- mån 23 apr 2012, 00:18
Den svenska filosofin är att betala för skräp, göra helst ingenting och tälja guld vid försäljningen.
En helt nyrenoverad GLT topp låg på min hylla och gjorde ingen nytta. Två företag visade intresse.
Företag 1 kunde tänka sej att betala 300kronor.
Företag 2 kunde tänka sej att betala hela 600kronor.
Motsvarande topp hos lokala renoveringsfirman ligger på drygt 4000kr eller mera.(Beroende på vad dom gjort)
Bägge företagen säljer även topplock och då tar man runt 2500kronor för en 25000 mila topp orörd.
Sälja privat är det som gäller.
Helst så ska man inte ha bråttom med det heller. Man får gärna 48 mail med kanske intresserad och ibland med superroliga kravlistor.
Bland annat ska renoverade aluminiumtopplock vara röntgade och även magnetkontrollerade. Samt att dom inte får kosta mer än 1000kronor för att frakten är dyr.
Eftersom kontrollerna som krävs av dom kräsna kostar drygt 3000kronor att få utförda så vore det spännande att se varför jag skulle betala tusenlappar för att få sälja med förlust?
För att citera en märklig vedköpare (jag säljer ved från egen skog ibland). Jag har skrivit ut det och satt det i ram på väggen.
Han mailar mej och har följande story: Du vill ha x kronor per kubik. Jag ger dej 100kronor per färdighuggen kubik ren, torr björkved.
Jag vill köpa allt du har.
När man frågar om han är riktigt kalibrerad av resten av brevet att döma, kommer följande: Jag säljer ved själv.
Jag tänker inte betala mer än 100kronor per kubik eftersom jag får åka och hämta det du har, det ingår ju inte frakt i ditt pris.
Själv tar jag 700kronor per kubik och ska du ha mer än 100 så blir det för lite mellanskillnad. Då får jag slita för ingenting.
Helt oslagbart.. :lol: