Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle74
Är det någon som har erfarenhet av att byta bromspedalens lägesgivare på egen hand? Krävs det speciella "volvo" verktyg eller finns det andra fallgropar som kan vara bra att känna till?

Min farthållare har plötsligt slutat att fungera och jag misstänker lägesgivaren

V70 -01
Användarvisningsbild
av Whisky
Ett tips kan vara att du kollar felkoder först, så du är säker på att det är pedallägesgivaren som spökar!

I mitt fall var det inte det, utan spjällhuset. Det kommer fixas nästa vecka med en rengöring av densamma och en sprillans ny programvara som kommit med bättre toleranser.
av Frigge
Ganska onödigt att byta delar om det inte är fel på dom.
av Pelle74
Jag har redan beställt tid för att köra en diagnos för att få ut felkoderna. Hade verkligen inte tänkt att byta ut delar på måfå...

Problemorsaken kan vara pedallägesgivaren eller som ni också nämner tex. spjällhuset. Det senare hade jag inte tänkt att ge mig på själv men om det av händelse skulle vara pedallägesgivaren så skulle jag bara vilja veta om det är en enkel sak att byta själv.
av Pelle74
Har tid på Volvo nästa vecka men nyfiken som jag är så kan jag inte sluta att fundera på vad som är fel :wink:

Efter att jag provocerat bromsen (stötvis pumpande) under körning idag så började farthållaren plötsligt att fungera. Jag kunde gasa, koppla ur, testa minnesfunktionen, öka, minska utan några som helst problem. Bilen går jämt och fint. Så fort jag slutligen rörde bromsen så kunde jag inte koppla in farthållaren längre. Cruise lyser men inget händer när man trycker på +, dvs tillbaka till ruta 1 igen.

Jag har inga medelanden i displayen och bilen fungerar perfekt i övrigt.
av Frigge
Låter som det är pedallägesgivaren i vacuumförstärkaren som inte fungerar med den beskrivningen.
Användarvisningsbild
av flyvert
Är själv inne på den 3:e pedallägesgivaren...

... verkar vara produktions/kvalitétsfel (á la Volvo Original hjullager, ABS givare, etc., etc.) för att de två senaste bytena skedde bara inom några månader och mil på mätaren (och inom ramen för nybilsgarantin)

Jobbet ser enkelt ut, och man kan kanske kan göra det själv (med batteriet urkopplat för att undvika att någon dator ballar ur och kräver 1000 kronor + moms för att starta igen)?

Har för mig att givaren kommer med BAS (Bromsassistans som finns på bilar med DSTC monterat) och mäter hur fort och djupt man trycker på hejdaren och därav bedömmer om bromsassistansen skall kopplas in (eller ur).
Användarvisningsbild
av CarMan
flyvert skrev:Är själv inne på den 3:e pedallägesgivaren...

... verkar vara produktions/kvalitétsfel (á la Volvo Original hjullager, ABS givare, etc., etc.) för att de två senaste bytena skedde bara inom några månader och mil på mätaren (och inom ramen för nybilsgarantin)

Jobbet ser enkelt ut, och man kan kanske kan göra det själv (med batteriet urkopplat för att undvika att någon dator ballar ur och kräver 1000 kronor + moms för att starta igen)?

Har för mig att givaren kommer med BAS (Bromsassistans som finns på bilar med DSTC monterat) och mäter hur fort och djupt man trycker på hejdaren och därav bedömmer om bromsassistansen skall kopplas in (eller ur).
du är nog rett ensam om att bta den flera gånger, jag har aldrig bytt den flera gånger på en bil, då den man monterar dit är modifierad....
Användarvisningsbild
av flyvert
.... SERVICE DTSC/ABS... ERFORDRAS + en massa fina julgranslampor...

Problemen har dessutom haft en konstig förmåga att inträffa under vinterhalvåret på någon långstyrning i Norrland på snömoddiga vägar bland renar och älg... :(

Och då har man fått lita på sitt eget gyro och manuell ABS för att hålla hisingscontainern med sina fina 225/45R17 sulor på vägen hela vägen hem till märkesverkstan i mellansverige... det går ju oftast bra, men att vilt blåsa om lastbilar o andra långsamtgående fordon får man lugna ner sig med... man kan lätt få lite lustiga kast efter passage av mittsträng eller vid slutet på vajerräckenas omkörningssträckor... :-)

Men peppar-peppar, det har inte hänt på ett tag nu...
Användarvisningsbild
av CarMan
flyvert skrev:.... SERVICE DTSC/ABS... ERFORDRAS + en massa fina julgranslampor...

Problemen har dessutom haft en konstig förmåga att inträffa under vinterhalvåret på någon långstyrning i Norrland på snömoddiga vägar bland renar och älg... :(

Och då har man fått lita på sitt eget gyro och manuell ABS för att hålla hisingscontainern med sina fina 225/45R17 sulor på vägen hela vägen hem till märkesverkstan i mellansverige... det går ju oftast bra, men att vilt blåsa om lastbilar o andra långsamtgående fordon får man lugna ner sig med... man kan lätt få lite lustiga kast efter passage av mittsträng eller vid slutet på vajerräckenas omkörningssträckor... :-)

Men peppar-peppar, det har inte hänt på ett tag nu...
jhag föreslår en felsökning istället för att byta pedal lägesgivere stup i ett, det lär ju vara nått annat fel på din bil! typ ett jyro...

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]