Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kentebbe
Hej allihopa.
i går när jag efter övningskörning med dotter skulle visa henne(hur man kan köra)!Så jag sladdade runt ett par varv på ettan i grus avslutade med en enligt mig föredömlig lång sladd på tvåan och sedan ut på vägen igen i lungt tempo.
Men efter det så hade lamdalampan böjat lysa,kan det ha att göra med att jag drog skiten ur bilen ett par sekunder?
bilen går fortfarande likadant som innan,vet ej om soppa förbrukningen har ökat då tankmätaren ej är helt tillförlitlig och tripp och kilometerräknare inte funkar alls.
vilket bränsesystem är det på 745-92?
Mvh kentebbe.
av Rådlös
Läs av felkoder!
Visst kan du ha "knäckt" något när du stailade med bilen, men något skall den väl tåla? Felkoder är nr 1. Sök här på forumet om du inte vet hur det går till. Felkoder, diagnostikbox kan vara två bra sökord.
av kentebbe
Japp ska kodsöka så fort jag kommer åt bilen,men av vad jag har förstått av mitt letande här på forumet så är felkoderna på en 92:a mera som en fingervisning än direkt "felkod".
men jag återkommer senare när jag har kolllat.
Mvh kentebbe
av Karlie
Du kan ju även testa att bara ta av batteripolen ca 20-30min. Är felet bara temporärt så "nollar" den ju felkoder och släcker lampan själv.
Har fungerat fint för mig de få gånger lampan tänt sig på mkn 745a.
Tänder sig lampan igen däremot tyder det väl mer på något permanent fel som behöver åtgärdas.
av kentebbe
Hallå igen!
jag kollade felkoder,ingenting på uttg 2 det blev 1-1-1. Och det var ju bra men jag fick felmeddelande 1-4-3 på uttag 6(knackgivarsignal) och vad ska man göra åt det?
Tog ur säkring 1 en liten stund och det släckte lamdalampan,åtminstone för tillfället,får hoppas att det förblir så.
Mvh kentebbe
av Rådlös
Det kan ju vara enbart ett signalfel, men motorknack, eller spikning som man också säger är ett allvarligt fel. Så du bör "göra en utredning" vad den egentliga orsaken är. Samtidigt kan du börja leta efter en ny knackgivare. Den ingår ju i dom enheter som ställer in förtändningen och är den trasig så kommer du att märka det på bl.a bränsleförbrukningen. Samt även då risken för att motorn spikar.

Man lagar inga fel genom att försöka släcka felkoder!
av kentebbe
Som sagt var så funkar ju inte tripp eller kilometerräknaren så det är svårt att uppskatta bränsleförbrukningen.
För övrigt så går bilen bra och några knackningar eller spikningar finns inte i motorn.
Så om man nu ska kolla upp knack givaren så hur ska man göra?Och var sitter den?
Är det den lilla mojängen med en gummiklädd kontakt under insuget på förarsidan av motorn?
Mvh kentebbe

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]