Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Företag och privatpersoner har samma förmåner på bilar under 120 g/km. Lägre förmånsvärde gällde tidigare endast etanol, gas & hybrid. Numera är det bara gas & hybrid.
Användarvisningsbild
av meko
Undrar hur de här mätningarna går till egentligen..? Snart ligger ju varenda bil på precis 119g/km! Från värsta fete-bmw'n till minsta VW Lupo! :???: Man undrar ju! :wink:
meko skrev:Undrar hur de här mätningarna går till egentligen..? Snart ligger ju varenda bil på precis 119g/km! Från värsta fete-bmw'n till minsta VW Lupo! :???: Man undrar ju! :wink:
Det är siffror som inte har någon förankring i verkligheten, men "ljuget" ger ju i alla fall låg skatt.
av perhall
Sharkbait skrev:
Linqid skrev:
Sharkbait skrev:.
Du glömmer att väldigt många företag numera har som krav att bilen ska vara en miljöbil. Att då inte ha annat än DRIVe att erbjuda gör att man säkert tappar en del kunder som kräver lite mer kräm under huven till konkurrenterna, ex BMW erbjuder ju nu 320dA som miljöbil, och 520d med manuell. Erbjuder man istället en skönsjungande femma på 215 hk ökar ju chansen att kunderna sneglar på Volvo betydligt...

Som privatperson lockar dem med skattebefrielse i 5 år och sedan gratis parkering i vissa kommuner. Resten berör inte priviatpersoner förutom Supermiljöbilspremie men där tror jag inte att den stora massan kommer att ta del utav den premien pga elbilar/laddhybrider kommer vara så pass dyra så vanliga svenssons kommer inte att köpa dem på väldigt länge.

Så återigen vilket skämt !
5 års skattebefrielse är väl inget skämt! Det är ju runt 10 000 kronor! /PH
av perhall
StringerBell skrev:
meko skrev:Undrar hur de här mätningarna går till egentligen..? Snart ligger ju varenda bil på precis 119g/km! Från värsta fete-bmw'n till minsta VW Lupo! :???: Man undrar ju! :wink:
Det är siffror som inte har någon förankring i verkligheten, men "ljuget" ger ju i alla fall låg skatt.
Vi får hoppas att det inte går som för BMW och numera även Audi. I Tyskland ligger testförbrukningen numera 60-90% över EU-mixen. För 10-15 år sen 10-20% över.
Ex. 523iA F10 7,4 EU-mix 11,5 testförb, 550xD 6,3 EU-mix 11,4 testförb, 328i, 535d...
Förr: 523i MY97 9,4 EU mix 10,5 testförbr

PH
av MattiasD
Det är just detta jag försöker säga. Mätningen utförs med en körcykel som innehåller mycket tomgångskörning. Alltså gynnas direkt bilar med s/s system. Accelerationsmomenten består i att accelerera 0 till 70 km/h under 20s. Extrem segdragning. Det Volvo nu har gjort är ju att optimerat de stora dieselnarna för körcykeln. Motorerna är helt enkelt bättre på att segdra. I verkligenheten är det naturligtvis marginell skillnad på den "nya" D5 och den gamla. Det är enbart att föra konsumeterna bakom ljuset och knappast nåt som Volvo ska berömmas för. Ett ljus i bedrövelsen är att nästa inför nästa år kommer det en ny miljöbilsdefinition och jag skulle inte tro att dessa bilar får behålla sin miljöbilklassning. Får de behålla sin miljöbilsklassning betyder det att i princip alla dieselbilar blir skattebfriade. Och det ligger inte i linje med målet om fossilfri flotta 2030 och beakta också de problem med luftkvaliteten dieselboomen osakat.
av perhall
masol skrev:Vilka trevliga nyheter!

Men, har någon sett/hört något om utvecklingen på bensinmotorerna?
S60 T3 fick 5,8 istf 6,6 i EU-mix under våren. Men det har tyvärr inte fåttt genomslag på övriga 60-70-80-bilar. Dock verkar V40N ha fått dessa uppdateringar. Återstår att se men det verkar finnas potential.
Å andra sidan: när tidiga MY12 V70T4 och S60T3 båda hade 6,6 måste ju V70 varit mer optimerad...
PH
perhall skrev:
Sharkbait skrev: Som privatperson lockar dem med skattebefrielse i 5 år och sedan gratis parkering i vissa kommuner. Resten berör inte priviatpersoner förutom Supermiljöbilspremie men där tror jag inte att den stora massan kommer att ta del utav den premien pga elbilar/laddhybrider kommer vara så pass dyra så vanliga svenssons kommer inte att köpa dem på väldigt länge.

Så återigen vilket skämt !
5 års skattebefrielse är väl inget skämt! Det är ju runt 10 000 kronor! /PH

Staten bjuder på 10 000kr för att man köper en miljöbil och det tycker jag är ett stort skämt! Det visar att staten är inte så intresserad utav att minska det "hemska" inom bilparken i Sverige.

10 000kr på 5 år det förutsätter att man äger bilen i 5 år! Äger du bilen i 1år = 2000kr eller 2 år = 4000kr för att man har köpt en "miljöbil".
MattiasD skrev:
Det är just detta jag försöker säga. Mätningen utförs med en körcykel som innehåller mycket tomgångskörning. Alltså gynnas direkt bilar med s/s system. Accelerationsmomenten består i att accelerera 0 till 70 km/h under 20s. Extrem segdragning. Det Volvo nu har gjort är ju att optimerat de stora dieselnarna för körcykeln. Motorerna är helt enkelt bättre på att segdra. I verkligenheten är det naturligtvis marginell skillnad på den "nya" D5 och den gamla. Det är enbart att föra konsumeterna bakom ljuset och knappast nåt som Volvo ska berömmas för. Ett ljus i bedrövelsen är att nästa inför nästa år kommer det en ny miljöbilsdefinition och jag skulle inte tro att dessa bilar får behålla sin miljöbilklassning. Får de behålla sin miljöbilsklassning betyder det att i princip alla dieselbilar blir skattebfriade. Och det ligger inte i linje med målet om fossilfri flotta 2030 och beakta också de problem med luftkvaliteten dieselboomen osakat.

Ditt problem med diesel borde försvinna när man tar fram en motor som enbart går på E85/E100. Varför inte börja förespråka och predika om en motor som enbart går på E85/E100?!

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.vol[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Hej på er. Har en husbil, en Ford hobby t 65[…]

Instrument slocknar

Löda om instrumentet hos Obd Tuning, tex.

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]