Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Förresten så var bultarna helt slut.. någon som vet va det är för sorts o var man kan hitta dom ? samt hur stora ? går knappt att se på mina då dom är helt utnötta :/
Volvoduett1965 skrev:okej hur får man bort den godingen..? som ni ser är den lite trasig
Jag la hög växel och tryckte dit mutterpickan (biltemas eldrivna "finvariant") och knackade loss den stora muttern i mitten. Funkade kanon. Har du inte mutterpicka borde det funka med ett snabbt slag på spärrskaftet.
Volvoduett1965 skrev:Sådär nytt stödlager samt hållare va ?
Inte mycket att snacka om :D
Volvoduett1965 skrev:Förresten så var bultarna helt slut.. någon som vet va det är för sorts o var man kan hitta dom ? samt hur stora ? går knappt att se på mina då dom är helt utnötta :/
Går säkert att köpa på flera ställen, men för en så belastad pryl som kardanen skulle jag ha köpt bultar och muttrar hos volvo. Med tillräcklig hållfasthet. Bara för att slippa få samma problem igen för att man var dumsnål.
Volvoduett1965 skrev:Tänkte bara lägga ut lite bilder på stödlagret oxå heheh.. Ser förjävligt ut eller ?
Bara för ordningens skull: Det man ser på bilderna är stödlagerhållaren, eller snarare resterna av den. Den är så slut den kan bli, gummit ska vara integrerat med metalldelen som ligger vid sidan. Stödlagret, som sitter i hållaren och döljs av dammskydden, skulle teoretiskt sett kunna vara i kanonskick. Men eftersom du ändå måste knacka bort det gamla lagret (det är inte osannolikt att du dessutom måste demolera det för att få bort det från kardanen) för att få dit en ny stödlagerhållare så ser man till att ha ett nytt lager att montera när man ändå håller på. Sedan lämnar man tillbaka det nya om det visar sig att det gamla mot förmodan var i nyskick och dessutom helt efter demonteringen...
Brukar nästan alltid krävas en press för att få loss lagret. Jag har aldrig lyckats få lös det bara genom att knacka bort det
päpplet skrev:Brukar nästan alltid krävas en press för att få loss lagret. Jag har aldrig lyckats få lös det bara genom att knacka bort det
Känns skönt att höra att det inte bara var jag som hade problem med det! Jag tog mitt med vinkelslipen, men fick vara jäkligt försiktig så jag inte gick för djupt. När jag nästan var igenom kunde jag bända upp det sista. Kändes dock riskabelt, så press är nog en väldigt bra grej.
Hmm, de va en jävla leverans tid på lagret o lagerhållaren...... v.20 på biltema :P Så beställde ifrån skruvat.se ! De hade ett kitt där som kostade mig en 260 krona ! Blev till och med billigare en biltemas då jag hade de tjockare kardanröret.. Iallafall.

är de svårt o få allt rätt sen ? :P Alltså lagret o lagerhållaren ? :) Låter som de är en del pyssel ! hur lång tid cirkus tar det ? :P

MvH Kallonen !
Nu har jag aldrig skruvat med en med hardyskiva nångång men för mig som gjort det förut tar det ett par timmar. Har du möjlighet att låna en press så får du lös lagertätningarna hela som du måste spara då du inte får med några nya.
När du sätter ihop det igen så får du inte knacka ihop allt för hårt då lagertätningarna kommer ta i gummit. Struntar man i det kommer de första kilometrarna lukta bränt gummi :lol:

Kom ihåg att märka upp kardanen när du drar isär splinesen så du får ihop den rätt igen. Bra massage visserligen men lagren mår inte bra av det i längden :lol:
Har för mig att det inte gick att komma åt med någon avdragare. Tänkte mer på en sån här ifall om du känner någon som du kan låna av http://www.jula.se/verkstadspress-20-ton-601040
ELLER så kan du ta med kardanen till en mekanisk verkstad eller liknande och muta med en bullpåse att dom pressar lös lagret åt dig. Många säger att det bara är att knacka loss det och det kanske går om det nyss blivit monterat för jag har då aldrig lyckats med ett som hängt med i 10000 mil eller mer

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]