte van, är momentnyckel ett måste.

Mvh
Lennart
av mirren
Å tack så mycket för era svar! Då kommer genast mer frågor :oops: Hur nollställer man motorn? Hur vet man att man får rätt ventilspel? Dvs hur stort ska det vara? Det är en k-kam jag ska sätta dit.
av volvoyamha
Hanyes boken som du återfinner på bla biltema berätta utförligt!

Vad det gäller ventilspelen har Volvo justerbrickor,
Du mäter mellan nocken och brickan om jag inte minns fel? Med ett sk bladmått.

Mvh Anders
av mirren
Jag har upprättat denna tråd efter det att jag blivit vansinnig på att jag inte förstår beskrivningen i Haynes-boken :x
Där står inte ett ord hur jag ställer motorn i nolläge till exempel. Det står "Vrid motorn till ÖD med cylinder nr 1 i kompressionstakten. Kamparen på insugs- och avgassidorna skall båda vara vända snett uppåt." Detta förstår jag inte och hoppas att någon skulle vilja förklara. :(
av Rådlös
I framändan på motorn har du ett remhjul. Egentligen är det 2 remmar, men vi är bara intresserade av det med "tänder" i det här fallet. Inte generator och fläktrem. Hjulet sitter direkt på motorns vevaxel. Vi lånar här en bild från Google Bildsök.
Bild
På det hjulet som heter Crankshaft Sprocket, på bilden, finns det en skala med streck och ett nollmärke. Lite under under det hjulet som heter Intermediate Shaft, finns det på själva motorblocket en markering, ett gjutet streck av samma metall. När dom två står precis mitt för varandra, och samtididigt alla så kallade Timing Marks (se bilden) stämmer med målade streck på kamremmen, då är motorn Nollad! På dom två andra hjulen är märkningen något lite olika. På Intermediate Shaft är det som ett körnslag, eller ett litet borrhål och på Camshaft Sprocket är det som ett ett filat V-spår i flänsen på hjulet. Och på remmen är det som sagt målade streck på den släta sidan av kamremmen.
Allt detta ser man när man har lossat kåpan som sitter över remmen.
Är man lite påhittig, kan man gärna förtydliga dessa märkningar på hjulen med Tippex eller något annat. Det underlättar i framtiden.

Ett tillägg: Skulle det vara så att man aldrig får dessa markeringar att stämma av någon anledning, så har remmen kuggat över i något sammanhang. Då kommer motorn att gå dåligt. Det finns metoder att rätta till detta, men det är en annan historia.
Tänk på att vevaxeln snurrar två varv på varje fullständigt motorvarv, alltså för alla fyra cylindrarna. Detta gör att vevaxeln pekar på nollmärket vid varje varv, men det är bara när dom övriga märkningarna på mellanaxelhjulet och kamaxelhjulet stämmer överens med märkningarna på remmen som motorn blir nollställd.
av mirren
:D Tack för en mycket tydlig och bra förklaring, underbart!! Nu tror jag att jag vågar mig på att börja skruva isär!! Så återkommer jag i värsta fall om förvirring skulle uppkomma :lol:
Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]

Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]