Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag tycker bilen skaka när jag kör.
Så kände på centrum bultarna och vips en bult gick av.

Måste jag byta drivaxel? Eller går det dela den vid drivknuten och få loss
Den på något sätt?
Snabb hjälp är välkomnet
Mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan ju försöka borra ett hål i bulten och få ut den men avdragare. Bulten sitter i drivknuten så hela axeln beöver inte bytas.
Bulten har locktite på gängorna så kan gå ganska segt få ut. De ska dras 40NM + vinkeldras 90 grader om jag inte minns helt galet.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Gick skruven av precis innanför skruvskallen?

Den där skruven är rätt tjock så det är nog inga svårigheter att få ut den, När jag lossar avdragna skruvar i den tjockleken så brukar jag ta en dremel med minsta hårdmetallstiftet och slipa upp ett smalt spår i skruven. Sen använder jag en liten skruvmejsel i spåret och skruvar ut den.
Det gäller att vara jäkligt stadig på handen med dremeln annars skadar man gängorna.
Finns flera sätt att ta ut avdragna skruvar på men jag föredrar ovanstående där det är möjligt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan man verkligen få det moment som krävs med en skruvmejsel?

Slipa spåret och använd huggmejsel för att gänga ut den :???:
av Jonas_latt
Skruven gick av ca två cm in. Så kommer inte åt med något.
Imorgon ska jag pröva borra hål sen köpa sån avdragssats som man skruvar in i skruven samtidigt den skruvar ut skruven.
Fler tips är välkomna. Åter kommer i morgon om det gick.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Vojje skrev:Kan man verkligen få det moment som krävs med en skruvmejsel?

Slipa spåret och använd huggmejsel för att gänga ut den :???:
När huvudet på skruven är borta krävs det ofta inte mycket kraft för att gänga ut den.
Användarvisningsbild
av Magnus308
2444ever skrev:Om huvudet är väck så försvinner väl själva "sträckningen"?
Ja och det är oftast ganska enkelt att gänga ut dom även fast det är Loctite på gängorna.
Jag jobbade tidigare med saker som ofta fick gängpaj och var fruktansvärt dyra, Vi använde nästan alltid dremel tillsammans med en liten elektronikskruvmejsel eller ett hemmagjort verktyg som såg ut som ett V i spetsen för att rädda avdragna skruvar.
Grispittar och annat hade vi inte ens överhuvudtaget... Totalt värdelösa saker som någon antagligen kastat bort för många år sedan.
av kamilenski
Med en grispitt får han ut denna utan problem, Min satt så att det gick utan någon kraft alls att skruva ut!

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]