NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnLar
#637081
jumu01 skrev:Undvik 2.0D pga av rusning av motorn där det slutar med motorras, sedan svindyrt underhåll av partikelfiltret.
Man i frågarsätter om partikelfiltret är orsaken till motorrusningen som slutar i motorhaveri.
Jag trodde bara att det var volvos egna 5:cyl som var berörda och känsliga för hög oljenivå.

Är även PSA:dieseln berörd?

Har du mer info?
av JohnLar
#637084
S4020D skrev:Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
Man kan köra till man får felmeddelande att filtret är igensatt, det är inget krav och inget som händer om man inte byter det. Det gynnar enbart Volvo verkstaden. Additivpåfyllningen kontrolleras vid varje service och normalt sett behöver man inte fylla på speciellt mycket. Min S40 2,0D av 2008 års modell var idag inne på 12000 mil service och jag betalade 2500kr för den servicen.
Att byta partikelfilter är bara en rekommendation av Volvo. Har frågat en insatt mekaniker i Göteborg om detta och det är samma sak från modellår 2008 och framåt som för 2010, man byter bara partikelfilter när det är helt igensatt, det är samma filter på båda årsmodeller sitter integrerat på avgasröret. Det som händer vid igensatt filter är att man tappar dragkraft, dock får man felmeddelande först långt innan detta, så det Helmia föreslår på 12000 mil service är att klassa som RÅN.
Kör och var glad, anlitar man auktoriserad verkstad gäller fortfarande garantier.
Helmia hittar inte på egna bytesintervall för att tjäna pengar.

Det fattar vem som helst.

Påfyllning av additiv sker var 3 år eller efter 60 000 km INTE vid varje service.
Partikelfilter BYTS var 120 000 km el. 6 år.

Anlitar du en aukt. verkstad får du antagligen förhålla dig till att garatier och ev. assistans kan försvinna om du beordrar att man avviker från tillverkarens rekommendationer.
av JohnLar
#637327
jumu01 skrev:
JohnLar skrev: Är även PSA:dieseln berörd?
Har du mer info?
Ta del av detta!
http://www.vibilagare.se/reportage/volv ... 781?page=1
http://www.vibilagare.se/bloggar/hakan_ ... 660?page=2
http://www.vibilagare.se/reportage/volv ... 262?page=1
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=65667
Är det bilens fel att folk som äger den struntar i att serva den enl. rekommendationer?

Jag vet att det kan bli konstiga följdfel om partikelfällan sätter igen..
Bla. kan varma avgaser återledas genom egr och smälta insug och spjällhus.
Spjällhuset är av plast så att det hänger sig är inte så konstigt..

Bristfällig konstruktion..? Inte om man sköter bilen.
av jumu01
#637384
JohnLar skrev: Är det bilens fel att folk som äger den struntar i att serva den enl. rekommendationer?
Bristfällig konstruktion..? Inte om man sköter bilen.
Nej det är inte bilens fel, men trådskaparen frågar efter fel på begangnade modeller och när det finns ju konsumenter som struntar i att följa service rekommendationerna.
Där av bör man se upp lite mer extra på speciellt 2.0D motor.
Partikelfiltret på denna modell är ett enda stort sorgekapitel anser i alla fall jag och jag tror inte jag är ensam om detta påstående heller! (Detta var en anledning till att jag bytte bil.)
Om en beg. bil står där utan ifylld servicebok så är det en av de första anledningarna till att jag ratar bilen, trots att ägaren påstår sig vara en duktig "garagepulare"!

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]