Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Trots tråden om bromsar är jag osäker nu när jag ska beställa renoveringssatser till mina ok. Det jag funderar på är vad jag helt sonika har för ok och vad det kan tänkas vara för mått.

Jag har kommit fram till att jag har Girling med en kolv framtill. Då gissar jag på att det är denna satsen som gäller: http://www.skruvat.se/Reparationssats-b ... 12900.aspx

Dock så undrar jag vad som menas med "Girling/Lucas"? Bara att det passar till två olika ok?

När det kommer till bakoken är jag dock väldigt osäker. Det som jag vet om bilen överlag är att det är Reginasystem (om det har någon betydelse för bromsarna), ABS och är en GL -91. Kanske går det att fastställa vad det är för ok som sitter på bilen utifrån den informationen och att det är enkolvsok framtill?

Den packningssats jag gissar på är dock den här: http://www.skruvat.se/Reparationssats-b ... 13134.aspx Kan det stämma?

I värsta fall får jag gå ut och plocka av fälgarna och titta, men vore enklare att bara få det berättat för sig.

Edit. Jag kom att tänka på att det kanske kan stå vad för ok det är i manualen. Någon som vet ifall det gör det?

Mvh.
Senast redigerad av 1 Manofthelostworld, redigerad totalt 0 gånger.
av Candypig
Om jag förstår det hela rätt så är Lucas/Girling två olika namn för samma fram-ok. Bak så är det väl så att det finns 2 olika diameter på kolven men oken ser identiska ut, inte mycket till hjälp men det är det jag vet. Och byt även skivorna bak de ser inte bra ut :oops:
Candypig skrev:Om jag förstår det hela rätt så är Lucas/Girling två olika namn för samma fram-ok. Bak så är det väl så att det finns 2 olika diameter på kolven men oken ser identiska ut, inte mycket till hjälp men det är det jag vet. Och byt även skivorna bak de ser inte bra ut :oops:
Ändå bättre än inget svar allt. Jag förmodar att det är som du säger att Lucas/Girling är samma ok, i och med att det står så på skruvat.se etc.

Haha, bilen har varit stillastående väldigt länge. Har stått i cirka 3 års tid och jag har bara kört någon mil med den för att få hem den. Därav så har inte skivorna använts speciellt mycket på några år. Blir kanske att svarva dem eller i värsta fall köpa nytt. Dock inget jag prioriterar just nu. Vill bara få oken att sluta kärva först!

Mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
Handlar du "grejerna på Biltema kommer du undan med ett riktigt bra pris på skivorna. Fastrostade bromsok är inte lätt att "trixa" med. Jag brukar göra så här:
Plocka bort bromsbelägget vid den kolven dom sitter fast. Sätt i ett helt utslitet belägg, eller passande typ plattjärn, bara det är minst 5 - 6mm tjockt. Tryck ner pedalen tills järnet sitter fast. Lirka loss järnet (eller det utslitna belägget) och ta bort det. Lyft försiktigt på gummiskyddet och spraya in (väl skakad) kopparpasta. Jag vet att en del protesterar mot kopparpasta (gummit tål det inte så bra) men det är ju redan fel på "grejerna" och detta är ju ingen "garantireparation" (håller i bästa fall något år) Tryck sedan in kolven försiktigt (den kan lätt "kantra" om den kommer för långt ut) och upprepa "proceduren" tills kolven går lätt. Sätt i ett nytt belägg och "gå vidare" till nästa som sitter fast. Jag har gjort så i många gånger på mina bilar och det enda som har hänt är att gummit blir lite "sladdrigt". Det har aldrig hänt att tätningen (runt kolven längre in) blivit skadad så det har börjat läcka eller nå't. (peppar,peppar ta' i trä). Risken finns förstås, så provtryck noga när du är färdig. Har bilen stått stilla länge kanske det "bara" är bromsklossarna som rostat fast.

Mvh
Lennart
Tack för svar. Bromsarna är redan undersökta så sett. Kolvarna är loss och inga problem med oken överlag. Det är dock torrsprickor i samtliga packningar på oken, varav därför jag ska köpa nya packningssatser. Kolvarna går annars fritt och jag har bromscylinderfett hemma.

Det som kärvar är framoket på vänstersidan. Det går fram och tillbaka någorlunda, men går inte hela vägen tillbaka vilket gör att bromsen ligger på. Jag anar att det är stopp i oket eller bromsslangen på grund av gammal vätska, men detta ska ses över.

Men som sagt så behöver jag verkligen veta vad för ok jag har då jag tänkte beställa renoveringssats imorgon och vill gärna ha rätt från början. Blir så omständligt med tillbakaskickning och grejer.

Skivor kanske jag köper på Biltema nästa gång jag är där, men först vill jag få oken fungerande.

Mvh
jaktviggen1 skrev:Fram fanns det 2 olika fabrikat av bromsok
Lucas-Girling eller bendix
Och vad jag kan röna av bilderna så har du Lucas-Girling ok fram.
Bak fanns det bara ate dock med 36 , 38 eller 40 mm kolvar kolla det med skjutmått.
Tack för svar! Får kolla upp det.

Edit. Hittade information om att det måste vara 36 eller 38 mm. 40 mm är för kombi. Får helt sonika plocka väck bromsen och mäta. Det är lika bra så.

Mvh

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]