Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Är du tillfreds med gången och förbrukningen hos din motor så byter du bara remmen efter märkena på dreven. Så som de flesta verkstäder verkar göra. Vill du göra det helt hundra får du kosta på dig en tolk.
Användarvisningsbild
av taxi
Gör då som pettson säger, ta bort rotorn och kamgivaren och titta på spåren i kamaxelcentrum, dom ska vara parallella när vevaxeln är låst av tolken. Dom är lite offset, tror jag det kallas?
Användarvisningsbild
av js1
Hur justerar man kamdreven? Om man kollar på bilderna i denna guiden ser dom inte justerbara ut såvida hålen i dreven för de tre bultarna inte är väldigt stora och tillåter att drevet vrids någon grad eller hur funkar det?
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... hange.html
av *pettson*
Bilder talar för sej själva.
Är något fortfarande oklart med rörligheten?
Ser inte så mycket ut, men alldeles tillräckligt för att ställa till det rejält.
Bild
Användarvisningsbild
av js1
Perfekt!! Tack för infon, jag fattar. Det var som jag gissade då :D
Jag som då "fuskade" och bara ställde efter märkena kan ju ganska enkelt göra en kontroll och ev justera kammarna i efterhand :D
av kbking
js1 skrev:Perfekt!! Tack för infon, jag fattar. Det var som jag gissade då :D
Jag som då "fuskade" och bara ställde efter märkena kan ju ganska enkelt göra en kontroll och ev justera kammarna i efterhand :D
Det som js1 enkelt fattar, har jag inte lika lätt för att förstå. Kan någon förklara mer ingående, gärna också med hjälp av bilder och/eller länkar till mer elaborerad information. Just detta hur jag i efterhand gör för att kontrollera och justera kammarna, är jag särskilt intresserad av att få en tydlig steg för steg-illustrering av.
av *pettson*
Följ anvisningarna i din handbok om förberedelse inför kamremsbyte.
Lossa erfodliga delar för att sätta dit kamaxeltolken så som motorn står där på noll enligt markeringar.Går den i så preparera för att sätta i vevaxeltolken. Går den med i samtidigt så grattis.
Går en inte i så gäller en line up. Lås veven. Lossa kamdreven lite. Vrid kamaxlarna tills kamaxeltolken går i. Lås dreven. Lossa tolkarna. Dra runt motorn två varv. Montera ihop. Starta.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]