Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoGu
Min S60 2,4 Bi-Fuel -03 som gått 20 000 har varnat för låg kylarvätska rätt många gånger. När jag öppnar locket stiger nivån till full. Fyller på kylarvätska när den kallnat men den varnar efter nån dag igen. Inget synligt läckage och provtryckning visade att det är tätt. Lämnade in den och verkstan sade att det troligen är motorkompressionen som trycker ut i kylsystemet. Det fanns HC i systemet vad det nu betyder. Troligen topplockspackning och/eller topplockspackning som måste bytas enligt verkstaden, som menar att de är rätt vanligt på gasbilar samt att det inte lönar sig att reparera. Vad gör jag? Jag gillar verkligen min S60. Den är fullutrustad, fullservad och i fint skick i övrigt. Värd kanske 30 000 utan felet, men med detta fel för dyr att reparera och omöjlig att sälja ...
Finns det någon som vet vad det kan vara för fel och vad det kostar att fixa?
av svda
Vojje skrev:Har du kolväten (HC), alltså avgaser i kylarvätskan, är det nog som verkstaden säger.
Vojje skrev:Har du kolväten (HC), alltså avgaser i kylarvätskan, är det nog som verkstaden säger.
HC Hydro Carbons= kolväten är i första hand gas eller bensin, inte avgaser. Har sett andra trådar om att det finns någon mojäng (förvärmare?) som kan läcka gas in i kylvätskan i Bi-fuel volvosar. Var väl inte så billigt det heller, men har inget med topplocket att göra. Leta runt.
av JoGu
Jag öppnade locket till expansionskärlet nu när motorn är kall. Det var tryck kvar i systemet. Vätskan steg. Det luktade också biogas. (Har man tankat gas i några år så känner man igen lukten). Jag satte på locket och väntade en timme då jag provade igen. Det var lite övertryck även denna gång samt luktade gas. Det borde väl betyda att det är gas som trycker ut i kylsystemet för det finns väl ingen kompression kvar i motorn när den är kall?
av svda
Förstår inte riktigt varför du är osäker. Både du och verkstaden har ju konstaterat att du har gas (HC) i kylsystemet. Om det var toppen som var problemet skulle det primärt vara avgaser (CO2, CO och NOx). Kompressionstrycket försvinner på mindre än en minut.
av JoGu
svda skrev:Förstår inte riktigt varför du är osäker. Både du och verkstaden har ju konstaterat att du har gas (HC) i kylsystemet. Om det var toppen som var problemet skulle det primärt vara avgaser (CO2, CO och NOx). Kompressionstrycket försvinner på mindre än en minut.
Verkstaden sade att det troligen var toppen eftersom det var HC i kylarvattnet. Gas sade de inget om. Att det sannorlikt är gas (metangas) som är kolvätet i kylarvattnet har jag kommit fram till genom att söka i forumet. Om kompressionen dessutom försvinner inom en minut så kan det ju inte vara toppen som är felet eftersom övertrycket i expansionskärlet finns kvar efter flera dagar.
Återstår att klura ut varför gasen läcker. Om jag fattar rätt går det en slinga med kylvatten genom gasregulatorn. Att byta regulatorn verkar kosta runt 12 lax.
av svda
Om verksatden konstaterat att det är HC i kylsystemet, men inte insett att detta innebär att du har drivmedel i kylsystemet, så förstår de inte själva vad de håller på med. Avgaser CO2, CO och NOx är naturligtvis också gaser, men de är oxider och inte kolväten.

Trist att det skall behöva kosta 12 000 kr att fixa.

Jag skulle undvika att använda bilen inan detta fixats, då det finns risk att råka ut för överhettning och att toppen tar skada.
Användarvisningsbild
av Vojje
svda skrev:Avgaser CO2, CO och NOx är naturligtvis också gaser, men de är oxider och inte kolväten.
T.o.m. jag fattar numera att HC är oförbränt bränsle. Tack för lektionen :D .
av Rådlös
Åk till en annan verkstad och säg i klartext att du har (fordons)gasläckage i kylarsystemet. Låt inte dom gissa felorsaker först.
Sedan skall man kanske inte dömma ut den aktuella verkstaden helt tvärt. Frågan är ju vad dom hade för ett mätinstrument? En enkel avgasprovare eller ett 3 eller 4-gasinstrument. En enkel provare skulle nog reagera lika på om det var HC eller CO.
Jag vill minnas att Bilprovningen bara har en tregasmätare. Dom kan inte mäta CO2.
Exempel på en enkel gastestare (Gunson):
Bild
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]