Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vesjutti98
Har en fråga som ingen trots intensivt forskande under två veckor kan ge mig ett 100% svar på. Inte ens Volvoverkstan.

Jag har en v70-98 med en smi styrväxel på. Kan man då sätta dit en trw om man köper den komplett med styrleder? Eller är det så att rören till styrväxeln har olika dimension, gängor, längd etc, så att det inte fungerar om man inte bygger om alltihop? Svaren jag får är att det borde gå men de är inte helt säkra för det står inte att läsa på något ställe hos Volvo. Men när de tittar på olika skisser och jämför artikelnummer på rören så verkar det inte vara någon skillnad, men som sagt de kunde inte lova något.

Varför jag frågar är att jag har en trw styrväxel i bra skick och pris på gång.

Tacksam för svar.
av Kena
Men om du ska byta styrväxel är det väl bara köpa nya styrleder, så himla dyra är det väl inte. Bytte för 5 år sedan alla 4 och Volvo tog då 1700kr. Vad tar tex Biltema?
Och passar gör det inte, det är grövre gäng på den ena. Jag var tvungen att köpa både Trw och Smi för Volvo visste inte vilken jag hade och då såg jag det var olika.
av Kena
Har den suttit på en Volvo borde den väl passa? på kvittot till mina styrleder stod det Trw så jag har då Trw tydligen (-00a)
av vesjutti98
Jag håller med visst borde den passa, men personalen på Volvo kan inte garantera att rören från servopumpen passar i gängen eller att det är exakt samma längd på rören, eller exakt samma infästningar. Det är trots allt två olika fabrikat, ett som är gjort i Frankrike och ett som är gjort i Storbritanien.
av vesjutti98
Nedre rattknuten är alltså det enda som skiljer, det låter som ljuv musik i mina öron. Nu ska jag inhandla en trwstyrväxel och lämna in bilen till reparatören.

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]