Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adde93
#640697
Tjena!
Håller på med en renovering på min Volvo 242:a från -82 B21A och nu när allting är bort rivet i fronten tänkte jag byta generator för jag tänkte sätta mig in och bygga ett större ljudbygge med 2 batteribanker extra längre fram i framtiden och tänkte ligga steget före och sätta en kraftigare generator minst 100A gärna mer bara för att veta att det inte kommer vara någon brist på ström.
Steg som jag funderat på MDS Torque T5 slutsteg avsäkrade på 150A, batteri funderar jag på något från Running bull men vet inte vilket Ah om det är något som behöver vetas.

Jag har suttit och spånat runt och hittat nya till begagnade generatorer på olika laddstyrkor, allt från 55-180A och funderade på 150A, något åt det här hållet: http://www.skruvat.se/Generator-P11607.aspx ,att bygga om fäste är det minsta problemet för mig.
Inkoppling är väl som vanligt, B+ till startmotor-->batteri och D+ till laddningslampan och antingen jorda direkt i fästet eller dra en jordkabel till motorblocket.

Jag kan inte påstå att jag är kunnig på det här med generatorer och batterier och vänder mig därför till er för att få bästa möjliga förslag, någon kanske gjort något liknande? :)
Sitter ni inne på någon bra guide eller bra tips så får ni hemskt gärna dela dem med mig så jag kan lära mig!

Mvh
Andreas
av adde93
#640715
Hasse63 skrev:Vad vill du ha en guide i? du verkar du ha grepp om allt... eller :roll:
För mig känns den kunskap jag har om batterier och generatorer väldigt "basic" :P
Jag tänkte mig typ vad man kan följa för Ampere på en generator för att driva vissa komponenter t ex 80A generator för att ha ordentligt med ström till lättare ljudsystem så som något/några slutsteg på några hundra watt för att driva framsystem och en bas.
Så som man säger om kabelarea t ex 21mm2 till ett visst antal watt t ex 1500W på slutsteg eller jag kanske är ute och cyklar? :)

Det är lite så jag tänker men det kanske räcker med den kunskap jag har om just ämnet :)

Mvh
av Rådlös
#640747
En liten kommentar till kabelarea. 21 kvadrat? Välj det som är standard i stället. Det blir mycket billigare. 25 kvadrat kan du köpa på vilken byggmarknad som helst.
Och med generatorer till bilar är det ofta så att ytterdiametern i dom flesta fall är lika. Det är längden som skiljer. En lång generator ger mer effekt än en kort. Se till att du har plats för den generator du tänker köpa. Dieselmotorer har alltid högre generatoreffekt än motsvarande cylindervolym i en bensinmotors generator.
Tänk också på att flera batterier kräver att dom har samma status. Ett dåligt batteri av flera "drar ner" hela batteribanken. Dom andra blir inte bättre än det dåliga.
av adde93
#640757
Rådlös skrev:En liten kommentar till kabelarea. 21 kvadrat? Välj det som är standard i stället. Det blir mycket billigare. 25 kvadrat kan du köpa på vilken byggmarknad som helst.
Och med generatorer till bilar är det ofta så att ytterdiametern i dom flesta fall är lika. Det är längden som skiljer. En lång generator ger mer effekt än en kort. Se till att du har plats för den generator du tänker köpa. Dieselmotorer har alltid högre generatoreffekt än motsvarande cylindervolym i en bensinmotors generator.
Tänk också på att flera batterier kräver att dom har samma status. Ett dåligt batteri av flera "drar ner" hela batteribanken. Dom andra blir inte bättre än det dåliga.
Okej tack för en givande text om att generatorer till dieslar har högre effekt och det med längden, gott om plats finns det på motorn/motorrummet så det blir inga problem :)
Hela batteribanken i bilen tänker jag byta ut till nya fräscha batterier med samma status för att göra rätt från början
av 2444ever
#640770
Nu kan jag inte så mycket om sånt här, men det slog mig att du kanske skulle ha nytta av samma teknik som används för extrabatteriet i bilar med stopp/start-funktion. Där finns väl någon teknik för att ladda extrabatteriet på ett "bra" sätt. Vet inte så mycket mer om det, men det kanske någon annan kan fylla i med information om, om det nu är möjligt att använda det.
av Rådlös
#640840
För fritidsbåtar finns det utrustning. Där har man ibland stora batteribankar. En mindre med start- eller motorbatterier och en större med förbrukningsbatterier. Överkurs: Det finns batterier för olika användningsområden.
Men då har man ofta ett laddsystem för att styra laddningen till dom olika batterigrupperna. Antingen manuellt eller automatiskt. Enheten kallas batterifrånskiljare. På båtsidor kan man läsa mer om detta.
av 2444ever
#640910
Rådlös skrev:...
Men då har man ofta ett laddsystem för att styra laddningen till dom olika batterigrupperna. Antingen manuellt eller automatiskt. Enheten kallas batterifrånskiljare. På båtsidor kan man läsa mer om detta.
Är det inte något liknande system på bilar med stopp/start-funktion (eller vad det kallas, menar de där motorn stannar automatiskt vid t.ex. rödljus)? De har väl ett extrabatteri.
av Rådlös
#640915
Jag har inte sett det "live", bara läst om det. Jag har uppfattat det som ett mindre batteri, alltså midre än det ordinarie. Men någon som vet får gärna berätta mer.
I fallet med båtbatterier så utnyttjar man ju ledig plats, om man har det. Så det kan förekomma 5 - 6 batterier i en större båt. Men det är olika. Man installerar det man tycker sig behöva. (Och ha råd med :shock: )

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]