Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stooges
Nu var startmotorn och kylaren bytt på sonens 850 -95:a 170hk,aut.
Hoppar in i bilen och vrider på tändningen och ska starta. INGET HÄNDER!
Är det sant ,drar några väl valda svordommar och kliver ur igen.
Hör inget klick från startmotorn, när man slår på startläget slår halvljust ifrån.
Lägger en mejsel mellan + och det lilla stiftet på starten med tändning på men inte ett liv.
Det är en helt ny startmotor från Biltema, har ni några tips innan jag byter tillbaks till den gamla mest för att testa om den nya motorn är kass eller inte.
Tänker närmast på startspärren till växelväljaren, kan man koppla ur den för att prova?
av *pettson*
Den startspärren kopplade du ju förbi med mejseln.
Det är ju en direkt kortslutning mellan uttag 50 och 30 och därmed så ska du få tillslag om nu jorden finns som den ska från växellåda till batteriet.
Annars är det en felaktig startmotor.
Användarvisningsbild
av Nexus
tycker det låter som jord saknas. Testa dra en fusk kabel från batteriet direkt på starten och snabbjorda.
Användarvisningsbild
av stooges
Jord finns fram till starten/lådan.
Var ute i garaget på morgonen och tog bort den nya, monterar tillbaka den gamla(som ofta inte skjuter ut startdrevet) ikväll.
Tror att det nya exemplaret är def ändå, blir väl utbyte av den.
Återkommer med hur det gick.
av *pettson*
Om du ändå gör dej omaket att ta bort starten så testa den lös. På så sätt utesluter du allt som har med bilen att göra.
Fungerar den lös är det problem i bilen trots allt.
av Kena
Eftersom halvljuset slocknar samtidigt du tar på starten så antingen har du kasst batteri eller så har du inte dragit fast kabeldojorna på batteriet. Skulle gissa att batteriet är kasst och inte startmotorn :wink:
Användarvisningsbild
av stooges
Problemet löst.
Följde pettsons tips.
Hade starten på bänken, kopplade på ström och petade lite här och där och upptäcker att jordflätan är lite vissen.
En stunds lödning så funkar den bra, surt bara att nu har man gjort ingrepp i produkten så nu gäller väl inte garantin(om nu någon skulle upptäcka detta)
Men WTF en motor hos biltema kostade 799.-
Eftersom enkel resa till BT är 6mil så brydde jag mig inte om att reklamera utan fixade det ändå.
Tack för hjälp och tips.
Det viktiga är att bilen går igen.
MVH P.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]

Ja ska pröva nolla koder igen. Läste at[…]

Kamremsras

Jag är inte hemma på dieslar men det bo[…]