Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
combato skrev:Som jag tolkar eran diskution så är det alltså främre lambdan eftersom jag har en 5 cyl motor och två lambdasonder.
Hur säker kan man vara på att det är denna som är kass? En ny kostar ca 2400 kr på mekonomen när jag kollade idag. Känns ju inte kul att köpa en ny och sedan kostatera att det inte var den som e kass.
En gubbe på jobbet snackade om att lambdasonderna oxideras och då kommer denna felkod, men att dom går att fixa genom att plocka loss dem och köra en gassvetslåga på den så att oxideringen försvinner. Någon som testat det?
Vad händer om man kör en längre tid med trasig lambda?
Blir det mer utsläpp av koldioxid då eller?
Drar bilen mer soppa?
Den stoikiometriska kvoten är väl 14,7 delar luft och 1 del bensin.
Kan man bränna sönder kataloysatorn om inte lambdan funkar?
/tony
Japp, det är främre lambdan som ger felkod (sensor 1).
Eftersom det är förvärmningen som ger felkod hjälper det nog inte med någon svetslåga. Helt säker på att det är själva lambdan som felar kan man inte vara utan att först kollat kablaget (och säkringen). En ny lambda är inte särskilt dyrare på Volvo (2100:- + moms) än t.ex.Mekonomen.
Bilen drar något mer soppa utan aktiv lambdareglering men katten lär nog klara sig. Det är knappast så att förbrukningen ökar markant och en massa oförbränt bränsle hamnar i katten och brinner upp där.
Ok... Då skall jag ta och byta lambdan. Jag kollade kablade och säkring i helgen. Testade även att nolla felkoderna men dom kom tillbaka efter ca 5 mils körning.
När förvärmningen havererar brukar bilen nöja sig med att endast tända motorlampan utan att visa "Emission Service ..." i teckenrutan.
Felkoden uppkommer efter tre (3) uppstarter.
I fall lambdan ger värden som motorboxen reagerar på kan det bero på otätt avgassystem t.ex.
Någon som har tips på hur man på bästa sätt byter främre lambda?
Har hört att det nästan alltid blir problem att sätta dit den nya pga gängorna inte är så lätta att passa in igen. En kille sa att det bästa är att köra motorn riktigt varm innan man byter för att materialet då är lite mjukare.

+ var köper man den? Kollade priser på dom tre största kedjorna och alla ligger ju runt 3.300 kr. Är dom så satans dyra? Finns inga billigare?
De du ska göra är att radera felkoderna är det ett definitivt fel så kommer de tillbaka.
jag hade inte bytt den, då det ej är någon motorlampa tänd
Dessutom syns det på avgasvärdena.
Och den brukar dra väldigt mycket soppa och lukta oförbränt om avgaserna.
Men raderaderar du koden och den kommer tillbaka så skulle jag verväga ett byte.
andy78 skrev:De du ska göra är att radera felkoderna är det ett definitivt fel så kommer de tillbaka.
jag hade inte bytt den, då det ej är någon motorlampa tänd
Dessutom syns det på avgasvärdena.
Och den brukar dra väldigt mycket soppa och lukta oförbränt om avgaserna.
Men raderaderar du koden och den kommer tillbaka så skulle jag verväga ett byte.
Jag har OBD läsare och får felkod P0032 samt att motorlampan. Jag har raderat felkoderna 3 ggr. Avgasreningslampan är tänd konstant. Fick underkänt på besiktningen:

"Lambda värde förhöjd tomgång, felaktigt" (Har för mig värdet fick ligga på 0.93 - 1.06. Mitt värde var 1.10)
philipf skrev:Inte helt ovanligt att det är LLM som spökar när du får felkoder på lambdasonden....
Det är iaf min erfarenhet.
Du får tyvärr inte alltid felkod på den trots att den sänder fel värden....

Nu har jag inte läst allt utan bara skummat igenom lite.
Dock så är volvo känsliga på pirat saker som LLM och Lambdasond. har bytt ett antal pirat efter att kund bytt det själv för det var billigare så...
Har inte köpt någon ny främre lambda än eftersom jag fortfarande känner mig osäker på vad det är som är fel:

Främre lambda?
eller...
Luftmassemätaren?

Finns det npågot bra sätt att ta reda på vilken det är som ger mig felkod P0032? Flera jag talat med i bil butiker säger att båda ger samma felkod... och det är ju inte så kul att chansa att köpa en ny lambda för 2500:- och att det sedan visar sig vara LMM...

/Combato
Jag trodde det var klarlagt att det är förvärmningen som pajjat. Allt tyder på det, eller?
Motorlampan lyser, men inte "emmission service ..", vilket den borde ifall LMM varit inblandad.
Vojje skrev:Jag trodde det var klarlagt att det är förvärmningen som pajjat. Allt tyder på det, eller?
Motorlampan lyser, men inte "emmission service ..", vilket den borde ifall LMM varit inblandad.
Ok... Då får jag väl chansa på att det är som du skriver :wink: . Blev bara tveksam när personal på Mekonomen och AD-verkstaden här hemma sa att det likaväl kan vara LMM.
Hur har det gått för dig Combato?

På farsans bil har felkoden P0032 kommit upp nu och motorlampan lyser så vill gärna veta om problemet löste sig för dig innan jag byter något.
Han har en V70 -01 170hk så det är samma bil

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]