Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kullis
Hejsan,
Jag köpte nyligen ett extrasäte till min 945, coh har nu monterat sätet som sitter fint.
Dock så har jag problem med säkerhetsbältena, som båda har fastnat och ej går att "rulla ut"?
Någon sa att dom kommer att funka så fort dom monterats på plats, men dessvärre så gör dom inte det.
Har testat att montera båda två, och det är ändå tvärstopp.
Är det någon som har någon idé vad jag ska ta mig till?
Det som gör det konstigt är ju att det är samma med båda bältena, vilket gör det mindre sannolikt att det är fel på dom, utan snarare fel på mig :o

Snälla hjälp mig någon...
Om det är någon som vet lösningen som bor i Stockholm skulle jag bli mycket glad.

Tack på förhand,
J.
Det är precis samma sak med mina bälten, de går inte att dra ut, låser direkt. Men mina är omonterade eftersom jag inte har hittat någon monteringsanvisning (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=80046). Stod och tittade länge och drog och vred och tryckte på olika sätt men kom inte på något sätt att "låsa upp". Eftersom jag inte lyckades få dit sätet så la jag ner bältesbryderierna för stunden. Om du kunde vara jätte-jättesnäll och ta bilder på hur infästningarna till sätet gjordes på din bil vore jag jättetacksam. Och då kommer jag också att bli motiverad att lösa bältesproblemet.
Om ni inte får bältena att funkar så passar baksätesbälten från 245an
jag fick möss i min bil som bet sönder bältena för extrasätet :-(O)
Så jag var o hämtade baksätesbältena från en 245a 86a tror jag det var.

Mvh/Roger :D
kullis skrev:Hejsan,
Jag köpte nyligen ett extrasäte till min 945, coh har nu monterat sätet som sitter fint.
Dock så har jag problem med säkerhetsbältena, som båda har fastnat och ej går att "rulla ut"?
Någon sa att dom kommer att funka så fort dom monterats på plats, men dessvärre så gör dom inte det.
Har testat att montera båda två, och det är ändå tvärstopp.
Är det någon som har någon idé vad jag ska ta mig till?
Det som gör det konstigt är ju att det är samma med båda bältena, vilket gör det mindre sannolikt att det är fel på dom, utan snarare fel på mig :o

Snälla hjälp mig någon...
Om det är någon som vet lösningen som bor i Stockholm skulle jag bli mycket glad.

Tack på förhand,
J.
Jobbade i hel del med att montera rullbälten när lagen om bälten ändrades på 70-talet. Det finns (fanns) olika typer an bälten beroende på HUR dom monteras. Dom är tillverkade för att sitta i VÅG i en viss position. tar man ett bälte som är menat att sitta i typ 45° vinkel. måste du montera det i 45° vinkel. Det sitter ett litet lod i som måste avlasta ett "tagghjul" innan du kan dra ut det. Om du inte kan dra ut bältet måste man hålla det i absolut rätt vinkel (både lod och våg) och eventuellt skaka det så brukar det lossna. Det måste alltid vara en liten bit kvar att "putta in" bältet innan det lossnar. Annars får man manuellt lossa på lodet. Då måste man öppna det (vilket egentligen inte ska gå att göra) och då är man ute på "hal is". Passar man sig inte kan man sitta med 10m fjäderstålband i knät. Detta gäller dom bälten som jag jobbade med då. Det har kanske ändrats sen dess.
Hoppas detta kan vara till hjälp.

Mvh
Lennart
av kullis
Hej alla!

Har idag fått det att funka på följande sätt.
1. Skruvade bätlena på plats i bilen
2. Ryckte och slet och lirkade som en galning, och till slut lossnade de.

Nu sitter dom på plats och funkar perfekt.
Som lennarte skrev här tidigare, så verkar det ju vara så att dom måste sitta i exakt rätt position för att det ens ska vara möjligt.

Nu börjar snart mitt nästa projekt, som är att montera lastgaller i min 945.
Någon som har en monteringsanvisning?

MVH!
Stort tack till Kullis för monteringsanvisningen! Jag får ta och göra en guide för monteringen med foton när jag kommer till skott så efterkommande får det lite lättare!
av Ursus87
Hej! Jag har skaffat mig ett lastgaller till min 945 95:a idag med monteringstillbehör av en kille i mina hemtrakter. Jag har tittat lite hur det ser ut i bilen och på gallret men jag behöver hjälp till hur det skall monteras. Det skulle vara kanon om jag kunde få tips ex bilder eller anvisning av någon här!
MVH Björn

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]